Protokół Nr 11/07xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetowej, Komisji Infrastruktury, Komisji Społecznej oraz Komisji Rewizyjnej
Rady Miejskiej w Sycowie
odbytego w dniu 22 października 2007 r.
w Urzędzie Miasta i Gminy w Sycowie, sala nr 57
godz. 1300 - 1700
W posiedzeniu, któremu przewodniczył Paweł Walczak Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej udział wzięli członkowie wszystkich Komisji wg listy obecności stanowiącej załącznik nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 do niniejszego protokołu, oraz zaproszeni goście Burmistrz Miasta i Gminy Syców Sławomir Kapica, Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców Jacek Przybył, Sekretarz Miasta i Gminy Syców Michał Pawlaczyk oraz Pan Waldemar Grzędziak Kierownik PUP Filia w Sycowie.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Paweł Walczak o godzinie 1300 otworzył posiedzenie Komisji i po powitaniu ich członków oraz gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy czternastu członków wszystkich Komisji co wobec składu powyższego stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Następnie Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Paweł Walczak przedstawił projekt porządku posiedzenia:
1. Informacja o stanie bezrobocia na terenie Miasta i Gminy Syców.
2. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie wyboru Ławników do Sądu Rejonowego w Oleśnicy:
a) wybór Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia tajnego głosowania,
b) przedstawienie sprawozdania zespołu do wyrażania opinii o kandydatach na ławników w Sądzie Rejonowym w Oleśnicy,
c) przeprowadzenie głosowania,
d) ogłoszenie wyników głosowania.
3. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Syców” dla Pani Gertrudy Kurzawy
4. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Syców” dla Księcia Ernsta Johana Birona von Curland.
5. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie
6. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości.
7. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji podatkowych.
8. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
9. Dyskusja i podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2007.
Na wniosek Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Pawła Walczaka Komisje jednomyślnie przyjęły w/w porządek obrad.
Ad 1) Informacja o stanie bezrobocia na terenie Miasta i Gminy Syców.
Waldemar Grzędziak – Kierownik PUP Filia w Sycowie.
Przedstawił informacje na ten temat.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Dokonał otwarcia dyskusji.
Stanisław Biernacki – Radny
Z tabeli nr 3 wynika, że do prac interwencyjnych były wyznaczone 24 osoby. Jakie prace wykonują ci bezrobotni?
Waldemar Grzędziak – Kierownik PUP Filia w Sycowie.
Prace interwencyjne to jest taka forma dotowania miejsc, tworzenia miejsc pracy w której istotą jest podpisanie umowy między Urzędem Pracy a pracodawcą, który chce zatrudnić bezrobotnego na jak gdyby dofinansowanie (dopłatę) części jego wynagrodzenia w trakcie kiedy ta osoba to zatrudnienie wykonuje. Ideą prac interwencyjnych jest to, aby po okresie refundacji bezrobotny mógł pozostać i pracować na tym stanowisku. Nie zawsze jednak ma to miejsce, ale my już na to wpływu nie mamy.
Stanisław Biernacki – Radny
Zwrócił szczególna uwagę na bardzo wysokie koszty przesyłek pocztowych.
Waldemar Grzędziak – Kierownik PUP Filia w Sycowie.
Wyjaśnił, że koszty przesyłek są nieuniknione. Każde zawiadomienie, każda informacja, decyzja wysyłana jest do klienta za zwrotnym potwierdzeniem, a taki list kosztuje 5,50 zł i musi dotrzeć do bezrobotnego, ponieważ musimy wiedzieć czy dana osoba odebrała przesyłkę bo to się wiąże z utratą statutu osoby bezrobotnej. Ilość wysyłanych dokumentów jest ogromna, ale one muszą mieć potwierdzenie odbioru bo w momencie odwołania, gdy takiego potwierdzenia nie ma jest ono uchylane.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Zwrócił uwagę, że sprawy finansowe PUP nie podlegają naszej ocenie.
Zdzisław Bednarek – Radny
Ponad 600 tys. osób jest długotrwale bezrobotna. Czy oni żyją z garnuszka państwowego?
Waldemar Grzędziak – Kierownik PUP Filia w Sycowie.
Wyjaśnił, że osoby długotrwale bezrobotne są to osoby bez prawa do zasiłku, które korzystają z pośrednictwa pracy, doradztwa zawodowego czy z ubezpieczenia zdrowotnego. Ale zasiłków raczej nie mają.
Zdzisław Bednarek – Radny
Czym się różni refundacja kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego a jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej?
Waldemar Grzędziak – Kierownik PUP Filia w Sycowie.
Te pozycje są zbliżone jeśli chodzi o samą ich formułę. Pieniądze te służą do tego aby stworzyć miejsce pracy. Osoba bezrobotna, która ma pomysł na prowadzenie działalności gospodarczej może się starać o taką właśnie dotację przekładając tzw. biznes plan. Natomiast dotacje na dodatkowe miejsce pracy lub doposażenie, dotyczy firm tzn. przedsiębiorstw które chcą zatrudnić dodatkową osobę w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej na dodatkowe miejsce po otrzymaniu dotacji z funduszu pracy lub z europejskiego funduszu społecznego na stworzenie takiego miejsca.
Kazimierz Cichoń – Radny
Jaka jest współpraca z Rodziną Kolpinga?
Waldemar Grzędziak – Kierownik PUP Filia w Sycowie.
Najogólniej mówiąc wzajemnie się uzupełniamy. Obowiązuje jednak jedna zasada, mianowicie: jeśli osoba bezrobotna bierze udział w szkoleniach w Rodzinie Kolpinga nie może porzucić swoich obowiązków wobec faktu zarejestrowania w Urzędzie Pracy.
Krzysztof Cegła – Radny
Jaki jest przekrój zawodowy ludzi bezrobotnych w naszym powiecie? Chodzi o to czy są uwzględniani stolarze, budowlańcy, handlowcy.
Waldemar Grzędziak – Kierownik PUP Filia w Sycowie.
W powiecie nie potrafię określić. Zestawienie takie mogę zrobić, ale ten przekrój w tych zawodach jest tak zmienny, że w tym momencie trudno jest jednoznacznie stwierdzić jakie jest ich nasilenie.
Krzysztof Cegła – Radny
Czy były wysyłane zawiadomienia do szkół w celu przekwalifikowania?
Waldemar Grzędziak – Kierownik PUP Filia w Sycowie.
Zmienność rynku pracy jest tak duża, że trudno jest określić, że za trzy lata będzie potrzebny zawód stolarza, dekarza itp. w takim stopniu jak w chwili obecnej.
Michał Pater – Radny
Szkoły w tej chwili od kilku lat nie ma limitu w kształcenia w określonych zawodach. Wszyscy chętni uczniowie, którzy chcą się uczyć zawodu ślusarza, dekarza, tapicera, stolarza itp. mogą podjąć naukę zawodu lub u pracodawcy, który ma stosowne uprawnienia (mistrz w zawodzie + kurs pedagogiczny). Droga pozyskania pracowników w tym zawodzie jest następująca: trzeba złożyć do gimnazjum ofertę, że istnieje potrzeba zatrudnienia stolarzy, dekarzy, tapicerów itp. i w perspektywie te osoby mają pracę. Tylko problem polega na tym, że nie ma zbyt dużej liczby chętnych na te stanowiska.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Z braku dalszych pytań dokonał zamknięcia dyskusji.
Ad 2) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie wyboru Ławników do Sądu Rejonowego w Oleśnicy.
Michał Pater – Radny
Wyjaśnił, że do Przewodniczącego Rady Miejskiej wpłynęło pismo w sprawie wyboru ławników. Może być ich dziesięciu, lecz zgłosiło się tylko ośmiu, w tym jedna osoba która złożyła dokumenty po terminie.
Następnie przedstawił opinię zespołu do wyrażania opinii o kandydatach na ławników do Sądu Rejonowego w Oleśnicy. Opinia jest pozytywna.
Michał Pawlaczyk – Sekretarz Miasta i Gminy Syców
Wyjaśnił kto może i kto nie może być ławnikiem oraz jakie kryteria musi spełniać.
Samych ławników wybiera Rada w głosowaniu tajnym, więc istnieje potrzeba powołania komisji skrutacyjnej na sesji.
Michał Pater – Radny
Wyjaśnił, że zespół dokładnie przeanalizował złożone wnioski pod względem formalno – prawnym i nad każdą kandydaturą głosował oddzielnie.
Wszystkie kandydatury uzyskały akceptację, nikt zdania odrębnego nie zgłosił.
Michał Pawlaczyk – Sekretarz Miasta i Gminy Syców
Dodał, że zespół zasięgną informacji w policji o każdym z kandydatów. Policja również nie wnosi żadnych zastrzeżeń.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Ze względu na to aby skrócić czas trwania sesji czy ktoś z Państwa wyraża chęć uczestniczenia w komisji skrutacyjnej?
Michał Pawlaczyk – Sekretarz Miasta i Gminy Syców
Zaproponował Pana Radnego Leszka Wojtowicz, Pana Radnego Zenona Staniewicza oraz Pana Radnego Rafała Andersa.
Więcej kandydatów nie zgłoszono.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Czy Pan Radny Leszek Wojtowicz wyraża zgodę?
Leszek Wojtowicz – Radny
Tak, wyrażam zgodę.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Czy Pan Radny Zenon Staniewicz wyraża zgodę?
Zenon Staniewicz – Radny
Tak, wyrażam zgodę.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Czy Pan Radny Rafał Anders wyraża zgodę?
Rafał Anders – Radny
Tak, wyrażam zgodę.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Dokonał zamknięcia dyskusji.
Ad 3) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Syców” dla Pani Gertrudy Kurzawy.
Dyskusji nie było.
Ad 4) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie.
Dyskusji nie było.
Ad 5) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie.
Leszek Wojtowicz – Radny
Przedstawił informacje na ten temat. Zwrócił uwagę na kilka błędów stylistycznych.
Michał Pawlaczyk – Sekretarz Miasta i Gminy Syców
Wyjaśnił, że trzeba dodać jeden paragraf do tej uchwały ze względu na to, że musi być ona opublikowana w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym i że wchodzi w życie 14 dni od dnia ukazania się. To tylko kwestia formalna.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Ze względu na brak pytań, przeszedł do omawiania kolejnego punktu spotkania.
Ad 6) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Małgorzata Kegel–Wancek – Kierownik Wydziału Podatków i Windykacji
Przedstawiła projekt uchwały oraz wyjaśniła, że z przeprowadzonych symulacji na kwotę 16,30 zł oraz na stawkę która obowiązuje od 3 lat jest to wzrost o 4,7 % w budżecie gminy.
Leszek Wojtowicz – Radny
Zwrócił uwagę na to, że czekają nas bardzo poważne inwestycje, a wzięcie teraz kredytu nie jest prosta sprawa. Każda z inwestycji będzie wymagała wkładu własnego. Więc trzeba się zastanowić skąd te pieniądze?
Kazimierz Cichoń – Radny
Zwrócił uwagę, że powinny być przygotowane dla radnych symulacje tak aby było widać co rośnie a co maleje, a tak w ten sposób działamy po omacku.
Leszek Wojtowicz – Radny
Przez wiele lat prowadzaliśmy bardzo opiekuńcza dłoń w stosunku do rzemieślników i do innych podmiotów, osób fizycznych itd. Ale w tej chwili to się zemści na nas. W każdego rodzaju przedsięwzięciu potrzeba udostępnić wkład własny. Więc skąd te pieniądze brać jak nie z własnej kieszeni.
Jarosław Walczak – Radny
Zgodził się z Radnym Leszkiem Wojtowiczem, że skoro chcemy robić tyle inwestycji i na każdy musimy mieć wkład własny więc skąd brać te pieniądze.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Poddał pod głosowanie wniosek nr 1: poprawka w §1 pkt 2 zmienić stawkę 16,30 zł na 16 zł.
Kto z Państwa jest za przyjęciem wniosku?
Komisje w składzie 14 radnych – 6 głosami „Za” 8 głosów „przeciw” oraz 0 głosami „wstrzymującymi się” odrzuciła wniosek nr 1.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Zgłosił wniosek nr 2: poprawka w §1 pkt 7 litera „c” zmiana stawki 0, 12 zł na 0,13 zł
Jarosław Walczak - Radny
Zgłosił wniosek nr 3: poprawka w §1 pkt 7 litera „c” zmiana stawki 0,12 zł na 0,15 zł
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Poddał pod głosowanie wniosek nr 3 jako najdalej idący : poprawka w §1 pkt 7 litera „c” zmiana stawki 0,10 zł na 0,15 zł. Kto z Państwa jest za przyjęciem wniosku?
Komisje w składzie 14 radnych – 12 głosami „Za” 0 głosów „przeciw” oraz 2 głosami „wstrzymującymi się” przyjęła wniosek nr 3.
Wniosek nr 2 automatycznie został odrzucony.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Ze względu na brak dalszych pytań dokonał zamknięcia dyskusji.
Ad 7 ) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji podatkowych.
Dyskusji nie było.
Ad 8) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
Małgorzata Kegel–Wancek – Kierownik Wydziału Podatków i Windykacji
Przedstawiła informację. Zaproponowane są dwa projekty uchwały. Wyjaśniła, że jedyna zmiana wprowadzona do uchwały w pierwszym projekcie jest nie opodatkowanie samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony. Wprowadziliśmy zapis powyżej 3,5 ton. Drugi projekt uchwały zawiera stawki podniesione o 5 %.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Dokonał otwarcia dyskusji.
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Wyjaśnił, że uchwałę od środków transportu należy łączyć z uchwałą podatku od nieruchomości z tego względu, że jest to pewne obciążenie dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Patrząc na uchwalę o podatku od nieruchomości to de facto odstajemy bardzo od gmin sąsiednich powiatu Oleśnica. Co do uchwały o podatku od transportu wpływu tak dużego nie ma, bo nawet jeśli pozbędziemy się 3,5 tonowych pojazdów to właśnie 20 max 30 tys. tracimy do budżetu gminy. Mając na uwadze te informacje pozostawił bym uchwałę obowiązującą w zeszłym roku. Myślę, że nie będzie to źle odebrane. Myśl, że będzie to lepsze rozwiązanie jeśli będziemy odbierać tych, który już tutaj są. Te stawki są zbliżone do tych które są w innych gminach. Myślę, że to będzie najbardziej racjonalne rozwiązanie.
Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie
Czyli odrzucamy projekt uchwały nr 2 i dyskutujemy nad projektem uchwały nr 1 nad pozostawieniem stawki podatku na poziomie roku ubiegłego.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
W takim razie czy ktoś z Państwa ma jakieś propozycje zmian do projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
Leszek Wojtowicz – Radny
Zaproponował, aby kwoty zaokrąglić do pełnych złotówek.
Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie
Zwrócił uwagę, że musi być to zgłoszone jako autopoprawka Burmistrza.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Poddał wniosek pod głosowanie.
Komisje w składzie 14 radnych – 14 głosami „za” 0 głosów „przeciw” oraz 0 głosami „wstrzymującymi się” przyjęła wniosek.
Ad 9) Dyskusja i podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2007.
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców
Przedstawiła informację na ten temat.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Dokonał otwarcia dyskusji.
Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie
W uchwale występuje pozycja podmiotowa i przedmiotowa dotacja dla MOSiRu. Jaka to jest stawka?
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców
To pomyłka. To ma być dotacja przedmiotowa.
Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie
Dyrektor MOSiRu prosił mnie o dotacje z tytułu utraconych, czy poniesionych kosztów za prowadzenie Klubu „Rosiek”. Dyrektor przedstawił mi symulacje z których wynika, że przewidywane dochody jako zakładu budżetowego wynoszą 337 tys. przy czym w tej chwili dotacja planowana wynosi 161 tys. Czy my podtrzymujemy ta dotację na MOSiRu? Bo jeżeli zwiększymy o 20 tys. to automatycznie przekroczymy ten próg 50%
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców
Ale to 161 tys. zł jest z dotacją celową na inwestycje. My na pewno nie możemy dać MOSiR-owi więcej jak więcej niż 50 % ale w tej chwili te 20 tys. to będzie jak by w planie, a jest kwestia analizy czy można mu przekazać.
Zdzisław Bednarek – Radny
Co się stało, że znowu trzeba dołożyć do remontu biblioteki?
Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców
Budynek Biblioteki Publicznej nie był remontowany od chyba 40 lat i jak to bywa ze starymi obiektami, często w trakcie wykonywania prac pojawiają się inne potrzeby. Nieprzewidziane było malowanie pomieszczeń, nieprzewidziana była wymiana instalacji centralnego ogrzewania, dodatkowy zakres związany z remontem drugiej toalety. Cały ten zakres prac spowodował, że trzeba dołożyć do tego remontu 60 tys. zł.
To już w tej chwili zamyka potrzeby generalnego remontu biblioteki.
Zdzisław Bednarek – Radny
Na jakiej długości będzie robiony płot przy Szkole Podstawowej Nr 2?
Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców
Wymiana tego płotu będzie obejmowała cały ten odcinek na słupach murowanych. Wybudowany będzie od nowa wraz z jego przesunięciem w głąb o 70 cm, poszerzeniem chodnika.
Zdzisław Bednarek – Radny
Ale kwota jest niepokojąca 112.900 zł.
Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców
Tyle było pierwotnie planowane wg pierwszych szacunków, ale ze względu na to, że płot znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej wymagana była akceptacja projektu budowlanego przedstawionego w kilku wariantach Wojewódzkiemu Konserwatorki Zabytków. Udało się nam przekonać konserwatora na tą wersję mniej kosztowną. Być może kosztorys związany z procedurami wyłonienia wykonawców jeszcze tą kwotę obniży, bo takie sygnały do nas docierają. Ale na tą chwile musimy mieć zabezpieczone pieniądze przede wszystkim na wycenę tego zadania i ta nadwyżkę będziemy mogli przekazać na bibliotekę. Bo takie było założenie.
Zdzisław Bednarek – Radny
Nie podoba mi się proporcja dotacji do gruntów rolnych w Działoszy. 28 tys. dlaczego tak mało?
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców
Takie jest to porozumienie.
Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców
Mówimy o dofinansowaniu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. Oni w założeniu dofinansowują 50 % natomiast te proporcje mieliśmy przy innych drogach odwrócone dlatego, że ceny po przetargu wychodziły nam niższe niż pierwotnie planowane. Natomiast wojewódzki fundusz nie zmniejszał swojego udziału i on siłą rzeczy stawał się np. na poziomie 70 %.
Krzysztof Cegła – Radny
Ale oni dofinansowują do długości.
Michał Pater – Radny
Czy to jest wkład własny do tego zadania?
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców
Wkład własny jest w postaci kredytów i pożyczek.
Michał Pater – Radny
Jaka jest kwota wkładu własnego?
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców
W przypadku drogi w Działoszy jest to kwota 104 tys.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Dlaczego monitoring w szkołach jest tak zróżnicowany? Sz. Podst. Nr 1 - 13,500tys. Szk. Podst. Nr 2 i Gimnazjum po 5 tys. i 7 tys.
Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców
Dostaliśmy już zapewnienie finansowe na ten cel, ale my musieliśmy zabezpieczyć środki w budżecie jako środki własne na realizacje. Dostaniemy 23 tys. refundacji tych środków z budżetu państwa. A różnica polega na tym, że w niektórych szkołach następuje poszerzenie już istniejącego monitoringu.
Paweł Walczak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Ze względu na brak dalszych pytań dokonał zamknięcia dyskusji. Porządek obrad został wyczerpany i o godzinie 1700 zamknięto obrady.
Na tym protokół zakończono.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie
Paweł Walczak
Protokołowała
Magdalena Pieprzka