Uchwała Nr XIII/57/07xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Rady Miejskiej w Sycowie
z dnia 21 czerwca 2007 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Na podstawie art. 53 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami), Rada Miejska w Sycowie uchwala co następuje:
§ 1.
1. Podstawą do opracowania projektu uchwały budżetowej są;
1) Strategia rozwoju Miasta i Gminy Syców,
2) Wieloletni plan inwestycyjny,
3) Program Rozwoju Lokalnego,
4) założenia do projektu budżetu określone zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Syców w sprawie opracowania materiałów planistycznych na dany rok budżetowy,
§ 2.
1. Burmistrz Miasta i Gminy w terminie do dnia 31 sierpnia wydaje zarządzenie w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu przez komunalne jednostki organizacyjne i Wydziały Urzędu Miasta i Gminy uczestniczące w procesie planowania.
2. Zarządzenie, o którym mowa w ust.1 powinno określać:
1) terminarz czynności planistycznych,
2) szczegółowość materiałów planistycznych (wzory formularzy planistycznych),
3) założenia kosztowe oparte na wstępnej prognozie wskaźnika inflacji,
4) prognozowany wzrost stawek podatkowych,
5) przewidywany stan zatrudnienia oraz planowane tempo wzrostu wynagrodzeń,
6) zakres informacji dotyczącej mienia komunalnego,
7) osoby odpowiedzialne za opracowanie materiałów do projektu budżetu.
§ 3.
1. Materiały planistyczne powinny uwzględniać przewidywane wykonanie dochodów i wydatków roku bieżącego oraz prognozę dochodów i limity wydatków budżetowych na rok przyszły. Szczegółowość przewidywanych wydatków na rok przyszły musi uwzględniać co najmniej wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, dotacje , wydatki na obsługę długu.
2. Materiały planistyczne powinny zawierać część opisową do prognozy dochodów budżetowych, jak również do limitu wydatków.
3. Materiały planistyczne muszą zawierać szczegółowe propozycje w zakresie zadań inwestycyjnych wraz z częścią opisową.
4. Materiały planistyczne składają wszystkie jednostki organizacyjne gminy oraz Wydziały Urzędu Miasta i Gminy.
5. Radni Rady Miejskiej oraz przewodniczący jednostek pomocniczych gminy składają wnioski do projektu budżetu w Biurze Rady Miejskiej, które następnie przekazuje zebrane wnioski do wydziałów merytorycznych. Wydziały merytoryczne opiniują złożone wnioski i przedkładają Skarbnikowi Miasta i Gminy.
6. Procedurę składania wniosków o przyznanie dotacji z budżetu Miasta i Gminy regulują odrębne uchwały Rady Miejskiej.
§ 4.
1. Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych oraz prognozowanych kwotach
dochodów w terminie do dnia 5 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy ,
Skarbnik Miasta i Gminy opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.
3. Burmistrz Miasta i Gminy weryfikuje zestawienia materiałów, o których mowa w ust.1 i w terminie najpóźniej do dnia 15 listopada poprzedzającego rok budżetowy, opracowuje projekt uchwały budżetowej z objaśnieniami
4. Projekt uchwały budżetowej wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Burmistrz Miasta i Gminy przedkłada Radzie Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej
5. Informacje o stanie mienia komunalnego opracowuje Naczelnik Wydziału Gospodarki Gruntami i Nieruchomościami do dnia 5 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 5.
1.Do projektu uchwały budżetowej dołącza się w formie zestawień i wykazów tabelarycznych następujące załączniki:
1) prognozowane dochody budżetowe (planowane ze szczegółowością do działów i paragrafów klasyfikacji budżetowej),
2) wydatki budżetowe (planowane w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej) z wyodrębnieniem:
wydatków bieżących, w tym w szczególności:
wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
dotacji,
wydatków na obsługę długu,
wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę
Wydatków majątkowych.
3) plan przychodów i rozchodów budżetu, uwzględniający źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu.
4) wydatki związane z wieloletnim programem inwestycyjnym, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
5) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegajacych zwrotowi.
6) plany przychodów wydatków zakładów budżetowych, rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych,
7) plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
8) plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami,
9) zestawienie dotacji udzielonych z budżetu gminy,
10) dochody i wydatki związane z realizacja zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego,
11) podział środków dla jednostek pomocniczych gminy,
12) wykaz zadań inwestycyjnych przyjętych do realizacji w danym roku budżetowym,
13) prognozą długu budżetowego,
14) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
1. Projekt budżetu musi zawierać objaśnienia w zakresie prognozy dochodów budżetowych oraz limitów wydatków budżetowych, oraz opis zadań inwestycyjnych proponowanych do realizacji.
2. Załączona do projektu budżetu informacja o stanie mienia komunalnego powinna zawierać:
1) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności w ujęciu wartościowym oraz innych niż własność praw majątkowych,
2) dane o zmianie w stanie mienia komunalnego od dnia złożenia poprzedniej informacji,
3) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych
4) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
4. Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać proponowane dla Burmistrza upoważnienia zawarte w ustawie o samorządzie gminnym oraz ustawie o finansach publicznych
§ 6.
1. Przewodniczący Rady Miejskiej w terminie 7 dni przekazuje projekt budżetu wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego do zaopiniowania stałym komisjom Rady Miejskiej.
2. Komisje Rady Miejskiej terminie 14 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie opinie o projekcie budżetu.
3. Komisje Rady Miejskiej proponujące wprowadzenia nowych wydatków, bądź zwiększenie wydatków ujętych w projekcie budżetu wydatku, mają obowiązek wskazania źródła ich sfinansowania.
4. Opinie poszczególnych komisji przedkładane są komisji właściwej do spraw budżetu.
5. Komisja właściwa ds. budżetu w terminie do 7 grudnia, wyraża ostateczną opinię o projekcie budżetu i przedkłada ją przewodniczącemu Rady Miejskiej, który następnie przekazuje ją Burmistrzowi Miasta i Gminy.
6. Burmistrz Miasta i Gminy po zapoznaniu się z opinią Komisji Budżetowej oraz Opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej podejmuje decyzje o wprowadzeniu poprawek do projektu budżetu, o których informuje Przewodniczącego Rady Miejskiej na 7 dni przed wyznaczonym terminem sesji budżetowej.
7. Przewodniczący Rady Miejskiej zwołuje sesję budżetowa w terminie umożliwiającym uchwalenie budżetu przed końcem roku, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
§ 7.
Porządek obrad sesji budżetowej powinien zawierać następujące punkty:
1) wystąpienie Burmistrza Miasta i Gminy w sprawie projektu budżetu,
2) odczytanie opinii o projekcie budżetu stałych komisji Rady Miejskiej,
3) odczytanie opinii o projekcie budżetu Regionalnej Izby Obrachunkowej,
4) dyskusja nad projektem budżetu,
5) głosowanie uchwały budżetowej.
§ 8.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy.
§ 9.
Traci moc Uchwała nr IX/75/99 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 24 czerwca 1999r. w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów towarzyszący projektowi budżetu.
§ 10.
Uchwala wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Bolesław Moniuszko