Uchwała Nr XVI/70/07
Rady Miejskiej w Sycowie
z dnia 27 września 2007r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazaniu organów do tego uprawnionych.
Na podstawie art. 18. ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zmianami) oraz art. 43 ust 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 ze zmianami) Rada Miejska w Sycowie uchwala co następuje:
§ 1.
Uchwała określa szczegółowe zasady umarzania, odraczania terminów zapłaty lub rozkładania na raty należności pieniężnych wynikających ze stosunków cywilnoprawnych oraz o charakterze administracyjno-prawnym, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa , zwanych dalej „należnościami”, przysługującymi Gminie Syców od osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej zwanych dalej „dłużnikami”.
§ 2.
Ilekroć w uchwale mowa o:
1) wierzytelności – należy przez to rozumieć należność główną, odsetki za zwłokę i inne należności uboczne wynikające z czynności prawnej bądź orzeczenia sądu lub organu, a w przypadku gdy należność główna została zapłacona – suma odsetek i kosztów ich dochodzenia,
2) przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniu – należy przez to rozumieć przeciętne miesięczne wynagrodzenie w roku poprzedzającym podjęcie decyzji o umorzeniu , ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego dla celów naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
§ 3.
1. Należności mogą być umarzane w całości lub części, jeżeli ustalone w toku postępowania wyjaśniającego okoliczności wykażą, że:
1) dłużnik znajduje się w trudnej sytuacji materialnej, a ściąganie należności zagraża ważnym interesom dłużnika zwłaszcza jego egzystencji,
2) nie można ustalić dłużnika, miejsca jego pobytu lub siedziby,
3) dłużnik będący osobą fizyczną, zmarł nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości niepodlegajace egzekucji na podstawie odrębnych przepisów,
4) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne,
5) dłużnik będący osoba prawną został wykreślony z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie.
2. Umorzeniu wierzytelności może nastąpić tylko wówczas, gdy odroczenie terminu
zapłaty lub rozłożenia na raty nie zapewnia spłaty tej wierzytelności.
3. Umorzenie należności głównej powoduje również umorzenie należności ubocznych
w całości lub w części, w jakiej została umorzona należność główna .Jeżeli umorzenie dotyczy tylko części należności, określa się termin zapłaty pozostałej części,
4. Umorzenie wierzytelności , za którą odpowiada solidarnie więcej niż jeden dłużnik,
może nastąpić gdy okoliczności uzasadniające umorzenie zachodzą do wszystkich
zobowiązanych.
5. Od wierzytelności, której termin płatności odroczono lub którą rozłożono na raty nie pobiera się odsetek za zwłokę za okres od dnia złożenia wniosku do dnia ustalonego jako termin płatności odroczonej wierzytelności.
6. Umorzenie wierzytelności w przypadkach określonych w ust.1 pkt 1, 4, 5 może nastąpić na wniosek dłużnika, a w przypadkach określonych w pkt 2, 3, 4, 5 również z urzędu.
§ 4.
1. W przypadkach uzasadnionych trudną sytuacją, na wniosek dłużnika można jednorazowo odroczyć termin zapłaty całości lub części wierzytelności bądź rozłożyć płatność wierzytelności na raty.
2. Jeżeli dłużnik w ustalonym terminie nie dokonał zapłaty odroczonej wierzytelności
lub nie zapłacił w terminie rat, wierzytelność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami za zwłokę.
3. W przypadku negatywnej decyzji w sprawie odroczenia terminu lub rozłożenia na raty, odsetki liczone są w pełnej wysokości do dnia dokonania wpłaty.
§ 5.
1. Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki do umorzenia, rozłożenia na raty, odroczenia
terminu zapłaty wierzytelności spoczywa na wnioskodawcy, a w przypadku wszczęcia postępowania w sprawie umorzenia wierzytelności z urzędu na organie uprawnionym do umorzenia.
2. Wnioskodawca będący osobą . fizyczną zobowiązany jest do udokumentowania swojej sytuacji materialnej dołączając odpowiednie dokumenty oraz informację (oświadczenie) o sytuacji materialnej według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
3. Osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadajace osobowości prawnej obowiązane są dołączyć do wniosku następujące dokumenty
1) Sprawozdanie finansowe za ostatni okres sprawozdawczy,
2) Oświadczenie o uzyskanej pomocy de minimis,
3) Informacje o uzyskanej pomocy innej niż de minimis,
4) Inne żądane dokumenty.
§ 6.
1 Organem uprawnionym do umarzania wierzytelności odroczenia terminu płatności lub
rozkładania należności na raty jest Burmistrz Miasta i Gminy Syców z zastrzeżeniem ust.2
2. Jeżeli wartość wierzytelności przysługującej właściwej jednostce organizacyjnej Gminy
nie przekracza jednokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, do umarzania,
odraczania lub rozkładania na raty spłat należności uprawniony jest kierownik danej
jednostki organizacyjnej.
3. Umorzeniu nie podlegają należności:
1) z tytułu odpowiedzialności materialnej pracowników,
2) z tytułu nabycia mienia komunalnego w trybie przetargu,
3) z tytułu nabycia mienia komunalnego z zastosowaniem bonifikat i ulg określonych w odrębnych przepisach lub na preferencyjnych zasadach , określonych uchwałą Rady Miejskiej,
4) z tytułu wzrostu wartości nieruchomości.
§ 7.
Umarzanie wierzytelności , a także udzielanie ulg w ich spłaceniu następuje:
1) w odniesieniu do należności o charakterze administracyjnym na podstawie decyzji uprawnionego organu;
2) w odniesieniu do należności o charakterze cywilnoprawnym na podstawie przepisów prawa cywilnego w formie ugody.
§ 10.
1. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy składają Burmistrzowi Miasta i Gminy
informację o przyznanych ulgach w spłacie wierzytelności według stanu na dzień 31
grudnia każdego roku w terminie do 15 lutego roku następnego według wzoru
stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
2. Burmistrz Miasta i Gminy przedstawia w terminie do dnia 20 marca roku następnego,
Radzie Miejskiej informacje łączną o udzielonych ulgach w spłacie wierzytelności .według
wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 11.
Traci moc uchwała Nr XVIII/142/2000 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 25 maja 2000r. w sprawie zasad i trybu umarzania oraz udzielania ulg w spłacaniu wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy Syców, do których to wierzytelności nie stosuje się przepisów ustawy –Ordynacja podatkowa.
§ 13.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Załącznik nr 1 do uchwały Rady
Miejskiej w Sycowie nr XVI/70/07
z dnia 27 września 2007r.
1. Imię i nazwisko, adres zamieszkania:
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................
pouczony o odpowiedzialności karnej przewidzianej w art.233 KK za złożenie zeznań niezgodne z prawdą oświadczam co następuje:
2. Sytuacja rodzinna:
L.p. |
Imię i nazwisko (informacja o wszystkich osobach pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym) |
Stopień pokrewieństwa |
Wysokość miesięcznego dochodu brutto |
Uwagi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Opis aktualnej sytuacji majątkowej:
1) łączny dochód miesięczny rodziny .................................................................
a) dochody dodatkowe:
- z tytułu umów zlecenia, o dzieło itp.....................................................
- alimenty, świadczenia rodzinne.............................................................
- najem, dzierżawa ...................................................................................
- inne (podać jakie)...................................................................................
b) miesięczny dochód na osobę w rodzinie ..............................................................
2) Miesięczne wydatki:
- Koszt utrzymania mieszkania (czynsze, podatki, opłaty itp) ................................................................................................................
- Wydatki na naukę .................................................................................
- Alimenty ................................................................................................
- Wydatki na opiekę zdrowotna................................................................
- Spłaty kredytów i pożyczek...................................................................
- Inne wydatki (wymienić jakie)..............................................................
- ................................................................................................................
3) stosunki majątkowe miedzy małżonkami........................................................................
4) zasoby pieniężne*:
- środki pieniężne zgromadzone w walucie polskiej: ................................................
- środki pieniężne zgromadzone w walucie obcej;.....................................................
- Papiery wartościowe.................................................................................................
* dotyczy wszystkich członków rodziny
5) Posiadane nieruchomości:
– dom o powierzchni.................., o wartości ...............tytuł prawny................................
- mieszkanie o pow. ................., o wartości.................tytuł prawny................................
- gospodarstwo rolne o powierzchni ........................... o wartości...................................
tytuł prawny......................................osiągnięty dochód ...............................................
- inne nieruchomości o powierzchni ......................... o wartości......................................
tytuł prawny ............................................
6) Posiadane udziały i akcje w spółkach prawa handlowego, funduszach itp – podać liczbę i remitenta..
............................................................................................................................................ z tego tytułu osiągnąłem dochody *...............................................................................
.................................................................................................................................
7) Prowadzę działalność gospodarcza (podać formę prawna i rodzaj prowadzonej działalności)................................................................................................................................................................................................................................................................
Z tego tytułu osiągnąłem dochody* ................................................................................
*podać osiągnięte dochody za rok ubiegły
8) Składniki mienia ruchomego o wartości powyżej 10 000 zł.(podać jakie)
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
................................................................................................................................
9) Zobowiązania pieniężne o wartości powyżej 10 000 zł.(podać jakie)
..........................................................................................................................................................................................................................................................................
10) Inne informacje mające wpływ na sytuację wnioskodawcy (np. sytuacja zdrowotna,
sytuacja mieszkaniowa )..................................................................................................
........................................................................................................................................... ................................................................................................................................................
Podpis osoby składającej informację:
...........................................................
Załącznik nr 2 do uchwały Rady
Miejskiej w Sycowie XVI/70/07
z dnia 27 września 2007
I N F O R M A C J A za rok.................
o dokonanych umorzeniach, rozłożeniach na raty oraz odroczeniach terminu zapłaty należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa
Lp. |
Treść |
Liczba dłużników |
Kwota umorzenia, odroczenia, rozłożeń na raty |
Liczba rat |
Termin Odroczenia, rozłożenia na raty (ostatnia rata) |
Podstawa prawna powstałej należności | |
Należność główna |
Odsetki i należności uboczne | ||||||
1. |
Umorzenia a) osoby fizyczne b) osoby prawne |
|
|
|
|
|
|
2. |
Odroczenia a) osoby fizyczne b) osoby prawne |
|
|
|
|
|
|
3. |
Rozłożenia a) osoby fizyczne b) osoby prawne |
|
|
|
|
|
|