xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
P r o t o k ó ł
z kontroli finansowo problemowej przeprowadzonej
w Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej
Kontrolę przeprowadził inspektor Urzędu Miasta i Gminy w Sycowie Jolanta Majewska działająca na podstawie upoważnienia Nr 11/2007 z dnia 27 czerwca 2007r. wydanego przez Burmistrza Miasta i Gminy Syców do przeprowadzenia kontroli w okresie od 3 lipca 2007r. do 8 lipca 2007r.
Przedmiotem kontroli były zagadnienia:
Wydatki rzeczowe za 2006r. Koszty funkcjonowania Jednostki – bez wynagrodzeń pracowników medycznych . Przestrzeganie procedur kontroli finansowej oraz przeprowadzenia wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków – kontrola 5% wydatków za 2006 rok.
Kontrolą objęto okres : 2006 rok .
1. Ustalenia ogólnoorganizacyjne ................................................ str. 1
2. Wydatki rzeczowe za 2006 rok ................................................ str. 2
3. Usługi medyczne – obce ........................................................... str. 2
4. Przestrzeganie procedur kontroli finansowej ............................ str. 3
5. Ustalenia ................................................................................... str. 3
1. Ustalenia ogólnoorganizacyjne
Dyrektorem Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej „Przychodnia” w Sycowie w okresie objętym kontrolą był i nadal jest Pan Grzegorz Dąbrowski , główną księgową Pani Bogumiła Solecka.
Organizację i zasady funkcjonowania Jednostki określa Statut uchwalony przez Radę Społeczną SP ZOZ Nr 2/1/03 z dnia 26 sierpnia 2003r. i zatwierdzony Uchwałą Nr XII/75/03 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 4 września 2003r.
Gospodarkę finansową regulują :
- Zarządzenie Nr 15 z dnia 13 września 2004r. Dyrektora SP ZOZ „Przychodnia” w Sycowie w sprawie polityki rachunkowości ;
- Zarządzenie Nr 21 z dnia 30 września 2005r. Dyrektora SP ZOZ „Przychodnia” w Sycowie w sprawie procedur kontroli finansowej.
Księgi rachunkowe SP ZOZ prowadzone są za pomocą komputera z wykorzystaniem programu finansowo – księgowego PROBIT.
2. Wydatki rzeczowe za 2006r.
Skontrolowano wszystkie dokumenty źródłowe dotyczące kosztów SP ZOZ – poza kosztami związanymi z wynagrodzeniami pracowniczymi oraz narzutami związanymi z wynagrodzeniami i świadczeniami na rzecz pracowników – w miesiącach I , III, V , IX i XII 2006r. Pozostałe miesiące zostały skontrolowane wyrywkowo.
Koszty „Przychodni” w 2006r. przedstawiały się następująco :
- amortyzacja 145.954,44
- zużycie materiałów 132.085,66
- energia 44.982,42
- usługi obce 534.220,39
- podatki i opłaty 100,00
- wynagrodzenia 1.281.249,75
- świadczenia pracownicze 270.821,84
- pozostałe koszty 16.965,92
- inne koszty 589,06
W 2005 roku koszty wyniosły 2.236.230,72 w związku z tym nastąpił wzrost o 8,53%.
Do wydatków będących przedmiotem kontroli nie wnosi się zastrzeżeń – co do celowości, gospodarności i legalności.
3. Usługi medyczne – obce .
Szczegółowej kontroli poddano dokumentację księgową dotyczącą konta 403 – 03 usługi medyczne obce – dotyczące usług medycznych świadczonych przez lekarzy na podstawie zawartych z nimi umów zleceń.
W 2006r. na ten rodzaj usług wydatkowano kwotę 231.306,89 zł co stanowi 9,66% kosztów ogółem.
Skontrolowano wszystkie dokumenty – rachunki i faktury – stanowiące podstawę dokonywania zapisów księgowych w programie finansowo – księgowym oraz wydatkowania środków pieniężnych.
Dokonano kontroli 6 umów zawartych na świadczenie usług medycznych, a mianowicie 5 umów z osobami fizycznymi (internista – 2, okulista, ortodonta, pediatra ) oraz 1 umowę z osobą prawną – Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej „Persona” z Wrocławia – w zakresie psychiatrii i psychologii.
Wynagrodzenia są zróżnicowane w zależności od : ilości przyjętych osób , od wartości punktu w przypadku specjalistyki lub wynagrodzenie godzinowe za podstawową opiekę medyczną.
Fakturowanie odbywa się w okresach miesięcznych.
Sprawdzone faktury – nie dają żadnych podstaw aby uznać wydatki za niecelowe, nielegalne czy niegospodarne.
4. Przestrzeganie procedur kontroli finansowej.
Procedury kontroli finansowej zostały uregulowane Zarządzeniem Nr 21 Dyrektora SP ZOZ z dnia 30 września 2005r.
Wszystkie dokumenty źródłowe są opisane , sprawdzone pod względem formalnym i rachunkowym oraz zatwierdzone do realizacji przez Dyrektora Jednostki i Główną Księgową.
Na żadnym dokumencie nie ma jednak sprawdzenia pod względem merytorycznym , mimo że procedury ustalone dla „Przychodni” przewidują taką kontrolę i określają kategorie kosztów , za które poszczególne stanowiska pracownicze odpowiadają.
5. Ustalenia .
1. Sprawdzone koszty są kosztami celowymi , legalnymi i gospodarnymi.
2. Dokumenty źródłowe – stanowiące podstawę zapisu w księgach rachunkowych nie zostały sprawdzone pod względem merytorycznym.
Na powyższych ustaleniach czynności kontrolne zakończono.
W trakcie kontroli informacji udzielała główna księgowa Pani Bogumiła Solecka.
Niniejszy protokół podlega publikacji w wersji elektronicznej w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy w Sycowie.
Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Sycowie Pan Grzegorz Dąbrowski został poinformowany o przysługującym mu z mocy przepisów prawie zgłoszenia w ciągu 7 dni zastrzeżeń, co do konkretnych faktów utrwalonych w niniejszym protokole.
Niniejszy protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i po odczytaniu podpisano.
Jeden egzemplarz protokołu wręczono Dyrektorowi SP ZOZ Przychodnia.
Syców , dnia 03 sierpnia 2007r.
Za SP ZOZ Przychodnia
Kontrolujący
Dyrektor „Przychodni” Jolanta Majewska
Grzegorz Dąbrowski