PROTOKOŁ nr XXXV / 05xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
z XXXV sesji Rady Miejskiej w Sycowie
odbytej 19 maja 2005 r.
w sali nr 57 Urzędu Miasta i Gminy w Sycowie
w godz. od 14.00 do 17.30
W chwili otwarcia XXXV sesji Rady Miejskiej w Sycowie uczestniczyło 13 radnych na stan 15.
Ponad to w sesji uczestniczyli:
1. Burmistrz Miasta i Gminy – Stanisław Czajka
2. Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy – Zbigniew Ilski
3. Sekretarz Miasta i Gminy – Irena Kokornaczyk
4. Skarbnik Miasta i Gminy – Maria Galuba
5. Dyrektor Zakłady Gospodarki Komunalnej
6. Kierownik Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
7. Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sporu i Rekreacji
8. Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakłady Opieki Zdrowotnej
9. Radny Powiatowy – Józef Szmaj
10. Stowarzyszenie Kupców – Mieczysław Skuza
- Naczelnicy Wydziałów i Kierownicy Referatów Urzędu Miasta i Gminy w Sycowie
- Sołtysi Gminy Syców
- Mieszkańcy
(Załącznik. nr 1)
Otwarcia Sesji dokonał Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń, który powitał obecnych radnych oraz zaproszonych gości. Stwierdził quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał – na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło – 13 radnych.
Porządek Obrad
Burmistrz Miasta i Gminy zwrócił się o wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie zasad obliczania obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedmiotów o różnym wymiarze godzin. Wniosek podyktowany jest faktem, iż pozytywna opinia Dolnośląskiego Wicekuratora Oświaty we Wrocławiu w sprawie powyższego projektu uchwały wpłynęła do Urzędu Miasta i Gminy w dniu 11 maja 2005 r. , kiedy to już porządek obrad wraz z materiałami na sesję zostały przekazane radnym.
Burmistrz Miasta i Gminy zwrócił się również z wnioskiem, aby punkt dot. podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej „Przychodnia” w Sycowie za 2005 r. przenieść na początek obrad po punkcie - Sprawozdanie Przewodniczącego Rady o pracy między sesjami, gdyż o 15.30 odbywa się w Komisja Zdrowia Rady Powiatu.
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał wnioski Burmistrz Miasta i Gminy pod głosowanie.
Za wniesieniem powyższych zmian do porządku obrad głosowało 13 radnych ‘’za‘’, na stan 13 radnych.
Wobec powyższego porządek obrad przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie Sesji,
2. Stwierdzenie quorum niezbędnego do podejmowania prawomocnych uchwał,
3. Przyjęcie XXXIV protokołu z sesji Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 28
kwietnia 2005 r.,
4. Informacja Burmistrz Miasta i Gminy o pracy w okresie
od 29 kwietnia 2005 r. do 20 maja 2005 r,
5. Informacja Przewodniczącego Rady o pracy w okresie od 29 kwietnia do
20maja 2005 r.,
6. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania
finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
„ Przychodnia „ w Sycowie za rok 2004,
7. Sprawozdanie z działalności Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Sycowie za rok 2004,
a. podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
8. Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji
za rok 2004,
9. Przygotowanie do akcji letniej:
a. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji,
b. Miejsko – Gminny Ośrodek pomocy Społecznej,
c. Zespół Oświaty Samorządowej,
d. Pełnomocnika ds. Rozwiązywanie Problemów Alkoholowych
e. Centrum Kultury.
10. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy
Syców na rok 2005,
11. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały
Nr XXXII / 193 / 05 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 3 marca 2005 r. dot.
regulaminu udzielania pomocy materialnej dla uczniów,
12. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad obliczania
obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedmiotów o rożnym
wymiarze godzin,
13. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie Planu Rozwoju Miejscowego
Stradomia Wierzchnia,
14. Interpelacje i zapytania radnych,
15. Oświadczenia i komunikaty,
16. Wolne wnioski,
17. Zamknięcie obrad.
Ad 3) Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
Uwag do protokołu nie wniesiono.
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 13 głosami „za” przyjęła XXXIV protokół z sesji Rady Miejskiej z 28 kwietnia 2005 r.
Ad 4) Informacja Burmistrza o pracy między sesjami:
Radna - Beata Kempa
Zwróciła się o bliższe wyjaśnienie informacji Burmistrza MiG, dot. ogłoszenia wykazu nieruchomości niezabudowanych przeznaczonych do sprzedaży w trybie przetargowym położonych na terenie wsi Wioska (teren zabudowy mieszkaniowej o niskiej intensywności usługami towarzyszącymi zabudowy zagrodowej z budynkami inwentarskimi).
Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami - Urszula Grzyb
Wyjaśniła, że ogłoszenie w sprawie przetargu ukazało się w prasie, oraz zostało wywieszone na tablicy ogłoszeń w urzędzie gminy. Przetarg dotyczy działki o wielkości 14 arów, będącą własnością gminy. Sprzedaż odbywa się na wniosek. Istnieje już zainteresowanie tą działką.
( O godzinie 14.20 na salę obrad przybył radny – Sławomir Kapica i liczba radnych wynosi 14. )
Informacja została przyjęta bez odczytywania.
(Załącznik. nr 2)
Ad 5) Informacja Przewodniczącego Rady o pracy między sesjami.
Informacja została przyjęta bez odczytywania. Do informacji nie wniesiono uwag.
(Załącznik. nr 3)
Ad 6)Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej „ Przychodnia „ w Sycowie za rok 2004,
Sprawozdanie przedstawił – Dyrektor SPZOZ „ Przychodni” – Grzegorz Dąbrowski
(Załącznik. nr 4)
Dyskusja:
Radna – Beata Kempa
Zwróciła uwagę na szczególnie dobre relacje między Dyrektorem SPZOZ „Przychodnia” a Radą Społeczną. Praca w Radzie sprawia wiele satysfakcji nam wszystkim. Występuje duża współpraca celem przepływu informacji. Dyrektor na bieżąco informuje o wszystkich problemach.
Po upływie roku i kilku miesiącach od przekształcenia SPZOZ wygenerowało już pewne zyski. Jest to niezmiernie pozytywna wiadomość, która pozwala mam przypuszczać, że w przyszłości SPZOZ będzie się w stanie bilansować, przy jednoczesnej spłacie kredytów. Zaległości te są następstwem tego co miało miejsce w przeszłości, a nie są związane z bieżącym funkcjonowaniem. Pojawiły się możliwości lepszego wynagradzania pracowników w zamian za ich dobrą pracę. Takie decyzje będą mogły zapaść w połowie roku.
Myślę że inne instytucje powinny czerpać wzorce ze sposobu przepływu informacji i ogólnego funkcjonowania SPZOZ „Przychodnia” w Sycowie.
Burmistrz Miasta i Gminy – Stanisław Czajka
Stwierdził, że jak na obecne warunki „Przychodnia” funkcjonuje wzorowo. Posiada szeroką ofertę gabinetów specjalistycznych. Do niektórych jesteśmy zmuszeni dopłacać, gdyż koszty ich funkcjonowania są wysokie a są niezbędne dla społeczności lokalnej. Już niedługo SPZOZ zacznie przynosić większe dochody za sprawą zainstalowania prywatnego RTG, za sprawą czynszu pobieranego za wynajem pomieszczenia.
Podziękował dyrektorowi SPZOZ „Przychodnia” oraz całej załodze za świetne prowadzenie jednostki, radnemu powiatowemu Józefowi Szmajowi za pomoc, oraz dyrektorowi Banku Spółdzielczego w Dziadowej Kłodzie za udzielone kredyty po inwestycje.
Poinformował, że w dniu dzisiejszym wpłynęło pismo od dyrekcji Powiatowego Zespołu Szpitali w Oleśnicy z prośbą o umorzenie podatku od nieruchomości. Taka zgoda pozwoli o wystąpienie do Rady o restrukturyzacje należności. Obecnie to ok. 130 tys. zaległości z tytuły podatku od nieruchomości. Inne zobowiązania to 49600 zł zaległości w opłatach bieżących względem ZGK, 970 tys. zaległości zawartych w ugodzie. Jeśli wejdziemy w tą restrukturyzacje to z tych zaległości zrezygnujemy. Na dzień 31 grudnia 2004 kwota zadłużenia Zespołu Szpitali uległa obniżeniu do 3800 tys.
Dzisiaj w „Przychodni” odbywa się Komisja Zdrowia Rady powiatu.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Poinformował że tematem następnej sesji będzie sprawozdanie z działalności Powiatowego Zespołu Szpitali z Siedzibą w Oleśnicy, na które zaprosi dyrektora Zespołu Szpitali oraz Starostę Powiatu Oleśnickiego.
Radna – Beata Kempa
Stwierdziła, że do wniosku, w sprawie umorzenia, powinna zostać dołączona pełna, bardzo rzetelna dokumentacja w tej sprawie. Jesteśmy żywo zainteresowanie kondycją szpitala. Uchwała dotycząca restrukturyzacji, okazuje się pozorna, gdyż Zespół Szpitali nadal generuje zadłużenie. Wystąpienie z takim wnioskiem oznacza, że sytuacja nie jest dobra. Dotyczy to nas ze względów społecznych. W zeszłym roku zostaliśmy potraktowani mało poważnie.
Burmistrz Miasta i Gminy – Stanisław Czajka
Wyraził opinie, że będzie czas na wyjaśnienie spraw do następnej sesji. Wszyscy powinni się temu przyjrzeć. Dziś będziemy rozmawiać o wprowadzeniu chirurgii całodobowej na naszym terenie. Musimy wiedzieć o ile nastąpi restrukturyzacja Zespołu Szpitali względem wierzycieli i dopiero wtedy będziemy wiedzieć jakie ruchy podjąć. Teraz wiemy, że Starostwo Powiatowe chce przeprowadzić restrukturyzację.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia i poddał uchwałę pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 14 głosami „za” podjęła uchwałę nr XXXV / 207 / 05 w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej „ Przychodnia” w Sycowie za rok 2004.
(Załącznik. nr 5)
Ad 7/ Sprawozdanie z działalności Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sycowie za rok 2004.
Sprawozdanie przedstawił - Kierownik M - G Ośrodka Pomoce Społecznej – Iwona Michalak - Bober .
(Załącznik. nr 6)
( W tym momencie na salę obrad przybył Radny - Bolesław Moniuszko. Aktualna ilość członków Rady biorących udział w posiedzeniu – 15 )
Dyskusja:
Radna – Beata Kempa
Rada nie mam zastrzeżeń do sprawozdania z działalności M – G OPS za rok 2004. Wniosek jaki wypłyną nam z dyskusji podczas pracy w komisjach dotyczący wypoczynku letniego tzw. półkolonii, dzieci na terenach wiejskich. Postanowiłam, że zgłoszę taki wniosek, w sprawie przyszłorocznego wypoczynku, gdyż tegoroczny został już zaplanowany. Ważnym jest aby taka forma wypoczynku została zorganizowana również na terenach wiejskich. Jeżeli jest taka możliwość. Ostatnie ustalenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawie dodatków do zasiłków rodzinnych na pewno przysporzą państwu wiele pracy. Oby nie zostało to w pełni scedowane na zadania własne gminy. Myślę że należy porozmawiać z organizatorami wypoczynku letniego i może da się jeszcze coś zmienić na terenach wiejskich. Mój wniosek składam na ręce Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej a przegłosujemy go w punkcie - wolne wnioski.
Wniosek nr 1 - Rada Miejska w Sycowie wnosi o rozważenie możliwości zmiany w organizowaniu wypoczynku letniego dla dzieci – pokrywanego ze środków Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sycowie.
Zmiana powyższa winna polegać na uwzględnieniu w organizacji wypoczynku (półkolonii) większej ilości dzieci z obszarów wiejskich.
Stwierdziła, że będzie to trudne, ale pracownicy ośrodka przeprowadzą rozeznanie w celu ustalenia potrzeb. Nie będzie to łatwe, gdyż trzeba zorganizować obiady a na terenach wiejskich, nie zawsze jest zaplecze przystosowane do tego. Zastanowimy się nad wnioskiem jak najlepiej wykorzystać środki przeznaczone na ten cel.
Ludzie, dziękują za pomoc, gdyż teraz jest ona znacznie większa niż wcześniej.
Burmistrz Miasta i Gminy – Stanisław Czajka
Odnosząc się do wypowiedzi Pani Kierownik stwierdził, że M – G OPS działa wzorowo. Wszyscy pracownicy świetnie wykonują swoje obowiązki. Ich praca to ogromna kopalnia wiedze na temat biedy na naszym terenie.
Kierownik Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomoce Społecznej – Iwona Michalak – Bober
Podziękowała za ciepłe słowa ze strony Burmistrza.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Dokonał zamknięcia dyskusji.
Ad a/ podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności
Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
Projekt chwały przedstawił - Kierownik Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomoce Społecznej – Iwona Michalak – Bober
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 15 radnych - 15 głosami „za” podjęła uchwałę nr XXXV / 208 / 05 w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomoce Społecznej w Sycowie.
(Załącznik. nr 7)
Ad 8/ Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji za rok 2004.
Przedstawił - Dyrektor MOSiR – Marek Laryś
(Załącznik. nr 8)
Dyskusja:
Jest jeszcze druga strona, za którą Pan odpowiada - to finanse. Proszę powiedzieć dlaczego doszło do przekroczenia dyscypliny finansów publicznych? Takie zastrzeżenie padło ze strony Komisji Rewizyjnej.
Po ostatniej wizycie, podczas posiedzeń komisji na terenie Hali Sportowej, oraz przeczytaniu pańskiego sprawozdania jestem bardzo zaniepokojona stanem technicznym Hali Sportowej. Powraca sprawa wykonania obiektu. Policja umorzyła postępowanie, ale to nie oznacza, że do sprawy nie można wrócić ,jeśli pojawią się nowe okoliczności dotyczące sprawy. Jeśli byśmy chcieli wytoczyć sprawę cywilną o odszkodowanie to pochłonęło by to ogromne pieniądze. W tej sprawie powinien zając biegły w postępowaniu karnym. W zeszły roku wydaliśmy ok. 10 tys. zł na remont. Myślę że czekaj nas remont basenu i nie będzie nas stać na kolejne inwestowanie w halę. Ile jeszcze będziemy musieli przekazać na remont. Jeśli prawdą jest że obiekt wykonany jest z cegły nie takiej jak zakładał projekt, to ktoś powinien za to odpowiedzi. To gdzie popełniono błąd, na jakim etapie? Gdzie był nadzór budowlany i dlaczego zginęły dokumenty przetargowe? Na jedną z interpelacji była odpowiedz, że dokumentacji nie ma. Nie możemy pozwolić aby sprawa się nie przedawniła. Trzeba gruntownie to zweryfikować.
Odpowiadając na pytania Pani Radnej – Beaty Kempy w sprawie przekroczenia dyscypliny finansowej wyjaśnił, że było to spowodowane obciążeniem budżetu przez odprawę jaką MOSiR musiał wypłacić poprzedniemu dyrektorowi ( 8 tys. zł). Musiano uregulować zaległe płatności z 2003 roku, oraz wykupić kompletne wyposażenie kawiarenki mieszczącej się w Hali Sportowej
W sprawie hali, wyjaśnił, że są dwie niezależne firmy dekarskie, które mają oszacować koszt bieżącego remontu, w miesiącu czerwcu powinny być już one znane.
Basen będzie remontowany z własnych środków, aby można go było otworzyć w tym sezonie. Największym problemem jest uciekająca woda, każdego roku jest to strata ok. 3-4 tys. Politechnika Wrocławska przygotowuje projekt gruntownego remontu basenu wraz z kosztorysem.
Radna – Beata Kempa
Zwróciła uwagę, że 3 – 4 tys. zł straty jakie ponosi MOSiR związany z uciekającą wodą z basenu to jest dokładnie tyle, ile kosztuje zorganizowanie półkolonii dla 21 dzieci. W takim przypadku Rada musi zastanowić się nad pozyskaniem pieniędzy na gruntowny remont basenu.
Przewodniczący Samorząd Mieszkańców nr 3 – Tomasz Kazimirski
Basen został wybudowany w czynie społecznym. Podczas modernizacji terenu uszkodzono rowy wodne co jest przyczyną uciekania wody. Da się to uszczelnić.
Hala została od początku wykonana niewłaściwie. Projekt jest zły, oraz można mieć wiele zastrzeżeń do wykonawców. Problemem jest źle wykonany dach. Powinno się zorganizować zebranie z miejscowymi budowlańcami.
Radny – Zdzisław Bednarek
Stwierdził, że każdego roku powraca problem Hali Sportowej. Należy raz wyjaśnić kwestie co jest przyczyną ciągłych usterek obiektu. Należy poczynić kroki aby pociągnąć do odpowiedzialności tych którzy są winni takiemu stanowi rzeczy.
Radny – Paweł Kłys
Zwrócił się z pytaniem do dyr. Marka Larysia, czy nadal jest sens utrzymywanie budynku socjalnego przy Stadionie Miejskim.
Konkurs na stanowisko dyrektora MOSiR zostanie ogłoszony w prasie, w urzędzie, oraz w Holi Sportowej.
Pracę merytoryczną dyrektora MOSiR oceniam bardzo wysoko.
Zwrócił się do Rady Miejskiej z prośbą, o możliwość opuszczenie sali posiedzeń celem udania się na posiedzenie Komisji Zdrowia Rady Powiatu.
Rada Miejska wyraziła zgodę i o 15.30 Burmistrz MiG opuścił salę posiedzeń.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Podziękował za przedstawienie sprawozdania i udzielane odpowiedzi.
Ad 9/ Przygotowanie do akcji letniej.
Nie wniesiono uwag.
(Załącznik. nr 9)
Ad B/ Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
Przedstawił - Kierownik M - G Ośrodka Pomoce Społecznej – Iwona Michalak – Bober
(Załącznik. nr 10)
Nie wniesiono uwag.
Poinformował, że dyrektor Centrum Kultury nie może osobiście przedstawić sprawozdania z przygotowania do akcji letniej, ze względu na przygotowania do obchodów „Dni Sycowa”
Przedstawił Wiceprzewodniczący Rady – Wiesław Pluta
(Załącznik. nr 11)
Nie wniesiono uwag.
Przedstawił Wiceprzewodniczący Rady – Wiesław Pluta
(Załącznik. nr 12)
Nie wniesiono uwag.
Przedstawił Wiceprzewodniczący Rady – Wiesław Pluta
(Załącznik. nr 13)
Radna – Beata Kempa
Proszę o przekazanie Panu Dyrektorowi i jednocześnie Panu Inspektorowi, że jedna osoba to jak widać zbyt wiele dla jednego człowieka. Nie znalazł dla nas czasu ani na posiedzeniu komisji ani teraz. Mam wiele zastrzeżeń do przygotowania akcji letniej. MOSiR samodzielnie przygotowuje wiele świetnych imprez, czego nie można powiedzieć o ofercie Centrum Kultury. Z informacji wynika, że jest to tylko „Dzieciniec” dla 30 dzieci, na dodatek we współpracy M – GOPS. Jedyną rzeczą na jaką mogą liczyć dzieci z Sycowa to projekcje filmów. Przypominam, że na działalność Centrum Kultury wydajemy ok. 500 tys. zł rocznie. Przygotowanie do akcji letniej jest poniżej wszelkiej krytyki.
Kończąc, zwróciła się z pytaniem do Dyrektora MOSiR, czy uzgadniał organizacje jakiś wspólnych imprez z Centrum Kultury.
Wyjaśnił, że zwróci się do Dyrektora Centrum Kultury o pomoc w organizacji święta Arbuza, które będzie organizowane nad zalewem w Stradomii.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Dokonał zamknięcia dyskusji i ogłosił 15 minutową przerwę.
Po Przerwie.
Ad 10/ Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2005
Projekt uchwały przedstawił Skarbnik Miasta i Gminy – Maria Galuba
Do projektu nie wniesiono uwag.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 15 radnych - 13 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr XXXV / 209 / 05 w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2005.
(Załącznik. nr 14)
Ad11/Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXII / 193 / 05 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 3 marca 2005 r. dot. regulaminu udzielania pomocy materialnej dla uczniów
Projekt uchwały przedstawił Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy – Zbigniew Ilski
Do projektu nie wniesiono uwag.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 15 radnych - 15 głosami „za” jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV / 210 / 05 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXII / 193 / 05 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 3 marca 2005 r.
(Załącznik. nr 15)
Ad 12/ Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad obliczania obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedmiotów o rożnym wymiarze godzin
Zwróciła się z pytaniem, czy związki zawodowe opiniowały projekt uchwały.
Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy – Zbigniew Ilski
Wyjaśnił, że Kuratorium Oświaty opiniowało ten projekt. Musiało to również być uzgodnione ze związkami zawodowymi.
Radny – Michał Pater
Zwróciłem na ten problem uwagę już wcześniej. Dotyczy to wyrównania ilości godzin w ramach etatu. Określa ile nauczyciel musi przepracować godzin w ramach etatu. Było to uzgadniania ze związkami zawodowymi.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia i poddał uchwałę pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych - 15 głosami „za” jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV / 211 / 05 w sprawie określenia zasad obliczania obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedmiotów o różnym wymiarze godzin.
(Załącznik. nr 16)
Ad 13/ Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie Planu Rozwoju Miejscowego Stradomia Wierzchnia
Do projektu nie wniesiono uwag.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Poddał pod głosowanie projekt uchwały
Rada Miejska w obecności 15 radnych - 15 głosami „za” podjęła uchwałę nr XXXV / 212 / 05 w sprawie Planu Rozwoju Miejscowości Stradomia Wierzchnia.
(Załącznik. nr 17)
Ad 14/ Interpelacje i zapytania radnych
Nie zgłoszono.
Ad 15/ Oświadczenia i komunikaty
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Na wspólnym posiedzeniu komisji posuszona została sprawa wydania opinii przez Radę Miejską w sprawie: sposobu wyznaczania obszaru aglomeracji objętych Krajowym Programem oczyszczania Ścieków Komunalnych. Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu Wydział Środowiska i Rolnictwa, zgodnie z par. 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru i granic aglomeracji ( Dz.U nr 283 poz. 2841), przedłożył propozycję projektu planu aglomeracji do zaopiniowania.
Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy – Zbigniew Ilski
Wyjaśnił, że jest to związane z Rozporządzeniem Ministra Środowiska. Chodzi tu o potwierdzanie przez Radę projekty planu, który ma ułatwić pozyskiwanie środków na realizację inwestycji związanej z modernizacja kanalizacji
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Przedstawił projekt opinie Rady Miejskiej.
Do projektu nie wniesiono uwag.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” zaopiniowała sposób wyznaczania obszaru granic aglomeracji objętych Krajowym Programem Oczyszczania Ścieków Komunalnych.
(Załącznik. nr 18)
Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy – Stanisław Czajka
Podziękował radnym za uczestnictwo w spotkaniu jakie miało miejsce 17 maja w sprawie przekształcenia ZGK w spółkę prawa handlowego.
Stwierdził, że jeśli będzie wola ze strony Rady, aby spółka rozpoczęła swoją działalność od 1 stycznia 2006 r. to już teraz musimy pomyśleć o przygotowaniu gruntownej analiz ekonomiczno – prawnej.
Zwrócił się z pytaniem do Radnych, czy może wystąpić do firmy, która kompleksowo zajmującej się przeprowadzaniem takich analiz. Firma jest w pełni profesjonalna, mająca na swoim kącie wiele takich operacji. Koszt przygotowania analizy to 16 tys. zł.
Radny – Zdzisław Bednarek
Ja byłem na tym spotykaniu, ale jeszcze nie jestem przekonany. Myślę że należy sprawę bardzo dokładnie przedyskutować na posiedzeniach komisji. Trzeba wziąć pod uwagę, że mamy podjąć decyzję o wydaniu 16 tys. zł.
Radna – Beata Kempa
Zwróciła się z pytaniem do Zastępcy Burmistrza MiG, czy to opracowanie ma zawierać obecną sytuację ZGK. Dlaczego to przekształcenia ma nastąpić i czy nam się to będzie opłacać. Czy to opracowanie ma zawierać szczegółowe rozpisanie na czynniki pierwsze sposobu przekształcenia. Jak mają zostać rozwiązane sprawy własnościowe, sprawy zatrudnienia pracowników. Decyzja ma zapaść w październiku, gdzie ja słyszałam o tej sprawie już w 1996 r, kiedy pierwszy raz została poruszona ta sprawa.
Stwierdziła, że należy się temu bardzo wnikliwie przyjrzeć, gdyż może to pociągnąć za sobą skutki społeczne.
Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy – Zbigniew Ilski
Wyjaśnił, że analiza ma dotyczyć trzech ostatnich lat funkcjonowania ZGK. Sprawa własności jeszcze nie jest w pełni uregulowana. Są dwa sposoby przekształcenia, przez likwidacje, która rodzi wiele kontrowersji i druga, przekształcenie, która obecnie jest stosowana w 99% przypadków. Analiza ma przedstawić wszystkie plusy i minusy funkcjonowania spółki prawa handlowego, oraz co powinno wejść w jej skład. Ma ona zakładać całość przekształcenia od momentu decyzji do czasu faktycznego funkcjonowania.
Stwierdził, że jeśli dziś nie zostanie podjęta decyzja o przygotowania takiej analizy to w późniejszym czasie może to zostać wykonane niewłaściwie.
Radny – Zdzisław Bednarek
Uważam, że należy się temu bardzo dokładnie przyjrzeć. W momencie powstania spółki nastąpi znaczny wzrost stawek za wodę.
Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy – Zbigniew Ilski
Wyjaśnił, że w przypadku Sycowa nie nastąpi znaczny wzrost ceny za wodę. Teraz musimy dokładać do budowy sieci kanalizacyjnej.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Uważam, że należy zorganizować spotkanie i przeanalizować tą sprawę.
Radny – Michał Pater
Trzeba podejść do sprawy bardzo profesjonalnie. Należy przeprowadzić analizę i wykazać co jest dobre i tego nie zmieniać. Jeśli jest źle to należy sprawdzić, dlaczego taki stan rzecz na miejscy. Należy rozeznać gdzie takie spółki już istnieją i sprawdzić jak funkcjonują, następnie opracować kilka wariantów przekształcenia oraz bilans nakładów i korzyści jakie za sobą niosą. Pełna diagnoza jest potrzebna, nawet jeśli nie podejmiemy się przekształcenia to będziemy mieli niezależną opinię na temat funkcjonowania ZGK.
Niestety nie mogłem być na ty spotkaniu, ze względu na odbywające się w tym czasie egzaminy maturalne.
Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy – Zbigniew Ilski
Ekspert, który przedstawiał analizę przekształcenia w spółkę prawa handlowego, ma ogromne doświadczenie w tej materii. Dobrze, że przygotuj to ktoś z zewnątrz, gdyż może inaczej spojrzeć na problem. Jeśli chcemy aby spółka rozpoczęła swoje funkcjonowania od 1 stycznia 2006 r. to należy już o tym myśleć, gdyż we wrześniu może już być za późno na przygotowania. Jeśli jednak nie było by woli przekształcenia to i tak uważam, że 16 tys. zł za kompleksową analizę to nie jest dużo .
Radny – Wojciech Kociński
Ja byłem na spotkaniu i popieram Radnego - Michała Patera. Nas ta diagnoza ma kosztować 16 tys. zł, co uważam za dobry pomysł, aby ktoś z zewnątrz przyjrzał się funkcjonowaniu ZGK. Ekspert na spotkaniu podawał wiele przykładów, ale my nadal nie wiemy co możemy wnieść do spółki czy ma do być cmentarz czy np. wysypisko śmieci. Jeden błąd będzie nas kosztował o wiele więcej niż te 16 tys. zł. zaś nieracjonalne funkcjonowanie ZGK może mas kosztować jeszcze więcej. Musimy mieć przed sobą dokumentacje i dopiero wtedy możemy zastanawiać się na temat stworzenia spółki. Teraz ta dyskusja jest zupełnie jałowa. Należy zaznaczyć, że gdybyśmy chcieli na własną rękę przeprowadzić taką analizę to i tak wiele by nas to kosztowało.
Obecnie w cenie śmieci nie są zwarte koszty rekultywacji wysypiska śmieci. Gmina będzie musiała ponieść te nie małe koszty. Będziemy musieli się zastanowić czy przekazać to spółce, co może spowodować jej upadek. Musimy wziąć pod uwagę przyszłe funkcjonowanie ZGK po przekształceniu i dla tego myślę, że te 16 tys. zł to nie jest dużo.
Rok po przekształceniu jest czas na zmiany zawartych umów z pracownikami. Pracownicy musza uczestniczyć w zmianach dotyczących ich samych.
Spółka przestaje być kontrolowana przez Radę. Burmistrz staje się jedynym organem kontrolnym, który będzie zatwierdzał plany inwestycyjne. Ja widzę same plusy, gdyż burmistrz jest kontrolowany przez Radę. Myślę, że materiały informacyjne będą nam bardzo przydatny, celem analizy funkcjonowania ZGK. Na ich podstawie podejmiemy decyzję czy podejść do restrukturyzacji. Jeśli nie, to będzie mieli rzetelnie przeprowadzoną kontrolę jednostki, która pozwoli usprawnić jej funkcjonowanie.
Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy – Zbigniew Ilski
Poinformował, że inwestycja na ul. Wałowej wykonywana przez spółkę była by o 200 tyś zł tańsza niż ta sama inwestycja wykonywana przez ZGK
Dyrektor Zakłady Gospodarki Komunalnej – Marian Kuczyński
Stwierdził, że łatwiej jest funkcjonować jako ZGK, gdyż jest on wtedy chroniony przez budżet gminy. Na spotkaniu w sprawie przekształcenia nie mówiono o szczególnym przypadku Sycowa, lecz o ogólnych zaletach funkcjonowania spółki w naszych warunkach. Wyjaśnił, że teraz ZGK musi płacić podatek od amortyzacji, co w warunkach funkcjonowania spółki było by kosztem uzyskania przychodu. Rada nie mogła by już opiniować ceny za wodę. Jeśli włączono by do niej wysypisko śmieci to wtedy jasno zastaną ukazane realne koszty składowania odpadów na naszym terenie.
Kończąc, stwierdził że należy podjąć to wyzwanie, gdyż już ok. 90% zakładów budżetowych w kraju zostało przekształconych w taki sposób. Opracowanie przygotowane przez niezależnego eksperta będzie bardzo przydatnym materiałem dotyczącym funkcjonowania ZGK Ostateczna decyzja należy do Państwa którzy będziecie mogli wypowiedzieć się w tej kwestii.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Stwierdził, że należy przygotować szczegółową analizę i dopiero wtedy Rada będzie mogła wypowiedzieć się w sprawie przekształcenia.
Rada Miejska wyraziła zgodę na przygotowanie analizy prawno – ekonomicznej w sprawie przekształcenia Zakładu Gospodarki Komunalnej w Spółkę Prawa Handlowego
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Zaapelował, aby po sporządzeniu powyższej analizy zorganizować spotkanie w celu przedstawienia jej Radnym.
Poinformował, że z wizytacją placówek oświatowych w Sycowie była pani Kurator Oświaty. Wraz z Burmistrzem MiG przedstawiliśmy sytuację i problemy z jakimi borykamy się na naszym terenie.
Ad 16/ Wolne wnioski
Radna – Beata Kempa
Mam jeszcze jeden wniosek do przegłosowania - Wniosek nr 2. Po rozmowie z Radnym Bednarkiem uważam, że sprawę Hali Sportowej należy to zawrzeć we wnioski. Jeśli Burmistrz będzie organizować spotkanie z projektantem, wykonawcą lub nadzorem, bądź ich przedstawicielami to aby posiadał umocowanie Rady w postaci wniosku.
Wniosek nr 2 - Rada Miejska wnosi o zorganizowanie spotkania z projektantem, wykonawcą i nadzorem budowlanym – odpowiedzialnymi za Halę Sportową w Sycowie – w celu oceny stanu inwestycji, z uwagi na fakt rozważenia możliwości wszczęcia postępowania odszkodowawczego lub karnego.
To drugie zdanie wprowadziłam, aby była zwiększyć prawdopodobieństwo przyjazdy ich na spotkanie.
Kolejna kwestia to sprawa płotu przy Szkole Podstawowej nr 2. Stan tego ogrodzenia jest fatalny. Pamiętam jak pani Dyrektor występowała o pieniądze na jego remont. Może zamiast jego renowacji lepiej będzie przesunąć go w głąb szkoły od strony ul. Mickiewicza, co jednocześnie powiększy chodnik. Jeśli będziemy rozważać jego naprawienie, to może od razu pomyślimy o jego przesunięciu. Należy wspomóc w tej kwestii dyrekcje szkoły.
Rozmawialiśmy na komisji o wniosku Cecho Rzemiosł Różnych i ustalaliśmy, że przewodniczący Rady Miejskiej odpowie na tę sprawę. Ja dochodzę do wniosku, że potrzebna jest współpraca. Widać, że członkowie Cechu nie są w sposób dostateczny informowani, kto podejmuje decyzje w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości. Rada ustala tylko stawki podatku, a to w gestii burmistrz jest rozważanie spraw indywidualnych. Potrzebna jest troska o to środowisko. Myślę że należy zorganizować spotkanie z przedstawicielami Cechu Rzemiosł, oraz ze Stowarzyszeniem Kupców w celu wyjaśnienia wszelkich niejasności. Myślę że pozwoli to zakończyć pewien szum informacyjny w tej sprawie i przyniesie same pozytywne skutki.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Przedstawił treść pisma nr BR – 0052 / 09 / 05 z dnia 17 maja 2005 r. skierowanego na ręce Starszego Cechu Rzemiosła Różnych w Sycowie.
(Załącznik. nr 19)
Zastępca Przewodniczącego – Wiesław Pluta
Przedstawił wniosek nr 1, zgłoszony przez Radną – Beatę Kempe
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Poddał pod głosowanie wniosek nr 1.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” przyjęła wniosek do realizacji.
(Załącznik. nr 20)
Zastępca Przewodniczącego – Wiesław Pluta
Przedstawił wniosek nr 2, zgłoszony przez Radną – Beatę Kempe
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Poddał pod głosowanie wniosek nr 2.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” jednogłośnie przyjęła wniosek do realizacji.
(Załącznik. nr 21)
Radny – Zdzisław Bednarek
Zwrócił się z pytaniem, kiedy zostanie naprawiona droga Syców – Milicz.
Radny Powiatowy – Józef Szmaj
Poinformował, że jest to droga powiatowa. Wyjaśnił, że zwróci się w tej kwestii na najbliższej Sesji Rady Powiaty w punkcie - interpelacje. Zgłosi również sprawę drogi przy ul. Kaliskiej.
Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy – Zbigniew Ilski
Jesteśmy w ciągłym kontakcie z Zarządem Dróg. Mamy informacje, że zostanie to wykonane w najbliższym tygodniu.
Rdany- Zdzisław Bednarek
Zgłosił konieczność zajęcia się nieruchomością na skrzyżowaniu ulic: Kępińskiej i Garncarskiej w Sycowie. Znajduje się tam niewykończony budynek, który stanowi realne zagrożenie dla bawiących się tam dzieci.
Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy – Zbigniew Ilski
Wyjaśnił, że istnieje problem ustalenia miejsca pobytu właściciel posesji. Gmina już kilkakrotnie na własny koszt sprzątała ten teren, lecz nie możemy wchodzić na teren prywatny. Jedyne co można zrobić to ogrodzić posesje.
Jeśli nadzór budowlany stwierdzi, że budynek zagraża bezpieczeństwu ludzkiemu, to wtedy możemy wkroczyć na jego teren.
Radny – Wojciech Kociński
Zwrócił się z pytaniem, czy właściciel płaci podatki za ten teren.
Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami - Urszula Grzyb
Odpowiadając wyjaśniła, że właściciel płaci podatki, lecz nie reaguje na wezwania do uprzątnięcia terenu.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Kazimierz Cichoń
Zwrócił uwagę, na zły stan tarasu mieszczącego się za Biblioteką Publiczną. Jest on nieprzydatny dla nikogo i jest w fatalnym stanie. Należy go usunąć, gdyż jest złą wizytówką tamtego terenu. Biblioteka nie korzysta z tego tarasu, mur jest przewrócony i służy temu tylko złemu.
Zwrócił się z pytaniem do Zastępcy Burmistrza dotyczącym wymiany rur gazowych przy ul Aleja Nad Wałem. Dowiedziałem się że prace zostały wstrzymane przez konserwatora zabytków.
Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy – Zbigniew Ilski
Poinformował, że jutro będzie rozmawiać z konserwatorem zabytków między innymi w tej sprawie. Poprosił Przewodniczącego o cierpliwość. Porządkowanie terenu przy ul. Alei Nad Wałem zostanie wykonany do końca roku.
Radny – Zdzisław Bednarek
Na ostatniej sesji wystąpiłem z inicjatywy budowy pionka w hołdzie Janowi Pawłowi II. W prasie ukazał się artykuł, w którym zarzucono mi, że chcę na ten cel wydać pieniądze z budżetu gminy. Zostałem źle zrozumiany. Mi nie chodziło o angażowanie w to środków gminnych. Mam nadzieje, że zgromadzi się grupa ludzi chcąca za własne pieniądze wznieść pomnik.
Radny – Michał Pater
Nawiązując do wniosku Radnej – Beaty Kempy w sprawie przesunięcia płotu przy Szkole Podstawowej nr 2 stwierdził, że warto by się zastanowić nad przesunięciem go także od strony ul. Komorowskiej. Często zdarza się, że samochody ciężarowe mają problemy ze zmieszczeniem się na drodze uszkadzając bariery ochronne. Takie przesunięcie płotu na pewno pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo dzieci, którzy korzystają z tego chodnika.
O godzinie 17.20 salę obrad opuścił Radny - Bolesław Moniuszko pomniejszając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 14.
Radna – Beata Kempa
Stwierdziła, że takie przesunięcie płotu wpłynie na polepszenie widoczność na skrzyżowaniu przy Szkole Podstawowej nr 2. Znacznie poprawi to bezpieczeństwo dla pieszych jak i kierowców. Należy pamiętać, że na tym skrzyżowaniu zginęło już dziecko.
Radny – Zdzisław Bednarek
Zwrócił uwagę, że podczas takiego remontu należało by zrobić porządek z prowadzonym handlem na parkingu przy szkole.
Ad 17/ Zamknięcie obrad.
Wobec zrealizowania porządku obrad:
Zamykam XXXV Sesje Rady Miejskiej.
Na tym protokół zakończono.
Protokołował Przewodniczący Rady
Michał Pawlaczyk Kazimierz Cichoń
.......................................... ..........................................