Uchwały RM

URM nr LII/282 w sprawie: o przystapienie do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kier. zagosp.przestrz.MiG Syców.

 

UCHWAŁA NR LII/282/06 /2006

Rady Miejskiej w Sycowie

z dnia 28 września 2006 r.


w sprawie: o przystąpieniu do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Syców.


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 9 ust. 1 i art. 27 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717 z późn. zm.)


Rada Miejska w Sycowie

uchwala co następuje:


§ 1.

  1. Na wniosek Burmistrza Miasta i Gminy Syców przystępuje się do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Syców, dla umożliwienia lokalizacji przewidzianego na obszarze gminy rurociągu paliwowego relacji Ostrów Wielkopolski – Wrocław i towarzyszących mu sieci i urządzeń.

  2. Opracowanie, o którym mowa w ust. 1, będzie stanowiło zmianę „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Syców”, przyjętego uchwałą Nr XXIII/151/2000 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 26 października 2000r.


§ 2.

Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Syców, o której mowa w § 1 ust. 1, obejmuje pas terenu wskazany na załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Syców.


§ 4.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Kazimierz Cichoń



Uzasadnienie

do Uchwały Nr ________ Rady Miejskiej w Sycowie z dnia ___________

w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Syców.


Dla poprawy systemu zaopatrzenia w paliwa płynne rejonu Wrocławia potrzebna jest realizacja rurociągu paliwowego dalekosiężnego relacji Ostrów Wielkopolski – Wrocław, łączącego istniejące bazy magazynowe i stanowiącego inwestycję celu publicznego. Jego trasa będzie przebiegała przez obszary 10 gmin. Ta inwestycja pozwoli na ograniczenie drogowego i kolejowego przewozu paliw oraz wyeliminowanie zagrożeń będących skutkami ich ewentualnych awarii. Natomiast gminie Syców (i innym na trasie lokalizacji rurociągu) przyniesie pewien wzrost dochodów z tytułu podatków od nieruchomości.

Dla zminimalizowania negatywnego wpływu inwestycji na środowisko naturalne i wyeliminowania sytuacji awaryjnych w opracowaniach projektowych przewiduje się szereg rozwiązań proekologicznych:

  • do budowy rurociągu zastosowane będą rury atestowane ze stali o podwyższonej wytrzymałości,

  • dla poszczególnych odcinków rur stosowane będą wyłącznie połączenia spawane,

  • wszystkie połączenia spawane podlegać będą kontroli radiologicznej,

  • zainstalowany komputerowy system kontroli szczelności rurociągu umożliwi natychmiastową lokalizację i zabezpieczenie miejsca potencjalnego wycieku przy wystąpieniu sytuacji awaryjnej,

  • dla zapewnienia maksymalnej niezawodności pracy rurociągu zostanie on objęty systemem łączności światłowodowej, transmitujący dane o parametrach pracy rurociągu oraz umożliwiający natychmiastową łączność pomiędzy punktami nadania i odbioru paliw,

  • zastosowana będzie bierna ochrona antykorozyjna rurociągu w postaci zewnętrznej izolacji rur stalowych,

  • zastosowana będzie czynna ochrona antykorozyjna rurociągu w postaci ochrony katodowej

  • wybudowane zostaną liniowe stacje zasuw umożliwiające podział rurociągu na wydzielone odcinki hydrauliczne,

  • przy przekroczeniach drogowych i kolejowych zastosowane będą rury ochronne,

  • w miejscach określonych trudnymi warunkami technicznymi zastosowane będą rury stalowe o zwiększonej grubości ścianki,

  • w newralgicznych miejscach budowy rurociągu zastosowane zostaną metody bezwykopowe: przeciski, przewierty itp.

  • w celu ograniczenia wycinki drzew - przejścia przez tereny leśne w miarę możliwości będą lokalizowane wzdłuż istniejących duktów i przecinek leśnych.

Obszar zmiany studium obejmuje kilka odcinków pasa o szerokości 30 m i łącznej długości około 12 km przeznaczonego dla ułożenia rurociągu i towarzyszących mu przewodów światłowodowych oraz innych niezbędnych sieci, dróg i urządzeń (m.in. dla oznakowania trasy rurociągu, w tym słupków znacznikowych, słupków ochrony katodowej, zasilenia energetycznego stacji zasuw itp.). Pas ten w rejonie lokalizacji - sytuowanych mniej więcej co 10 km - stacji zasuw zwiększa się do około 50 m. Na obszarze zmiany studium na potrzeby budowy rurociągu paliwowego na terenach rolnych zostanie zajęty pas terenu o szerokości 18 - 20 m niezbędny do prowadzenia budowy (pas montażowy), w ramach którego nastąpi wydzielenie pasa transportowego, pasa wykopu i pasa odkładu gruntu, zaś na terenach leśnych pas terenu o szerokości 10,5 – 14 m.

Po wybudowaniu rurociągu obszar zmiany studium będzie objęty – wynikającą z obowiązujących przepisów - strefą bezpieczeństwa. Strefa bezpieczeństwa może być użytkowana według pierwotnego przeznaczenia, lecz wewnątrz tej strefy nie dopuszcza się wznoszenia budowli oraz składania materiałów palnych.

Przebieg omawianego rurociągu został wyznaczony poza obszarami zabudowanymi, w konsultacji z właścicielami nieruchomości, w granicach następujących obrębów: Biskupice, Zawada, Szczodrów.

Chociaż wprowadzenie do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ustaleń dotyczących rurociągu nie daje podstawy prawnej dla uzyskania pozwolenia na budowę, to jednak – w świetle obowiązujących przepisów – bez tej zmiany Studium nie będzie możliwe uchwalenie planu umożliwiającego realizację omawianej inwestycji.


Autor: