Rejestr zmian w systemie

Szczegóły zmiany



Operacja Moduł - usunięcie pozycji
Strona Działalność gospodarcza
Login użytkownika sycow
Data 2021-03-10 06:50:28
Opis

Poprzednia zawartość


Wpis do ewidencji działalności gospodarczej po 31.03.2009 r. do 30.06.2011 r.

Zgodnie z ostatnią nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wszystkie formalności związane z rejestracją działalności gospodarczej będzie można załatwić zgodnie z zasadą „jednego okienka”. W urzędzie gminy przedsiębiorca będzie składał tylko jeden wniosek o wpis do rejestrów zamiast obecnych wniosków o wpis do rejestrów: gminy, urzędu skarbowego, urzędu statystycznego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 

Ministerstwo Gospodarki na swoich stronach internetowych  opublikowało wzór formularza zarówno dla wersji papierowej jak i elektronicznej dla całej Polski wraz z niezbędnymi instrukcjami wypełnienia poszczególnych rubryk.

Elektroniczny wzór wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej zostanie po wejściu w życie rozporządzenia w sprawie wzoru formularza opublikowany w Centralnym Repozytorium Wzorów Pism w Formie Dokumentów Elektronicznych, co ma zapewnić jego powszechną dostępność.

Jak informuje resort gospodarki, w stosunku do sytuacji obecnej formularz składany w gminie w typowej sytuacji zwiększy swoją objętość o jedną stronę. Niemniej koszty gmin związane z drukiem formularzy nie wzrosną, ponieważ dokument będzie powszechnie dostępny na różnych stronach internetowych. 

Należy przypuszczać, że większość przedsiębiorców będzie je samodzielnie drukować i przynosić do urzędu gminy formularz już wypełniony. Przepisy ustawy zakładają ponadto, że przedsiębiorcy posiadający podpis elektroniczny w ogóle nie będą obsługiwani „papierowo” – zakłada ministerstwo.

Zasada „jednego okienka” w założeniach ministerstwa gospodarki ma być jedynie formą przejściową rejestracji działalności gospodarczej przed wprowadzeniem rozwiązania „zero okienka”. Docelowo przedsiębiorca będzie wypełniał jedynie wniosek o rejestrację firmy na stronie internetowej, który wyśle na adres specjalnej platformy informatycznej – Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). 

W ten sposób dokona „samorejestracji”, a przepływ między rejestrami nastąpi automatycznie. Przewiduje się, że w ciągu 5 lat od uruchomienia platformy informatycznej przedsiębiorcy zrezygnują ze składania wniosków w formie papierowej, chociaż będzie to nadal możliwe. 

Nowym rozwiązaniem będzie to, że działalność gospodarczą będzie można rozpocząć w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. 

CEIDG, oprócz funkcji ewidencyjnej, będzie też pełnić funkcję informacyjną. Oznacza to, że będzie udostępniać na stronie internetowej dane o przedsiębiorcach – osobach fizycznych oraz wszystkich firmach, których działalność podlega reglamentacji, czyli wymaga np. koncesji, zezwolenia, licencji. Dzięki temu zwiększą się szanse przedsiębiorców na uzyskanie wiarygodnych informacji o potencjalnych partnerach biznesowych. Będzie to służyło zwiększeniu bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. CEIDG zapewni też elektroniczną wymianę informacji między np. urzędem skarbowym, ZUS i GUS.

Rozporządzenie w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej obowiązujące od 31 marca 2009 r. wraz z instrukcjami wypełniania.  

wzór wniosku o wpis do ewidencji podmiotów gospodarczych




EDG-1 (str. 1-4):

 

EDG-1 (doc):


RozporzadzenieRMwsprawiewzoruwnioskuowpisdoedg.pdf (1.35 Mb)





EDG1_str1.jpg (107.13 Kb)
EDG1_str2.jpg (115.95 Kb)
EDG1_str3.jpg (120.00 Kb)
EDG1_str4.jpg (119.06 Kb)

files/fck/89/file/procedury/wzor_wnioskuEDG1_2.rtf
 

Instrukcja wypełniania Instrukcjaostateczna.pdf (59.57 Kb)
Poradnik dla gmin Poradnik25032009r.pdf (99.33 Kb)


Źródło: www.mg.gov.pl

Autor:
Data utworzenia: 21-04-2015 11:49:17