z dnia 25 września 2008 r.
w sprawie nadania statutu Sołectwu Nowy Dwór.
Na podstawie art. 35 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) uchwala się co następuje:
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Miasto i Gminę Syców,
2) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Syców,
3) Urzędzie Gminy – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy w Sycowie,
4) Radzie Miejskiej – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Sycowie,
5) Sołectwie – należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą, Sołectwo Nowy Dwór,
6) Skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Miasta i Gminy Syców,
7) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Sołectwa Nowy Dwór,
8) Statucie Gminy – należy przez to rozumieć Statut Miasta i Gminy Syców,
9) Sołtysie – należy przez to rozumieć organ wykonawczy Sołectwa Nowy Dwór,
10) Radzie Sołeckiej – należy przez to rozumieć organ wspierający Sołtysa, Sołectwa Nowy Dwór,
11) Zebraniu Wiejskim – należy przez to rozumieć Ogólne Zebranie Mieszkańców Sołectwa Nowy Dwór.
§ 2
Niniejszy Statut określa organizację i zakres działania Sołectwa, w tym:
1) jego zadania i zakres działania,
2) organizację i zasady działania jego organów,
3) zasady i tryb wyboru organów Sołectwa oraz ich odwoływania,
4) uprawnienia Sołectwa względem składników mienia komunalnego przekazanych mu do zarządzania i korzystania,
5) zasady gospodarki finansowej,
6) zasady sprawowania nadzoru nad działalnością jego organów.
§ 3
1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy.
2. Obszar i granice Sołectwa określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
3. Siedzibą Sołectwa jest wieś Nowy Dwór.
§ 4
Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, Statutu Gminy oraz niniejszego Statutu.
ZAKRES DZIAŁANIA SOŁECTWA
§ 5
1. Podstawowym celem działania Sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału
w realizacji zadań Gminy.
2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań Gminy poprzez:
1) inicjowanie działań organów Gminy,
2) podejmowanie innych czynności i działań.
§ 6
Działania, o jakich mowa w § 5, Sołectwo może podejmować jedynie w zakresie spraw określonych niniejszym Statutem.
§ 7
Do zadań mieszkańców Sołectwa należy:
1) udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kultury, sportu,
wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,
2) kształtowanie zasad współżycia społecznego, w tym wzajemnego szacunku, kultywowania
gospodarności, dyscypliny społecznej, poszanowania mienia,
3) działanie oświatowo-wychowawcze na rzecz umacniania rodziny, kultury życia rodzinnego
oraz wychowania,
4) organizacja wspólnych prac na rzecz Sołectwa,
5) tworzenie pomocy sąsiedzkiej, w tym szczególnie na rzecz niepełnosprawnych
mieszkańców wsi,
6) umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
7) organizowanie i współdziałanie z właściwymi organami dla poprawy warunków
sanitarnych, stanu ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa przeciwpowodziowego,
8) opracowywanie planów rozwoju oraz programów odnowy wsi,
9) przystępowanie wspólnie z Gminą do realizacji samodzielnych przedsięwzięć z własnym
wkładem organizacyjnym.
§ 8
Zadania Sołectwa określone w § 7, samorząd mieszkańców wsi realizuje przez:
1) podejmowanie uchwał w sprawach Sołectwa,
2) opiniowanie spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców wsi,
3) występowanie z wnioskami do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw, których załatwienie
wykracza poza możliwości mieszkańców Sołectwa,
4) współpracę z radnymi z okręgu, w którym położone jest Sołectwo, w zakresie organizacji
spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących Sołectwa,
5) ustalanie zadań dla Sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi,
6) powoływanie komitetów do organizacji czynów społecznych.
§ 9
Sołectwo jest właściwe w sprawach:
1) mienia komunalnego przekazanego Sołectwu w zarząd, użyczenie lub inne formy
władania, w zakresie zwykłego zarządu zgodnie z ustaleniami niniejszego statutu,
2) przeznaczania środków finansowych znajdujących się w jego dyspozycji,
3) kierunków, zakresu i form czynów społecznych,
4) udział w utrzymaniu, konserwacji, remontów wiejskich obiektów komunalnych,
socjalnych, kulturalnych i sportowych, w ramach ustaleń planów oraz budżetu Gminy.
R o z d z i a ł III
ORGANY SOŁECTWA I ZAKRES ICH KOMPETENCJI
§ 10
Organami Sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie,
2) Sołtys.
§ 11
Działalność Sołtysa wspomagana jest przez Radę Sołecką.
§ 12
1. Do kompetencji Zebrania Wiejskiego należy podejmowanie uchwał we wszystkich
sprawach określonych w § 7 i § 9 niniejszego statutu.
2. Do wyłącznej kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
1) wybór i odwołanie Sołtysa oraz Rady Sołeckiej,
2) opiniowanie celowości utworzenia, łączenia i likwidacji Sołectwa,
3) określanie przeznaczenia składników mienia komunalnego przekazanych Sołectwu,
4) określanie przeznaczenia środków finansowych, wydzielonych w budżecie Gminy do
dyspozycji Sołectwa oraz przyjmowanie sprawozdań o ich wydatkowaniu,
5) wyrażanie stanowiska Sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa,
lub gdy o zajęcie stanowiska przez Sołectwo wystąpi organ Gminy.
§ 13
1. Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego należy także sprawowanie kontroli działalności
Sołtysa, Rady Sołeckiej. W tym celu Zebranie Wiejskie może powoływać komisje.
2. Zebranie Wiejskie, podejmując uchwałę o powołaniu komisji, o których mowa w ust. 1,
określa ich zakres działania.
3. Komisje, o jakich mowa w ust. 1, uprawnione są do:
1) żądania wyjaśnień od Sołtysa i Rady Sołeckiej,
2) przeglądania dokumentów,
3) przeprowadzania oględzin,
4) przedstawiania wniosków.
§ 14
1. Prawo uczestniczenia w Zebraniu Wiejskim z głosem stanowiącym mają wszyscy
mieszkańcy Sołectwa, stale zamieszkujący na obszarze Sołectwa, posiadający czynne
prawo wyborcze do Rady Miejskiej.
2. Uczestnictwo w Zebraniu Wiejskim upoważnia do:
1) zabierania głosu w dyskusji,
2) przedstawiania wniosków i projektów uchwał,
3) głosowania,
4) kandydowania w wyborach do organów Sołectwa,
5) składania oświadczeń, żądania zapisania do protokołu itp.
3. W Zebraniu Wiejskim może brać udział Burmistrz lub pracownik Urzędu Gminy przez
niego wyznaczony, Radni Rady Miejskiej oraz zaproszeni goście.
§ 15
1. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys:
1) z własnej inicjatywy,
2) z inicjatywy Rady Sołeckiej,
3) na pisemny wniosek, co najmniej 1/10 uprawnionych do udziału w Zebraniu Wiejskim,
4) na wniosek Burmistrza, Rady Miejskiej lub Radnego Rady Miejskiej wybranego z okręgu,
w którym znajduje się Sołectwo.
2. W przypadku trwałej nieobecności, niemożności sprawowania przez Sołtysa urzędu lub w przypadku nie zwołania przez Sołtysa zebrania w trybie, o którym mowa w ust 1. pkt. 2-4 w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku do zwołania Zebrania Wiejskiego upoważnia się wskazanego przez Burmistrza członka Rady Sołeckiej.
§ 16
1. Zebranie Wiejskie zwołuje się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak, niż raz w roku.
2. Termin i miejsce Zebrania Wiejskiego oraz szczegółowy porządek obrad, podaje się do
publicznej wiadomości nie później niż na 7 dni przed planowanym Zebraniem Wiejskim
przez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń i poprzez kurendę.
3. Zebranie Wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Burmistrza, Rady Miejskiej
lub Radnego Rady Miejskiej wybranego z okręgu, w którym znajduje się Sołectwo, winno
się odbywać w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku chyba, że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.
§ 17
1. Obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy Sołtys.
2. Pod nieobecność Sołtysa obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy członek Rady
Sołeckiej upoważniony przez Sołtysa.
3. W przypadku, gdy Sołtys nie może prowadzić Zebrania Wiejskiego, i gdy nie udzielił
upoważnienia żadnemu z członków Rady Sołeckiej, obradom Zebrania Wiejskiego
przewodniczy członek Rady Sołeckiej przez nią wybrany.
4. Przewodniczenie obradom Zebrania Wiejskiego uprawnia do:
1) decydowania o kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców,
2) udzielania głosu poza kolejnością,
3) określania ilości czasu przeznaczonego dla każdego z mówców,
4) odebrania głosu,
5) zamknięcia dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,
6) żądania zachowania powagi od uczestników Zebrania Wiejskiego.
5. Przewodniczący Zebrania Wiejskiego nie może odmówić poddania pod głosowanie
wniosku, jeśli jego przedmiot odpowiada przyjętemu porządkowi obrad.
§ 18
1. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy Sołectwa zostali o nim prawidłowo
powiadomieni, zgodnie z wymogami niniejszego Statutu.
2. Zebranie Wiejskie jest upoważnione do podejmowania uchwał i przeprowadzania
wyborów, w obecności co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania osób.
3. W przypadku braku quorum określonego w ust. 2, następne Zebranie Wiejskie odbywa się
po upływie 15 minut, bez względu na liczbę obecnych na Zebraniu Wiejskim i jest ono upoważnione do podejmowania uchwał i przeprowadzania wyborów.
4. Zebranie Wiejskie zatwierdza porządek obrad przedłożony przez Sołtysa, lub dokonuje w
nim zmian, zwykłą większością głosów.
5. Projekt porządku obrad winien być uzgodniony z Radą Sołecką. Sprawy proponowane do
rozpatrzenia na Zebraniu Wiejskim winny być należycie przygotowane.
6. Obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na Zebraniu
Wiejskim. W przypadku powstania trudności Sołtys winien zwrócić się o pomoc do
Burmistrza.
§ 19
W celu udzielania stałej pomocy w przygotowywaniu materiałów i w organizacji zebrań, Burmistrz wyznacza pracownika Biura Rady Miejskiej Urzędu Gminy do kontaktów z Sołectwem.
§ 20
1. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów
„za” musi być większa od liczby głosów „przeciw”. Głosów wstrzymujących się nie bierze
się pod uwagę.
2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny, z wyjątkiem przypadków, w których ustawa o samorządzie gminnym bądź niniejszy Statut ustalają wymóg głosowania tajnego.
3. Uchwały Zebrania Wiejskiego podpisuje Przewodniczący Zebrania Wiejskiego i ogłasza
je na terenie Sołectwa na tablicy ogłoszeń.
4. Obrady Zebrania Wiejskiego protokołowane są przez uczestnika Zebrania wyznaczonego
przez Przewodniczącego Zebrania Wiejskiego.
5. Protokół powinien zawierać: porządek obrad zebrania, skrócony opis dyskusji, wnioski
i uchwały wraz z adnotacją o sposobie i wyniku głosowania.
6. Protokół podpisuje Przewodniczący Zebrania Wiejskiego i protokolant. Protokół jest jawny
i podlega udostępnieniu przez Sołtysa na każde żądanie mieszkańców Sołectwa, organów
Gminy, organom kontroli oraz mediom.
7. Oryginał protokołu Sołtys ma obowiązek dostarczyć do Biura Rady Miejskiej w Urzędzie
Gminy w terminie 14 dni od dnia odbycia Zebrania Wiejskiego.
Pracownik Biura Rady Miejskiej sporządzi z dostarczonego protokołu poświadczoną kopię
za zgodność z oryginałem, którą przekazuje Sołtysowi.
8. Protokół podlega przyjęciu na kolejnym Zebraniu Wiejskim.
§ 21
Działalność Sołtysa i Rady Sołeckiej ma charakter społeczny.
§ 22
1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami
prawa i uchwałami Rady Miejskiej oraz zarządzeniami Burmistrza.
2. Do zadań Sołtysa należy w szczególności:
1) reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz,
2) zwoływanie Zebrań Wiejskich i posiedzeń Rady Sołeckiej,
3) przygotowywanie projektów uchwał Zebrania Wiejskiego,
4) wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego,
5) działanie stosowne do ustaleń Zebrania Wiejskiego, Rady Miejskiej oraz Burmistrza,
6) prowadzenie zarządu, administracji, gospodarki tymi składnikami mienia i środkami
finansowymi, które gmina przekazała Sołectwu do korzystania oraz akceptowanie
dokumentów z tym związanych,
7) wykonywanie innych zadań z mocy ogólnie obowiązujących przepisów, m.in. w zakresie
obronności, ochrony przeciwpożarowej, ochrony przeciwpowodziowej, inkasa niektórych
podatków i opłat, zapobiegania klęskom żywiołowym oraz usuwania ich skutków,
8) prowadzenie dokumentacji Sołectwa, w tym Statutu Sołectwa, protokołów z Zebrań
Wiejskich i posiedzeń Rady Sołeckiej oraz innych dokumentów w miarę potrzeb.
§ 23
1. Sołtys bierze udział w sesjach Rady Miejskiej.
2. Sołtys bierze udział w okresowych naradach sołtysów organizowanych przez Burmistrza.
3. Na sesjach Rady Miejskiej Sołtys może zgłaszać wnioski oraz występować z głosem doradczym.
§ 24
1. Rada Sołecka liczy 3–7 osób. Decyzję o liczbie członków Rady Sołeckiej podejmuje
Zebranie Wiejskie.
2. Radzie Sołeckiej przewodniczy Sołtys.
§ 25
Do obowiązków Rady Sołeckiej należy wspomaganie Sołtysa w wykonywaniu jego obowiązków określonych w § 22.
§ 26
1. Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się według potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na
kwartał.
2. Posiedzenia zwołuje i przewodniczy im Sołtys. W przypadku nieobecności Sołtysa,
zebraniom przewodniczy członek Rady Sołeckiej upoważniony przez Sołtysa.
3. W posiedzeniu Rady Sołeckiej mogą uczestniczyć Radni Rady Miejskiej z okręgu,
w którym leży Sołectwo oraz inne zaproszone osoby, w szczególności przedstawiciele
organów Gminy.
4. Z posiedzenia Rady Sołeckiej sporządza się protokół, który winien spełniać wymogi
określone w § 20 ust. 5.
5. Protokół sporządza członek Rady Sołeckiej wskazany przez Sołtysa.
6. Protokół z posiedzenia podpisuje Sołtys lub osoba prowadząca posiedzenie w jego
zastępstwie, oraz protokolant. Protokół podlega przyjęciu na kolejnym posiedzeniu
Rady Sołeckiej.
7. Rada Sołecka może podejmować uchwały w przypadku, gdy w posiedzeniu uczestniczy,
co najmniej 1/2 jej członków.
8. Rozstrzygnięcia Rady Sołeckiej zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu
jawnym.
R o z d z i a ł IV
ZASADY WYBORU SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ
§ 27
1. Zebranie Wiejskie wybiera Sołtysa na okres kadencji odpowiadający kadencji
Rady Miejskiej.
2. Zebranie Wiejskie wybiera Radę Sołecką na wniosek Sołtysa na okres kadencji
odpowiadający kadencji Rady Miejskiej.
3. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej odbywają się w terminie do 6 miesięcy od dnia wyborów
do Rady Miejskiej.
4. Przedterminowe wybory do Rady Miejskiej z powodu jej odwołania nie powodują
obowiązku dokonania wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej.
5. Po upływie kadencji Rady Miejskiej, Sołtys i Rada Sołecka sprawują swoje funkcje
do czasu objęcia funkcji przez nowo wybrane władze Sołectwa, zgodnie z ust. 3.
§ 28
1. Zebranie Wiejskie, na którym ma nastąpić wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej, zarządza
Burmistrz, ustalając miejsce, dzień i godzinę zebrania oraz porządek obrad.
2. Porządek obrad Zebrania winien obejmować w szczególności:
1) wybór przewodniczącego Zebrania Wiejskiego,
2) sprawozdanie Sołtysa i Rady Sołeckiej z działalności za okres kadencji,
3) powołanie komisji skrutacyjnej,
4) zgłoszenie kandydatów i przeprowadzenie wyborów Sołtysa,
5) zgłoszenie kandydatów i przeprowadzenie wyborów Rady Sołeckiej,
6) ogłoszenie wyników wyborów.
3. Zarządzenie Burmistrza o zwołaniu Zebrania Wiejskiego dla wyboru Sołtysa i Rady
Sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców Sołectwa co najmniej na 7 dni przed
terminem zebrania na tablicy ogłoszeń i poprzez kurendę.
4. W Zebraniu Wiejskim uczestniczy Burmistrz lub jego Zastępca albo pracownik Urzędu
Gminy wyznaczony przez Burmistrza.
§ 29
Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadzane są z zachowaniem następujących zasad:
1) tajności,
2) bezpośredniości,
3) powszechności,
4) równości.
§ 30
1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadza Komisji skrutacyjna w składzie 3 osób,
wybranych w głosowaniu jawnym przez uczestników Zebrania Wiejskiego.
2. Członkiem Komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca do wybieranych
organów.
3. Członkowie Komisji wybierają spośród siebie Przewodniczącego.
4. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:
1) przedstawienie uczestnikom Zebrania Wiejskiego trybu przeprowadzenia wyborów, zasad
głosowania i ustalania ważności głosu oraz wyniku wyborów,
2) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
3) przygotowanie kart do głosowania i innych niezbędnych warunków do przeprowadzenia
głosowania,
4) przeprowadzenie tajnego głosowania,
5) ustalenie wyników głosowania oraz ogłoszenie wyników wyborów,
6) sporządzenie protokołów z przeprowadzenia wyborów tajnych; protokół podpisują
wszyscy członkowie Komisji.
§ 31
1. Uprawnieni uczestnicy Zebrania Wiejskiego wybierają Sołtysa i Radę Sołecką tylko
spośród kandydatów zgłaszanych na Zebraniu Wiejskim.
2. Wybór Sołtysa i wybór Rady Sołeckiej następuje w oddzielnych głosowaniach. Głosować
można tylko osobiście.
3. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio
przez uprawnionych uczestników Zebrania Wiejskiego. O zamknięciu listy kandydatów
decyduje Przewodniczący Zebrania Wiejskiego.
4. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić wybory Sołtysa.
5. Osoba zgłoszona, jako kandydat na Sołtysa lub do Rady Sołeckiej musi wyrazić zgodę
na kandydowanie. Zgoda może być wyrażona tylko osobiście w czasie Zebrania
Wiejskiego.
6. Kandydatem na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej nie może być osoba skazana
za przestępstwo popełnione umyślnie.
§ 32
1. Głosowanie odbywa się na kartach do głosowania, opieczętowanych pieczęcią Biura Rady
Miejskiej.
2. Karty do głosowania przygotowuje Komisja skrutacyjna.
3. Kart do głosowania może być tylko tyle, ile osób uczestniczy w głosowaniu.
§ 33
1. Głosowanie w wyborach Sołtysa odbywa się przez postawienie znaku „x” przy nazwisku
co najwyżej jednego kandydata. Głos jest ważny, gdy na karcie do głosowania postawiono
znak „X” przy nazwisku jednego kandydata. Głos jest nieważny, gdy na karcie postawiono
więcej niż jeden znak „x” lub nie postawiono go wcale.
2. Głosowanie w wyborach do Rady Sołeckiej odbywa się przez postawienie na karcie
do głosowania znaków „x” przy nazwiskach tylu kandydatów, ilu członków liczyć będzie,
zgodnie z decyzją Zebrania Wiejskiego, Rada Sołecka. Głos jest ważny, gdy zaznaczono
liczbę znaków „x” odpowiadającą liczbie członków Rady, lub mniej. Głos jest nieważny,
gdy postawiono na karcie więcej znaków „x”, niż liczba członków Rady Sołeckiej lub gdy
nie postawiono go wcale.
§ 34
1. Za wybranego na Sołtysa uważa się kandydata, który otrzymał więcej niż połowę ważnie
oddanych głosów.
2. Jeżeli większości określonej w ust. 1 nie uzyskał żaden z kandydatów, przeprowadza się
ponowne głosowanie, w którym biorą udział dwaj kandydaci, którzy otrzymali największą
liczbę głosów w pierwszym głosowaniu i nie wycofali swojej kandydatury.
3. Za wybranych do Rady Sołeckiej uważa się tych kandydatów, którzy otrzymali największą
liczbę głosów.
§ 35
1. Sołtys i Rada Sołecka są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim i mogą
być odwołani przed upływem kadencji, z powodu:
1) niewykonywania swoich obowiązków,
2) naruszania postanowień Statutu Sołectwa,
3) nieprzestrzegania uchwał Zebrania Wiejskiego,
4) nieracjonalnego gospodarowania mieniem oraz środkami finansowymi przekazanymi
Sołectwu,
5) popełnienia przestępstwa, o którym mowa w § 31 ust. 6.
2. Z wnioskiem o odwołanie Sołtysa mogą wystąpić:
1) 1/5 mieszkańców Sołectwa, uprawnionych do uczestnictwa w Zebraniu Wiejskim,
2) Rada Miejska,
3) Burmistrz.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, winien zawierać uzasadnienie oraz podpis (podpisy)
wnioskodawców. Wniosek bez uzasadnienia pozostawia się bez rozpatrzenia.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 1–2, kieruje się do Burmistrza.
5. Burmistrz zwołuje Zebranie Wiejskie, na którym wniosek zostanie poddany pod
głosowanie, w terminie 30 dni od daty wpływu wniosku, o którym mowa w ust. 2.
W zarządzeniu o zwołaniu Zebrania podaje się wnioskodawcę odwołania.
6. Odwołanie nie może nastąpić zaocznie, chyba że osoba, której wniosek dotyczy, została
prawidłowo zawiadomiona i nie stawiła się na Zebranie Wiejskie bez usprawiedliwienia.
7. Głosowanie w sprawie odwołania Sołtysa winno nastąpić po wysłuchaniu jego wyjaśnień.
8. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym. Głosowanie przeprowadza Komisja
skrutacyjna. Przepisy o wyborze sołtysa stosuje się odpowiednio. W sprawie odwołania
członków Rady Sołeckiej przepisy ust. 2-7 stosuje się odpowiednio.
§ 36
W przypadku odwołania, rezygnacji Sołtysa lub jego śmierci, Burmistrz jest obowiązany zwołać Zebranie Wiejskie celem dokonania przedterminowych wyborów Sołtysa, w terminie 30 dni od daty odwołania, rezygnacji lub śmierci Sołtysa.
§ 37
1. W przypadku odwołania Rady Sołeckiej w trybie § 35 lub zmniejszenia się składu Rady Sołeckiej poniżej ½ liczby jej członków, na wniosek Sołtysa Burmistrz zarządza
przeprowadzenie wyborów uzupełniających, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
2. Wybory uzupełniające do Rady Sołeckiej odbywają się w trybie określonym w niniejszym
rozdziale.
3. Kadencja Sołtysa lub Rady Sołeckiej wybranych w wyborach przedterminowych trwa do
czasu zakończenia kadencji Rady Miejskiej, z zastrzeżeniem § 27 niniejszego Statutu.
ZASADY KORZYSTANIA Z MIENIA KOMUNALNEGO
§ 38
Sołectwo korzysta z mienia komunalnego, przekazanego przez Gminę na zasadach określonych w przepisach dotyczących gospodarowania mieniem gminnym.
§ 39
1. Z wnioskiem do Burmistrza Gminy o przekazanie wskazanych składników mienia
komunalnego do korzystania występuje Zebranie Wiejskie.
2. Przekazanie mienia następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami, na zasadach
i warunkach określonych w zarządzeniu Burmistrza protokołem zdawczo-odbiorczym.
3. W sprawach zarządzania mieniem przekazanym Sołectwu do korzystania, upoważniony
jest Sołtys.
§ 40
Organy Sołectwa zobowiązane są do racjonalnej gospodarki powierzonym mieniem, oraz do przestrzegania wszystkich przepisów związanych z eksploatacją mienia oraz przepisów finansowych.
R o z d z i a ł VI
GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA
§ 41
1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy na podstawie rocznego planu finansowo – rzeczowego, zatwierdzonego przez Zebranie Wiejskie.
2. Zebranie Wiejskie przyjmuje sprawozdanie z wykonaniu planu finansowego.
§ 42
Projekt planu finansowego przygotowuje Sołtys nie później niż do 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 43
1. Rada Miejska wyodrębnia w budżecie środki finansowe do dyspozycji Sołectwa.
2. Środkami finansowymi przeznaczonymi do dyspozycji Sołectwa są:
1) środki finansowe wyodrębnione corocznie w budżecie Gminy, w tym dochody pochodzące z gospodarowania mieniem przekazanym Sołectwu,
2) darowizny oraz dobrowolne wpłaty na rzecz Sołectwa.
3. Środkami finansowe będące w dyspozycji Sołectwa mogą być przeznaczane na:
1) dofinansowanie inicjatyw społecznych Sołectwa,
2) utrzymanie mienia przekazanego Sołectwu,
3) wydatki związane z organizacją imprez kulturalno-rozrywkowych i sportowych,
4) inne wydatki określone w planie rzeczowo – finansowym.
§ 44
1. Po uchwaleniu przez Radę Miejską budżetu, Skarbnik niezwłocznie przekazuje Sołtysowi pisemną informację o wysokości środków przyznanych w budżecie do dyspozycji Sołectwu.
2. Na podstawie otrzymanej informacji określonej w ust. 1, Sołtys dostosowuje projekt planu finansowo – rzeczowego do wielkości środków uchwalonych w budżecie Gminy. Plan finansowo – rzeczowy zatwierdza Zebranie Wiejskie.
R o z d z i a ł VII
WSPÓŁPRACA Z INNYMI SOŁECTWAMI
§ 45
1. Sołectwo może współpracować z innymi sołectwami z terenu Gminy Syców, w zakresie
zadań Sołectwa objętych niniejszym Statutem.
2. Sołectwo może współpracować z organizacjami regionalnymi i krajowymi.
W organizacjach tych Sołectwo reprezentowane jest przez Sołtysa.
3. O przystąpieniu Sołectwa do organizacji, o których mowa w ust. 2, decyduje Zebranie
Wiejskie w drodze uchwały.
NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ SOŁECTWA
§ 46
Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
§ 47
1. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawują:
1) Rada Miejska,
2) Burmistrz,
3) Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej
4) Skarbnik – w zakresie gospodarki finansowej Sołectwa.
§ 48
1. Podmioty wymienione w § 47 mają prawo żądania niezbędnych informacji,
danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania Sołectwa, a także uczestniczenia
w posiedzeniach organów Sołectwa.
2. Do dokonywania czynności nadzoru podmioty wymienione w § 47 mają prawo delegować
swoich przedstawicieli na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.
3. Sołtys odpowiedzialny jest za udostępnienie wszystkich niezbędnych dokumentów
i informacji w toku sprawowania czynności nadzoru.
§ 49
1. Sołtys zobowiązany jest do przedkładania Burmistrzowi uchwał Zebrania Wiejskiego
w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
2. Burmistrz wstrzymuje wykonanie uchwał Zebrania Wiejskiego sprzecznych z prawem
i przekazuje je do rozpatrzenia Radzie Miejskiej.
R o z d z i a ł IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 50
Traci moc uchwała Nr XL / 215 / 97 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 28 sierpnia 1997 r. w sprawie przyjęcia Statutu Sołectwa Nowy Dwór.
§ 51
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Syców
§ 52
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Bolesław Moniuszko
…………………………………..