Protokół nr 29/05xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ze wspólnego posiedzenia Komisji Społecznej, Komisji Budżetowo - Gospodarczej oraz Komisji Rewizyjnej, odbytego w dniu 25.04.2005r. w godzinach od 13.00 do 16.30 w sali posiedzeń Urzędu Miasta i Gminy w Sycowie.
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie komisji wg listy obecności;
- zaproszeni goście: wg list obecności.
Tematyka posiedzenia Komisji dotyczyła:
- analizy materiałów sesyjnych dotyczących absolutorium:
- projektów uchwał..
Powitał zebranych na posiedzeniu połączonych komisji - radnych oraz zaproszonych gości. Dalsze prowadzenie posiedzenia przekazał panu Pawłowi Kłysowi Przewodniczącemu Komisji Budżetowo – Gospodarczej.
Przedstawił z zarysie sytuacje w jakim znajduje się budynek przy ul. Kaliskiej 48 . Jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu mieszkańców. Właściwe organy nadzoru budowlanego stwierdziły duże nieprawidłowości w jego konstrukcji i stanie technicznym, co stanowi realne niebezpieczeństwo przebywających w nim mieszkańców. Należy zaznaczyć ,że wszystkie lokale w tym budynku są prywatne i gmina nie może ingerować w czyjąś własność.
Przedstawił w sposób szczegółowy problem budynku przy ul. Kaliskiej 48. Jego stan techniczny i realne zagrożenie jakie stanowi dla mieszkańców zmusza spółdzielnie do poczynienia znaczących nakładów na remont. Spółdzielnia nie posiada wystarczających środków finansowych na dokonanie niezbędnych napraw. Zwrócił się do radnych o pomoc finansową w celu rozwiązania problemu.
Zwrócił się z zapytaniem – jaka jest powierzchnia do ocieplenia?
Nie jestem teraz w stanie podąć dokładnej liczby.
Na jakie pieniądze Pan liczy?
Na każde.
Od jak dawna taki stan ma miejsce?
Trzy lata temu budynek został poddany specjalistycznej ekspertyzie i od tego momentu zainteresował się nim nadzór budowlany.
Czy to wina projektanta budynku, czy wykonawcy?
Co na to nadzór, który kontrolował wykonanie budynku?
Budynek został przekazany do spółdzielni od zakładu, który go wykonywał. Obecnie ten zakład już nie istnieje.
Czy nie ma możliwości wyciągnięcia konsekwencji od osób, które były odpowiedzialne za projektowanie i wykonanie budynku?
W dokumentacji budynku jest wiele braków, z pierwszego okresu budowy. Firma, która wykonywała budynek PBK już nie istnieje i stąd te trudności.
Podziękował panu Jackowi Rubikowi za przybycie i przeszedł do omawianie spraw związanych z wykonaniem budżetu za 2004 rok.
Przewodniczący Komisji wyraził swoje krytyczne uwagi w kwestii dotyczącej podatku od nieruchomości. Naszymi decyzjami obniżyliśmy wpływy o 513 tyś zł a obniżeniami burmistrza o 231 tyś zł.
Wydatki na oświatę znacznie obciążają budżet gminy i wyniosły 10300 tyś co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Gmina musi dopłacić ze środków własnych, gdyż sama subwencja przeznaczona na ten cel jest nie wystarczająca. Stanowi to znaczne obciążenie gminy i stanowi zagrożenie dla finansów naszej wspólnoty.
Zadłużenia wzrosło do 4580 tyś na koniec roku co stanowi wzrost o 2300 tyś. To jest kolejne niepokojące zjawisko.
Zwrócił uwagę na nieefektywność egzekucji należności, związane z podatkami stanowiącymi bezpośredni dochód gminy. Promocja naszego miasta i gminy jest niewystarczająca i ma to znaczenie dla małego zainteresowania naszego regionu przez inwestorów z zewnątrz. Zwrócił uwagę na znaczny, bo 22% wzrost wydatków na oświatę samorządową.
Pan Zbigniew Ilski poinformował, że Syców posiada ofertę internetową w języku polskim i angielskim przeznaczoną dla inwestorów i jest to teren okolic Wioski. Posiada również ulgi dla inwestorów chcących inwestować na naszym terenie.
Budżet przeznaczony na promocję gminy to ok. 20 tyś zł i jest to znacznie za mało aby konkurować z bogatszymi gminami gdzie przeznacza się to o wiele większe środki Dysponujemy ofertami firm deweloperskich, które kompleksowo zajmują się przygotowaniem promocji, ale jeśli jest to budżet w granicach 100 tyś zł na ten cel. Firmy te zajmują się profesjonalnie pozyskiwaniem nowych inwestorów. Proponujemy nowym inwestorom korzystne zwolnienia podatkowe.
Gmina zrobiła wiele celem pozyskania inwestora w postaci firmy Bosch i innych, ale mimo to i tak inwestorzy zdecydowali się na lokalizację w innych gminach.
Burmistrz przedstawiając problem zadłużenia wykazał, że jest to spowodowane między innymi znacznymi wydatkami w remont obiektu przychodni w Sycowie. Wiele pieniędzy pochłonęła oświata, która aby funkcjonować na obecnym poziomie wymaga znacznych nakładów z budżetu gminy. Kolejnym problemem jest nieefektywna egzekucja należności związana z podatkiem od nieruchomości. Przyjmuje uwagi dotyczące podatków, zaległości i ściągalności.
Problem finansów to nie jest wina decyzji rady lecz złego działania wydziału finansowego. Umorzenia podatkowe zostały przeprowadzone bez nakreślenia jasnych zasad na jakich udzielane zostały zwolnienia. Były one niewystarczające dla mieszkańców. Radny zaproponował aby dokonać umorzenia zaległości w stosunku do tych dłużników, względem których obecnie nie ma już możliwości ściągnięcia zaległych podatków.
MOSIR wykazał, że przekroczył swoje wydatki ponad 6 tyś zł - czy jest to przekroczenie dyscypliny budżetowej? BO jeżeli tak, to Komisja Rewizyjna w następnym roku wyda opinie o jej przekroczeniu. Niepokojące jest niski wykonanie ZUS.
Dlaczego dostało dotacje Wolne Stowarzyszenie Edukacji Regionu Opolskiego – zał. nr 8, kwota 4750 na jakich zasadach?
Te pieniądze pochodziły z programu przeciwdziałania alkoholizmowi.
Radna zaapelowała o uaktualnienie uchwały dotyczącej ulg dla inwestorów, która powinna być bardziej przejrzysta dla przedsiębiorców. Zwolnienia podatkowe uważam za słuszne jeśli posiadają ścisłe uzasadnienie. Zwróciła uwagę na zły mechanizm kontroli na podstawie którego obliczany jest wymiar podatku od nieruchomości. Należy opracować i opublikować jasne kryteria zwolnień i umorzeń podatkowych. Wielu ludzi zataja fakt korzystania z budynków będących ich własnością co znacznie uszczupla budżet gminy.
Co do MOSiR – kiedy w maju będzie analizowane sprawozdanie z działalności tą kwestie należy wnikliwie przeanalizować. Znowu pojawił się problem basenu.
Radny – Andrzej Dubicki
Zgadzam się aby zweryfikować deklaracje podatkowe przez podatników. Radny stwierdził, że zwolnienia na podstawie podjętych przez Radę uchwał nie są aż tak duże. Słusznym jest propozycja uaktualnienia zapisów dotyczących zwolnień.
Zaapelował o konsekwencje działań Rady w sprawie obietnic złożonych społeczności związanych z inwestycjami na terenie gminy. Zauważył, że przykładowym dochodem gminy może być pobieranie opłat z parkowanie w centrum miasta, jako przykład podał miasto Kępno.
Poinformował, że sprawa zasad umarzania zaległości podatkowych zostanie przedstawiona na stronach internetowych BIP.
Pojawił się inwestor przy ulicy Kolejowej, który zamierz wybudować tam halę.
Złożył propozycje zastanowienia się na przekształceniem ZGK w spółkę prawa. Pozwolił by to na zaciąganie przez nowo powstałą spółkę kredytów niezbędnych do swojego rozwoju Zaproponował o przygotowanie plusów i minusów tego przekształcenia.
Zaprosił radnych na spotkanie, które odbędzie się 17.05.2005r. którego przedmiotem będzie analiza przekształcenia ZGK.
Zaakcentował, że ogromnym błędem jest zamrożenie stawek podatkowych w naszej gminie.
Podziękował radnym za głos w dyskusji i przekazał dalsze prowadzenie obrad Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej - Bolesławowi Moniuszko.
Przedstawił opinie komisji o wykonaniu budżetu .Komisja nie wykazała nieprawidłowości. . Zaznaczył duży wzrost inwestycyjny, w porównaniu z rokiem 2003. Osiągnięto cel społeczny, związany z przejęciem wydziałów komunikacji, geodezji oraz budownictwa przez starostwo, których siedziby pozostały w tutejszym urzędzie. Przewodniczący wskazał, że Burmistrz nie naruszył dyscypliny budżetowej podczas wykonywania budżetu na rok 2004. Oceniając pozytywnie wykonanie budżetu, komisja stawia wniosek o udzielenie absolutorium.
Projekty uchwał:
1) w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego:
Przedstawiła Maria Galuba – Skarbnik MiG
Zwróciła uwagę na ogromne nakłady finansowe, jakie w bieżącym roku gmina będzie musiał ponieść na oświatę. Stwarza to ogromne niebezpieczeństwo dla budżetu. Boję się zarządu komisarycznego.
Wnioskuje o przyjęcie powyższego projektu uchwały pod obrady Rady.
Komisje przyjęły powyższy projekt pod obrady Rady.
2) w sprawie zmian w budżecie na rok 2005
Przedstawiła Maria Galuba – Skarbnik MiG
Zapytał czy są dokonywane weryfikacje wniosków na podstawie, których przyznawane są stypendia socjalne.
Zapytał dlaczego gmina dotuje zakup samochody dla policji? ( Temat do wyjaśnienia przez Burmistrza. )
Komisje przyjęły powyższą uchwałę pod obrady Rady
3) w sprawie określenia dochodów, które mogą gromadzić na rachunkach dochodów własnych jednostki budżetowe Gminy Syców:
Przedstawiła Maria Galuba – Skarbnik MiG
Komisje przyjęły projekt uchwały pod obrady Rady.
3) Sprawy różne:
Przewodniczący Komisji Społecznej – Paweł Walczak
1. Przedstawił pozytywną opinie komisji dotyczącą przedłużenia kadencji na okres 2 lat dyr. Elżbiecie Kempa – Szkoła Podstawowa nr 1, bez konieczności odbywania konkursu.
2. Pismo - odwołanie od decyzji dotyczącej przydziału mieszkania dla pana Soboty. Komisja podejmie decyzje po zapoznaniu się z warunkami negatywnej decyzji.
Przewodniczący Komisji rewizyjnej – Bolesław Moniuszko
Zwrócił uwagę na potrzebę ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora MOSiR.
Burmistrz MiG – Stanisław Czajka
Powyższy konkurs zostanie rozpisany na początku maja.
Zastępca burmistrza MiG – Zbigniew Ilski
Poinformował, że 15.05.2005 zostanie dokonany odbiór prac nad zalewem w Stradomii Wierzchniej.
Przewodniczący Komisji Budżetowo – Gospodarczej - Paweł Kłys
Nawiązał do problemu budynku przy ul, Kaliskiej 48 przedstawionego przez Prezesa Spółdzielni Lokatorsko – Własnościowej pana Jacka Rubika z prośbą o wydanie opinii. Komisje biorąc pod uwagę możliwości finansowe gminy, stwierdziły, że nie są w stanie udzielić spółdzielni pomocy finansowej i zasugerowały podjęcie przez prezesa innych działań..
Na tym protokół zakończono.
Protokółowała : Przewodniczący Obrad:
Janina Leszczyńska Paweł Kłys ...............................
................................
Bolesław Moniuszko ...............................