Uchwała Nr XXIV / 115 / 08xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Rady Miejskiej w Sycowie
z dnia 24 kwietnia 2008 r.
w sprawie ulg w podatku od nieruchomości będących we władaniu przedsiębiorców w ramach pomocy de minimis.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r Nr 121, poz. 844 ze zm.) Rada Miejska w Sycowie uchwala, co następuje:
§ 1
1. W celu wspierania przedsiębiorców dokonujących nowych inwestycji wprowadza się na okres 3 lat ulgi w podatku od nieruchomości, zwanego dalej "podatkiem".
2. Przez nowe inwestycje, o których mowa w ust.1, rozumie się nowo wzniesione na podstawie pozwolenia na budowę budynki i budowle, w których jest prowadzona działalność gospodarcza.
3. Przez nowe inwestycje, o których mowa w ust. 1 rozumie się również przebudowę i nadbudowę już istniejącego budynku na podstawie pozwolenia na budowę, w którym przez ostatnie 3 lata od daty złożenia wniosku nie była prowadzona działalność gospodarcza.
4. Od nowej inwestycji, o której mowa w ust. 2 i 3 związanej z działalnością gospodarczą obniża się wymiar podatku:
- w pierwszym roku - o 90%
- w drugim roku - o 75%
- w trzecim roku - o 50%
5. Maksymalna kwota obniżki w okresie 3 lat nie może przekroczyć 50% udokumentowanych nakładów na inwestycję.
6. Ulga związana z inwestycją określoną w ust.3 dotyczy tylko tej części, która została przebudowana lub nadbudowana.
§ 2
Obniża się na okres 12 miesięcy o 50% stawkę podatku od nieruchomości dla budynków lub ich części, budowli lub ich części wraz z przynależnym gruntem zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej przez osoby posiadające status osoby bezrobotnej, które po raz pierwszy na terenie gminy Syców podjęły działalność gospodarczą.
§ 3
Przy zbiegu prawa do dwóch zwolnień przedsiębiorca wybiera jedną formę zwolnienia.
§ 4
1. Przedsiębiorca traci prawo do ulgi w przypadku:
1) postawienia podatnika w stan likwidacji, z dniem jej ogłoszenia,
2) ogłoszenia upadłości podatnika, z dniem jej ogłoszenia,
3) naruszenia przez podatnika obowiązków określonych w § 5 ust 1 niniejszej uchwały, od dnia niedopełnienia obowiązku,
4) podania nieprawdziwych danych, co do spełnienia warunków uprawniających do uzyskania ulgi – za cały okres, przez jaki korzystał z ulgi,
5) zbycia nieruchomości, zmiany właściciela, przekształcenia i podziału istniejącego podmiotu gospodarczego w okresie objętym ulgą, z dniem zbycia, zamiany, przekształcenia, podziału,
6) zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej w okresie objętym ulgą, z dniem zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej,
7) powstania zaległości z zapłatą zobowiązań w stosunku do Miasta i Gminy Syców, z dniem powstania zaległości,
8) nie wyrażenia zgody przez podatnika nieruchomości na przeprowadzenie u niego kontroli przez pracowników Urzędu Miasta i Gminy w Sycowie, działających z upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy Syców, której przedmiotem będzie sprawdzenie istnienia kryteriów udzielonej ulgi w podatku od nieruchomości lub odmowy udzielenia dodatkowych informacji niezbędnych do jej monitorowania.
2. W przypadku utraty prawa do ulgi określonej § 4 ust. 4 i 8 podatnik zobowiązany jest do zwrotu całej nienależnie otrzymanej pomocy w postaci ulgi w podatku od nieruchomości
w terminie 15 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o utracie ulgi, wraz z należnymi odsetkami za zwłokę od zaległości podatkowych liczonymi od dnia otrzymania ulgi.
§ 5
1.Przez okres obowiązywania ulgi podatnik zobowiązany jest do składania organowi udzielającemu pomocy, zaświadczeń z właściwego Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu z zapłatą podatków - do 31 stycznia i 30 lipca każdego roku podatkowego.
2. W przypadku postawienia podatnika w stan likwidacji, ogłoszenia upadłości lub zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, podatnik zobowiązany jest do złożenia informacji o tym fakcie w terminie 7 dni od jego zaistnienia.
§ 6
1.Podstawą przyznania ulgi określonej w § 1 jest pisemny wniosek podatnika, do którego należy załączyć:
- zestawienie kosztów nakładów na inwestycję potwierdzonych ewidencją środków trwałych,
- pozwolenie na budowę lub zgłoszenie właściwemu organowi budowlanemu,
- pozwolenie na użytkowanie wybudowanego obiektu lub zawiadomienie o oddaniu do użytkowania, wydane przez właściwy organ,
- oświadczenie o nie zaleganiu z płatnościami wobec Miasta i Gminy Syców,
- potwierdzenie wpisu do odpowiedniego rejestru działalności gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego,
- zaświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis przez przedsiębiorcę w okresie 3 kolejnych lat kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku wraz z zaświadczeniami o uzyskanej pomocy do minimis,
- zgłoszenie obowiązku podatkowego, wynikającego z ustaw podatkowych,
- zaświadczenie z właściwego Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu z zapłatą podatków,
- informacja o każdej innej pomocy publicznej jaka otrzymał (nie tylko w trzyletnim okresie) w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych, z którymi związana jest pomoc de minimis udzielona na podstawie przedmiotowej uchwały,
- rachunek zysków i strat,
- informację o posiadaniu zaległości w zakresie zobowiązań publiczno – prawnych.
2. W przypadku ubiegania się o obniżenie podatku określone w § 2, do wniosku należy
załączyć:
- potwierdzenie wpisu do odpowiedniego rejestru działalności gospodarczej,
- zaświadczenie z urzędu pracy o statusie osoby bezrobotnej przed zarejestrowaniem działalności gospodarczej,
- tytuł prawny potwierdzającego własność do posiadanej nieruchomości,
- oświadczenie o rozpoczęciu działalności gospodarczej na terenie gminy po raz pierwszy.
3. Ulga, o której mowa w § 1 następuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym oddano inwestycje do użytkowania.
4. Ulga, o którym mowa w § 2 następuje od pierwszego dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym przedsiębiorca złożył kompletny wniosek.
§ 7
1. Ulga określona w § 1 będzie przyznana, jeśli oddanie do użytkowania wybudowanego obiektu lub zawiadomienie o oddaniu do użytkowania, wydane przez właściwy organ nastąpi po wejściu w życie niniejszej uchwały.
2. Przedsiębiorca może złożyć wniosek o przyznanie ulgi określonej w § 1 nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia oddania do użytkowania wybudowanego obiektu lub zawiadomienia o oddaniu do użytkowania, wydane przez właściwy organ.
3. Złożony wniosek po upływie terminu określonego w ust. 2 pozostawia się bez rozpatrzenia.
§ 8
1. Obniżka stawki podatku określona w § 2 dotyczy tylko tych przedsiębiorców, którzy rozpoczynają działalność po wejściu w życie niniejsze uchwały.
2. Przedsiębiorca może złożyć wniosek o przyznanie obniżki określonej w § 2 nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.
3. Złożony wniosek po upływie terminu określonego w ust. 2 pozostawia się bez rozpatrzenia.
§ 9
1. Pomoc udzielona na podstawie niniejszej uchwały jest pomocą de minimis, a jej udzielenie następuje zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji /WE/ nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 379 z 28 grudnia 2006 r.).
2. Podmiot prowadzący działalność może uzyskać pomoc, o której mowa w § 1 i 2, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej przez niego w okresie kolejnych trzech lat kalendarzowych, (czyli pod uwagę bierze się wartość pomocy de minimis udzielonej przedsiębiorcy w bieżącym roku kalendarzowym oraz w dwóch poprzedzających latach kalendarzowych), nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 tys. euro a w odniesieniu do podmiotu gospodarczego działającego w sektorze transportu drogowego 100 tys. euro. Pomoc nie może być udzielana przedsiębiorcy w okolicznościach określonych w art. 1 ust. 1 rozporządzeniu Komisji /WE/ nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 379 z 28 grudnia 2006 r.).
3. Przedsiębiorca w okresie korzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie niniejszej uchwały zobowiązany jest do dnia 31 grudnia każdego roku kalendarzowego przedłożyć bez wezwania organowi podatkowemu:
1) zaświadczenie o pomocy de minimis otrzymanej w ciągu trzech kolejnych latach kalendarzowych wraz z załączonymi wszystkimi zaświadczeniami o pomocy de minimis,
2) rachunek zysków i strat,
3) informację o posiadaniu zaległości w zakresie zobowiązań publiczno – prawnych,
4) informacja o każdej innej pomocy publicznej jaką otrzymał (nie tylko w trzyletnim okresie) w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych, z którymi związana jest pomoc de minimis udzielona na podstawie przedmiotowej uchwały.
§ 10
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Syców.
§ 11
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Bolesław Moniuszko