Załącznik do uchwały Nr XXX/184/04xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Rady Miejskiej w Sycowie
z dnia 30 grudnia 2004 r.
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
NA 2005 r.
W S T Ę P
Problemy wynikające z picia alkoholu oraz stosowania środków uzależniających stanowią obecnie jedną z ważniejszych kwestii społecznych. Zjawiska te mają bowiem istotny wpływ zarówno na poczucie bezpieczeństwa społecznego, ogólny stan zdrowia Polaków , zdolność do konkurencji na wymagającym rynku pracy, a także relacje interpersonalne w środowisku rodzinnym .
Picie alkoholu i zażywanie środków odurzających w dalszym ciągu postrzegane jest jednak jako swoisty sposób na życie , odtrutka na nudę , sposób na rozwiązywanie problemów.
Generalna strategia gminy radzenia sobie z problemami uzależnień powinna opierać się na trzech zasadniczych filarach:
- ograniczenie dostępności alkoholu oraz monitorowanie środowisk zagrożonych środkami odurzającymi,
- zwiększenie zdolności do rozwiązywania problemów uzależnień poprzez wzrost świadomości społecznej w tym głównie wśród dzieci i młodzieży.
- organizowanie zajęć pozalekcyjnych, klubów i świetlic środowiskowych i socjo-terapeutycznych umożliwiających dzieciom i młodzieży spędzanie wolnego czasu bez kontaktu z alkoholem i narkotykami.
Zadania , które zawiera gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i uzależnień na 2005 rok są odzwierciedleniem potrzeb wynikających z:
- przeprowadzonej diagnozy stanu problemów alkoholowych i uzależnień miasta i gminy w maju 2004 r.
- zasobów miasta i gminy umożliwiających prowadzenie działalności profilaktycznej i trzeźwościowej.
.
Harmonogram realizacji zadań i preliminarz kosztów stanowiący integralną część gminnego programu nie zawiera jak w latach ubiegłych realizatora poszczególnych zadań ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami od czerwca 2004 r. będzie on wyłaniany w drodze konkursu ofert ogłaszanego przez organ wykonawczy samorządu terytorialnego.
KIERUNKI DZIAŁANIA I ZADANIA ICH REALIZACJI.
I . Profilaktyka i edukacja dla dzieci i młodzieży.
1. Szkolenia edukacyjno-profilaktyczne.
a/ szkolenia dla dzieci szkół podstawowych:
- program profilaktyczny dla klas I - III szkół miejskich.
- program profilaktyczny dla klas I-III szkół wiejskich .
b/ spektakle profilaktyczne dla szkół podstawowych:
- 2 spektakle profilaktyczne dla dzieci klas IV -VI szkół miejskich
- spektakl profilaktyczny dla dzieci klas IV -VI szkół wiejskich
c/ spektakle profilaktyczne dla młodzieży gimnazjum
- 2 spektakle dla młodzieży klas I - II gimnazjum
- 2 spektakle dla młodzieży klas III gimnazjum
2. Obozy terapeutyczno-wypoczynkowe.
a/ obóz terapeutyczno - wypoczynkowy w okresie wakacji letnich dla dzieci i młodzieży i z rodzin z problemem alkoholowym .
b/ obóz profilaktyczno- wypoczynkowy w okresie wakacji letnich dla dzieci z rodzin ubogich i zagrożonych uzależnieniami .
3.Organizacja i prowadzenie świetlicy środowiskowej dla dzieci z rodzin
patologicznych.
a/ prowadzenie świetlicy 2 dni tygodniowo dla dzieci do 12 lat.
b/ prowadzenie świetlicy 2 dni tygodniowo dla dzieci od 12-14 lat.
4. Organizacja alternatywnych form spędzania czasu wolnego.
a/ dla dzieci szkół podstawowych:
- zajęcia sportowe
- zajęcia szachowe, teatralne, muzyczne plastyczne , taneczne i ,informatyczne.
b/ dla młodzieży gimnazjalnej:
- zajęcia sportowe
c/ dla młodzieży szkół ponadgimnazjanych
- zajęcia sportowe
d/ dofinansowanie rajdu rowerowego „Z wizytą u nas bez nałogów”
II. Wsparcie finansowe organizacji instytucji i stowarzyszeń.
1.Organizacja Sycowskich Dni Trzeźwości.
2.Finansowanie imprez organizowanych dla dzieci z rodzin uzależnionych zagrożonych uzależnieniami
- dzień dziecka
- Mikołaj
3..Współfinansowanie półkolonii letnich dla dzieci z rodzin uzależnionych i rodzin w których występuje przemoc w rodzinie .
III. Szkolenia.
1.Współfinansowanie 2- dniowych .warsztatów terapeutycznych dla osób uzależnionych.
2.Współfinansowanie2 - dniowych warsztatów terapeutycznych dla osób współuzależnionych.
3.Szkolenia dla osób prowadzących świetlice środowiskowe i pedagogów szkolnych
4.Szkolenie dla członków MGKRPA
5.Finansowanie programów terapeutycznych dla osób uzależnionych i współuzależnionych.
IV. Ustawowa działalność Miejsko-Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
a/ posiedzenia komisji
b/ przeprowadzanie rozmów z osobami uzależnionymi.
c/ kierowanie do Sądu
IV1.Zasady wynagradzania członków Miejsko-Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
a/ członkowie Komisji otrzymują wynagrodzenie za:
- posiedzenia Komisji
- posiedzenia w zespołach roboczych
- rozmowy z osobami uzależnionymi.
b/ łączna kwota miesięczna wynagrodzenia członka Komisji płatna na podstawie umowy zlecenia za prace wymienione w pkt. „a” nie może przekraczać wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia pracowników / zaokrąglona do 1 zł/ ustalonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej.
V. Koszty administracyjno - gospodarcze.
1. zakup materiałów propagandowych i edukacyjnych dot. uzależnień i przemocy w rodzinie
2. Wynagrodzenia i pochodne dla Pełnomocnika Burmistrza i Gospodarza Klubu Abstynenta.
3. Koszty podróży służbowych
4. Wynagrodzenia pracowników socjalnych przeprowadzających wywiady środowiskowe odnośnie uzależnienia
5. Wynagrodzenia biegłych sądowych wydających opinie odnośnie uzależnienia.
6. Pokrycie kosztów utrzymania Klubu Abstynenta
- czynsz za wynajem lokalu
- energia elektryczna
- środki czystości