Syców - Urząd Miasta i Gminy.
Informacje ogólne
Przy załatwianiu spraw w urzędzie obowiązuje strony kodeks postępowania administracyjnego (KPA), (Rozp. Ministra Finansów z dn.09.12.94 r. - Dz.U. nr 136 poz. 705 z późn. zm.)
Obywatel wnosi sprawe w formie podania, skargi, wniosku. Jeżeli sprawa na to zezwala dopuszczone jest jej wniesienie w formie ustnej lub telefonicznie. Urząd odpowiada w formie decyzji lub postanowienia. Jeżeli nie jest wymagana forma pisemna możliwe jest wniesienie sprawy ustnie lub telefonicznie.
Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, którym może być wyłącznie osoba fizyczna (art. 32 i 33 KPA), wobec czego do wniosku składanego przez pełnomocnika należy dołączyć oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.
Terminy załatwiania spraw
Sprawy powinny być załatwiane w urzędzie "bez zbędnej zwłoki".
"Bez zbędnej zwłoki", jednak nie później niż w terminie siedmiu dni od złożenia wniosku, organy podatkowe obowiązane są wydawać zaświadczenia (art. 306a § 5 op). Wyjątek dotyczy zaświadczeń o rezydencji podatkowej, czyli miejscu zamieszkania lub siedzibie w Polsce dla celów podatkowych, wydawanych na podstawie art.306m. Także one muszą być wydane "bez zbędnej zwłoki", ale nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku.
Warunkiem niezwłocznego załatwienia sprawy jest przedstawienie przez zainteresowaną osobę wymaganych dokumentów.
W zależności od sprawy wraz z podaniem w formie załącznika wymagane jest dostarczenie dodatkowych dokumentów (oryginały, kopie, kopie poświadczone notarialnie, fax dokumentów).
Szczegółowych informacji udzieli urzędnik prowadzący określone sprawy. Mozliwe jest uzyskanie informacji telefonicznie. W tym przypadku dobrze zapamiętać nazwisko, tak żeby w dalszych kontaktach powoływać się na tę osobę.
Opłata skarbowa
Przy przyjmowaniu wniosków i wydawaniu dokumentów pobierane są opłaty skarbowe i administracyjne. Niektóre sprawy zwolnione są od tych opłat.
Odwołania
Od decyzji w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni.
Wniesienie odwołania wstrzymuje wykonanie decyzji chyba, że z treści decyzji wynika inaczej.
Skargi i wnioski
Obywatel ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w związku z działalnością urzędu (art. 221 KPA), w szczególności na nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy
albo przez ich pracowników (art. 227 KPA).
Skargę wnosi się na adres:
1. regionalnej izby obrachunkowej - skargi w zakresie spraw finansowych rady gminy,
2. rady gminy - skargi na burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
3. wojewody - skargi dotyczące organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni od daty jej dostarczenia.
Urząd właściwy do załatwienia skargi powinien ją rozpatrzyć najpóźniej w ciągu 1 miesiąca, a także poinformować strony o sposobie załatwienia skargi. (art. 237 KPA).
W przypadku gdy urząd, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia zobowiązany jest w terminie 7 dni przekazać go właściwemu organowi i o tym zawiadomić wnioskodawcę.