Uchwały Rady Miejskiej podjęte w 2007 r.

URM nr XVII/75/07 w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie.

Uchwała Nr XVII  / 75 / 07xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Rady Miejskiej w Sycowie

z dnia 25 października 2007 r.

 

 

w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie.

 

 

Na podstawie art. 5 b ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz.1591 ze zmianami), uchwala się co następuje:

 

 

§ 1

Powołuje się Młodzieżową Radę Miejską w Sycowie.

 

 

§ 2

Nadaje się Statut Młodzieżowej Radzie Miejskiej w Sycowie stanowiący załączniki             do uchwały.

 

 

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Syców.

 

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

        Bolesław Moniuszko

 

 ………………………………..

                             (podpis)

 

 

 


Statut Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie

 

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Statut określa zasady działania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie,                                    zwanej dalej „Radą".

§ 2.l. Rada jest ciałem samorządowym młodzieży Miasta i Gminy Syców.

2. Termin i miejsce posiedzenia Rady ustala Przewodniczący Młodzieżowej Rady Miejskiej zwanym dalej „Przewodniczącym Rady” w porozumieniu z Burmistrzem.

§ 3. Rada działa na podstawie niniejszego Statutu uchwalonego przez Radę Miejską w Sycowie.

§ 4. Terenem działalności Rady jest Miasto i Gmina Syców. Nie wyłącza to współpracy z in­stytucjami i organizacjami krajowymi i zagranicznymi.

§ 5. Rada jest ciałem konsultacyjnym działającym na rzecz wspierania upowszechnia­nia idei samorządowej wśród mieszkańców Miasta i Gminy Syców, w tym zwłaszcza wśród mło­dzieży.

Rozdział II

CELE RADY I ICH REALIZACJA

§ 6 Celem działań Rady jest:

1)  reprezentowanie interesów młodzieży wobec instytucji rządowych, samorządowych i
   
organizacji pozarządowych,

2)              zgłaszanie wniosków i opinii w sprawach dotyczących mło­dzieży,

3)              umożliwienie aktywnego udziału młodzieży w życiu społecznym i kulturalnym,

4)              współpracę z samorządami uczniowskimi ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i    

     ponadgimnazjalnych, oraz organizacjami młodzieżowymi,

5)              współpracę z Radą Miejską w Sycowie, poprzez udział w posiedzeniach Rady i obradach
       komisji Rady Miejskiej z głosem opiniodawczym,

6)              wspólne rozwiązywanie problemów w zakresie poszczególnych dziedzin życia dotyczą­cych   

     zwłaszcza dzieci i młodzieży.

Rozdział III CZŁONKOWIE RADY

§ 8.1. W skład Rady wchodzą przedstawiciele wszystkich szkół z terenu Miasta i Gminy Syców  wybrani na terenie szkół zgodnie z niniejszym Statutem.

2. Każdy Radny jest przedstawicielem i reprezentantem uczniów szkoły, do której uczęszcza i w której został wybrany.

§ 9.1. Rada składa się z 15 radnych, wybieranych przez młodzież zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Statucie.

2. Kadencja Rady trwa dwa lata, licząc od dnia ogłoszenia wyników wyborów.


3. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.

               4. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:

"Ślubuję uroczyście pracować dla dobra i pomyślności młodzieży Miasta i Gminy Syców, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami młodzieży – godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań Młodzieżowej Rady Miejskiej."

               5. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo "ślubuję".

        6. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 10.1. Radni mają prawo:

1)  uczestniczyć w posiedzeniach Rady,

2)           zgłaszać wnioski związane z celami i działalnością Rady i żądać informacji o sposobie ich
   
realizacji,

3)           brać udział na zasadach określonych przez organizatorów, w konkursach, konferencjach,
    szkoleniach i innych formach działalności Rady.

§ 11.1.Radni mają obowiązek:

1)  reprezentowania młodzieży,

2)           aktywnego uczestniczenia w działalności Rady,

3)           przestrzegania postanowień Statutu i uchwał przyjętych przez Radę,

4)           systematycznego spotykania się z przedstawicielami Samorządów Uczniowskich,

5)           dbać o dobre imię i wizerunek Rady.

§ 12.l. Członkostwo w Radzie wygasa wskutek:

1)  wystąpienia z Rady,

2)          trzech nieusprawiedliwionych nieobecności na Sesjach Rady,

3)          śmierci radnego,

4)          przeniesienia się do innej szkoły,

5)          uzyskania nagannej oceny z zachowania na koniec semestru (roku),

6)          pozbawienia mandatu przez Radę na skutek wyroku sądowego,

7)          ukończenia ostatniej klasy szkoły.

§ 13. Wystąpienie z Rady następuje na podstawie pisemnej rezygnacji złożonej na  ce Przewodniczącego Rady.

§ 14. Wolne miejsce powinno być uzupełnione przez kandydata, który w wyniku wyborów w danej szkole uzyskał kolejną największą ilość głosów i wyraża zgodę na objęcie mandatu.

§ 15. Oświadczenia i uchwały Rady podpisuje w imieniu Rady Przewodniczący Rady lub podczas jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady.

Rozdział IV

                                  SESJE RADY

§ 16. Rada obraduje na Sesjach, które odbywają się według potrzeb jednak nie rza­dziej niż raz na trzy miesiące, rozpatruje sprawy należące do jej kompetencji, określone w Statucie.

§ 17.1. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady. W przypadku nieobecności Przewodni­czącego lub innego uzasadnionego powodu Sesję zwołuje Wiceprzewodniczący Rady.

2.           Przewodniczący Rady ustala porządek obrad, wyznaczając miejsce, datę i godzinę

           rozpoczęcia Sesji.

3.           O Sesji zawiadamia się w sposób zwyczajowo przyjęty najpóźniej na 5 dni przed wyznaczonym terminem Sesji.

§ 18. Sesje Rady są jawne.

 

Rozdział V

ZASADY OBRADOWANIA

§ 19.1. Obrady Rady są prawomocne, jeśli uczestniczy w nich, co najmniej połowa statutowego składu Rady.

2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad Przewodniczący Rady podejmuje decyzję o przerwaniu Sesji wyznaczając jej nowy termin.

3. Członek Rady, który jest nieobecny na Sesji lub opuścił obrady przed zakończeniem Sesji składa wyjaśnienie Przewodniczącemu Rady.

§ 20.l. Sesje otwiera i prowadzi Przewodniczący, a w razie jego nieobecności zastępu­je go Wiceprzewodniczący.

2. Otwarcie Sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formu­ły: „otwieram ……… Sesję Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie".

§21.1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady wg ustalonego porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela głosu według ustalonej kolejności, w uzasadnionych przy­padkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

§ 22.1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem po­rządku obrad.

2. Przewodniczący może udzielić głosu osobom zaproszonym celem zreferowania tematu.

§ 23.1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiada formułę „zamykam …… Sesję Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie".

2. Z każdej Sesji sporządza się protokół będący zapisem przebiegu obrad. Do protokołu załącza się listę obecności. Za sporządzenie protokołu odpowiedzialna jest osoba wskazana spośród radnych przez Przewodniczącego.

 

Rozdział VI POSTANOWIENIA RADY

§ 24.1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwały.

2.          Rada może również uchwalać wnioski, przyjmować stanowiska lub formułować
opinie.

3.  Uchwały, wnioski, stanowiska i opinie przyjmowane są zwykłą większością głosów.

§ 25.1. Z inicjatywą uchwały mogą występować komisje problemowe lub każdy z radnych.

2. Z propozycją przyjęcia przez Radę wniosku, opinii lub stanowiska mogą występo­wać członkowie Rady.

§ 26.1. Uchwałę opatruje się numerem określającym kolejność uchwały, kolejną liczbą    sesji oraz dwoma ostatnimi cyframi roku jej podjęcia. Kolejną liczbę Sesji pisze się cyfrą rzymską, kolejność podjętej uchwały i ostatnie cyfry roku cyframi arabskimi.

2.  Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady lub Wi­ceprzewodniczący w zależności od tego, kto obradom przewodniczył.

3.           Oryginały uchwał ewidencjonuje i przechowuje wraz z protokołem Sesji Biuro Rady Miejskiej w Sycowie

4.           Oryginał protokołu wraz z oryginałami uchwał Przewodniczący Rady jest zobowiązany dostarczyć do Biura Rady Miejskiej w Sycowie  w terminie 14 dni od Sesji.


 

Rozdział VII

TRYB GŁOSOWANIA

§ 27.1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

2. Zwykła większość głosów oznacza, że „ za" opowiedziało się więcej radnych niż „przeciw". Głosy wstrzymujące się nie wpływają na wynik głosowania.

3.  Rada na wniosek radnego może zawsze postanowić o przeprowadzeniu tajnego      głosowania zwykłą większością głosów.

4.            W sprawach personalnych decyzję podejmuje się w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów tzn. za podjęciem uchwały musi zagłosować więcej radnych niż łącznie radnych przeciwnych i wstrzymujących się.

§ 28.1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2.          W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami opatrzonymi pieczęcią Rady. Za głosy ważne uznaje się kartki, na których radni głosowali w sposób zgodny z ustalonymi zasadami.

3.          Głosowanie w trybie tajnym przeprowadza na Sesji komisja skrutacyjna wybrana spośród radnych.

4.          Rada może ze swojego grona powoływać komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania i skład osobowy.

5.          Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch komisji.

6.  Komisje wybierają ze swojego grona Przewodniczącego oraz  

    Wiceprzewodniczącego na pierwszym posiedzeniu.

 

 

Rozdział VIII

PRAWA WYBORCZE I  TRYB WYBORU CZŁONKÓW RADY

§ 29.1. Wyboru do Rady są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w gło­sowaniu tajnym.

2.           W wyborach do Rady głosować mogą wszyscy uczniowie szkół podstawowych,  gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy nie są zawieszeni w prawach ucznia, osobiście tylko jeden raz.

3.  Kandydować do Rady mogą uczniowie na stałe zameldowani w Gminie Syców nie będący zawieszeni w prawach ucznia.

§ 30. Wybory zarządza Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie nie wcześniej niż na 4 miesiące i nie później niż na trzy miesiące przed upływem kadencji Rady. Pierwsze               wy­bory do Rady zarządza Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie w terminie 30 dni                 od daty wejścia w życie niniejszego Statutu..


                              Rozdział IX

                        ORGANY WYBORCZE

§ 31. Wybory przeprowadza powołana przez Dyrektora Szkoły, Szkolna Komisja Wy­borcza złożona z pięciu członków w tym: Opiekun Samorządu oraz 4 członków Samorządu Szkolnego.

§ 32.1. Do zadań Szkolnej Komisji Wyborczej należy:

1)  xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów niniejszego Statutu w sprawie przeprowadzenia wyboru,

2)           rejestrowanie kandydatów na radnych,

3)           przygotowanie spisu wyborców,

4)           przygotowanie kart do głosowania,

5)           przygotowanie lokalu wyborczego, w którym odbędą się wybory, przeprowadzenie

    głosowania w szkole,

6)            ustalenie wyników głosowania w szkole,

7)            ogłoszenie wyników wyborów na terenie szkoły w sposób zwyczajowo przyjęty,

8)            przesłanie wyników głosowania Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Sycowie.

§ 33. Szkolna Komisja Wyborcza na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego składu Przewodniczącego Szkolnej Komisji Wyborczej.

§ 34. Skład Szkolnej Komisji Wyborczej podaje się w ciągu 2 dni do wiadomości Sa­morządów Klasowych w sposób zwyczajowo przyjęty w danej szkole.

 

§ 35. Szkolną Komisję Wyborczą należy powołać najpóźniej na 14 dni przed dniem wyborów.

 

Rozdział X

USTALENIE LICZBY RADNYCH

§ 36.1. Ustala się następującą liczbę radnych wybieranych w poszczególnych szko­łach:

1)             Szkoła Podstawowa nr 1 im. Trzeciego Tysiąclecia w Sycowie – 1 radny              

2)             Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie – 1 radny        

3)             Szkoła Podstawowa w Działoszy – 1 radny

6) Szkoła Podstawowa w Stradomi Wierzchniej – 1 rady

7)             Szkoła podstawowa w Szczodrowie – 1 radny

8)             Szkoła Podstawowa w Drołtowicach – 1 radny

9)             Gimnazjum im. Jana Pawła II w S – 3 radnych

 

10)                Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Sycowie – 3 radnych

11)                Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sycowie – 3 radnych

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział XI

SPIS WYBORCÓW

 

§ 37. Spis wyborców przygotowuje Szkolna Komisja Wyborcza.

§38. W spisie zamieszcza się nazwisko i imię oraz klasę, do której uczęszcza wyborca.

§ 39. Spis wyborców jest udostępniany wglądu Dyrektora Szkoły, Szkolnej Komisji Wyborczej oraz każdego zainteresowanego ucznia z danej szkoły.

                                      Rozdział XII

KARTA DOGŁOSOWANIA

§ 40. Szkolna Komisja Wyborcza po sporządzeniu listy kandydatów na radnych przy­gotowuje karty do głosowania.

§ 41. Na karcie do głosowania wymienia się w kolejności alfabetycznej nazwiska i imiona zarejestrowanych kandydatów na radnych.

§ 42. Kartę do głosowania opatruje się podłużną pieczęcią szkoły.

§ 43. Na karcie do głosowania umieszcza się informację o sposobie głosowania i wa­runkach ważności głosu.

 

 

Rozdział XIII

ZGŁASZANIE KANDYDATÓW

§ 44.1. Prawo zgłaszania kandydatów na radnego przysługuje:

1)           Samorządowi Szkolnemu,

2)     Samorządom Klasowym,

3)           uczniom.

           2. Kandydaci zgłoszeni są w formie list poparcia kandydata.

§ 45. Każda lista poparcia kandydata powinna być poparta, co najmniej 30 podpisami wyborców.

§ 46. Kandydatów można zgłaszać nie później niż na 10 dni przed dniem wyborów Szkolnej Komisji Wyborczej.

Rozdział XIV

 PRZEBIEG GŁOSOWANIA

 

§ 47.1. Głosowanie odbywa się na terenie szkoły w przygotowanym lokalu wybor­czym.

2.            Głosowanie odbywa się w godzinach od 9.00 do godziny 14.00

3.            O godzinie 14.00 Przewodniczący Szkolnej Komisji Wyborczej zarządza zakończe­nie głosowania. Od tej chwili w lokalu wyborczym mogą głosować tylko wyborcy, którzy

przybyli przed godziną 14.00.

§ 48. W lokalu wyborczym Szkolna Komisja Wyborcza wydziela miejsca zapewniają­ce tajność głosowania, w liczbie umożliwiającej wyborcom swobodne z nich korzystanie.

§ 49.1. Przed rozpoczęciem głosowania Szkolna Komisja Wyborcza sprawdza, czy urna jest pusta, po czym zamyka ją i opieczętowuje podłużną pieczęcią szkoły oraz ustala liczbę przygotowanych kart do głosowania.

2. Od chwili opieczętowania, aż do zakończenia głosowania urny nie wolno otwierać.

§ 50. Komisja wydaje wyborcom karty do głosowania.

§ 51. Po otrzymaniu karty do głosowania wyborca dokonuje wyboru, po czym kartę wrzuca do urny.

§ 52.Wyborca osobiście oddaje głos na jednego kandydat, którego nazwisko znaj­duje się na karcie do głosowania, przez postawienie z prawej strony nazwiska kandydata zna­ku „x".

§ 53. Przewodniczący Szkolnej Komisji Wyborczej czuwa nad zapewnieniem tajności głosowania oraz nad utrzymaniem porządku i spokoju w czasie głosowania.

 

 

Rozdział XV

USTALENIE WYNIKÓW GŁOSOWANIA

 

§ 54.1. Niezwłocznie po zakończeniu głosowania Przewodniczący Szkolnej Komisji Wyborczej w obecności członków Komisji zabezpiecza niewykorzystane karty do głosowa­nia, otwiera urnę wyborczą, po czym Komisja ustala:

a)            liczbę wyborców uprawnionych do głosowania,

b)     liczbę wyborców, którzy wzięli udział w głosowaniu,

c)            liczbę oddanych głosów ważnych,

d)           liczbę oddanych głosów nieważnych,

e)            liczbę ważnych głosów oddanych na poszczególnych kandydatów.

f)              Liczbę kart niewykorzystanych.

2. Ustaleń, o których mowa w pkt. l dokonuje się na podstawie spisu wyborców oraz kart do głosowania wrzuconych do urny przez wyborców.

§ 55.l. Szkolna Komisja Wyborcza za nieważne głosy uznaje:

1)  oddane na kartach do głosowania innych niż przygotowane,

2)               oddane na kartach do głosowania, na których wyborca umieścił znak „x" przy więcej niż
jednym nazwisku kandydata,

3)               oddane na kartach do głosowania, na których wyborca nie umieścił znaku „x" przy żadnym
z nazwisk kandydatów.

 

2.             Dopisywanie na karcie do głosowania dodatkowych nazwisk lub poczynienie innych
dopisków nie wpływa na ważność głosu.

3.             Kart do głosowania całkowicie przedartych nie bierze się pod uwagę przy ustalaniu
wyników głosowania.

§ 56.1. Szkolna Komisja Wyborcza sporządza niezwłocznie w 3 egzemplarzach proto­kół głosowania.

2.  W protokole głosowania podaje się dane, o którym mowa w art. 58 pkt. l oraz:

1)  czas rozpoczęcia i zakończenia głosowania,

2)            liczbę przygotowanych kart do głosowania oraz liczbę kart nie wykorzystanych,

3)            przypuszczalne przyczyny ewentualnych niezgodności między liczbą wyborców, którzy
pobrali karty do głosowania, a liczbą kart do głosowania wyjętych przez komisję z urny wyborczej,

4)            ewentualne zastrzeżenia członków Komisji co do przebiegu głosowania.

 

3.  Protokół głosowania podpisują członkowie Szkolnej Komisji Wyborczej obecni
przy jego sporządzaniu. Protokół opatruje się podłużną pieczęcią szkoły.

§ 57. Niezwłocznie po sporządzaniu protokołu i stwierdzeniu ważności wyborów Szkolna Komisja Wyborcza podaje społeczności uczniowskiej wyniki głosowania.

§ 58. Radnym zostaje osoba, która w wyborach uzyskała największą liczbę głosów. W szkołach, które mają prawo wybierać 3 Radnych, radnym zostają trzy osoby, które zdobyły najwięcej głosów.

 

 

1.                            W przypadku równej liczby głosów Szkolna Komisja Wyborcza zarządza drugą turę głosowanie, w której biorą udział osoby, które uzyskały równa liczbę głosów w pierwszej turze głosowania.

2.                            Druga tura odbywa się 7 dni po pierwszej turze.

3.                            Par. 37 – 43, 47 – 59 stosuje się odpowiednio.

 

Rozdział XVI

KAMPANIA WYBORCZA

§ 59.1. Kampania wyborcza rozpoczyna się z dniem podania społeczności uczniow­skiej zarządzenia o wyborach do Rady i ulega zakończeniu na 24 godziny przed dniem gło­sowania.

2.           Dozwolone jest prowadzenie kampanii wyborczej na terenie szkoły w sposób nie
utrudniający jej działalności.

3.  W dniu jak i w przeddzień głosowania zabrania się zwoływania zgromadzeń, wygłaszania przemówień, rozdawania ulotek, jak też prowadzenia w inny sposób agitacji na rzecz kandydatów.

4. Plakaty i hasła wyborcze należy umieszczać w taki sposób, aby można je było usunąć bez wyrządzania szkód.

Rozdział XVII

UZUPEŁNIENIE SKŁADU MŁODZIEŻOWEJ RADY MIASTA

§ 60.1. Młodzieżowa Rada podejmuje uchwałę o wstąpieniu na wakujące miejsce kandydata z tej samej szkoły, co ustępujący miejsca, który w wyborach uzyskał kolejno naj­większą ilość głosów o ile nadal posiada bierne prawo wyborcze i wyraził zgodę na objęcie mandatu

2.          Jeśli kolejno żaden z kandydatów z listy nie jest zainteresowany objęciem mandatu,
o sposobie zapewnienia szkole reprezentanta w Młodzieżowej Radzie decyduje Samorząd
Szkolny w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.

3.  Uzupełnienia w składzie Rady nie dokonuje się, jeśli do końca kadencji Rady pozostało mniej niż 6 miesięcy.

Rozdział XVIII

PRZEPISY KOŃCOWE

§ 61. Pierwsze wybory, o których mowa w niniejszym Statucie przeprowadza się w roku szkolnym 2007/2008, na terytorium Miasta i Gminy Syców.

§ 62. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie w ciągu 30 dni od ogłoszenia wyników wyborów.

 


 

 




 

Autor: