PROTOKÓŁ nr XXXVI / 05xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
z XXXVI Sesji Rady Miejskiej w Sycowie
odbytej 23 czerwca 2005 r.
w sali nr 57 Urzędu Miasta i Gminy w Sycowie
w godz. od 14.00 do 20.00
W XXXVI Sesji Rady Miejskiej w Sycowie uczestniczyło 13 radnych na stan 15.
Nieobecni Radni:
1. Michał Pater – usprawiedliwiony (pobyt w szpitalu)
2. Andrzej Dubicki
Ponad to w sesji uczestniczyli:
................................
Zaproszeni goście:
...............................
(Załącznik nr 1)
Otwarcia Sesji dokonał Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń, który powitał obecnych radnych oraz zaproszonych gości. Stwierdził quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał – na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło – 13 radnych.
Porządek Obrad
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej zwrócił się o wykreślenie z porządku obrad punktu dotyczącego projektu uchwały w sprawie uznania za pomniki przyrody. Podczas posiedzenia komisji radni uznali, że należy wnikliwie przeanalizować sprawę skutków prawnych, jakie niesie za sobą wprowadzenie takiej uchwały.
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał wniosek Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 12 glosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym” wprowadziła powyższą zmianę.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Zwrócił się o zastąpienie pkt10 i pkt.11 porządku obrad jednym punktem w brzmieniu:
Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania na obszarze Miasta i Gminy Syców w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 25 września 2005 r. oraz w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 9 października 2005 r.
Wyjaśnił, że radni otrzymali projekty dwóch uchwał w sprawie utworzenia obwodów glosowania w szpitalu w Sycowie. Państwowa Komisja Wyborcza wyjaśniła, że może to zostać zawarte w jednej uchwale. W związku z ty powyższa zmiana.
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał wniosek pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 13 głosami „za”, wprowadziła powyższą zmianę.
Wobec powyższego porządek obrad przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie Sesji,
2. Stwierdzenie quorum niezbędnego do podejmowania prawomocnych
uchwał,
3. Przyjęcie protokołu z XXXV Sesji Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 19 maja
2005 r.
4. Informacja Burmistrza Miasta i Gminy o pracy w okresie od 20 maja 2005 r.
do 23 czerwca 2005r,
5. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o pracy w okresie
od 20 maja 2005 r. do 23 czerwca 2005 r.
6. Informacja Komisji Rewizyjnej w sprawie realizacji zadań podstawowej
opieki zdrowotnej na terenia Miasta i Gminy Syców,
7. Informacja o działalności Powiatowego Zespołu Szpitali za szczególnym
uwzględnieniem sycowskiego szpitala,
8. Informacja o działalności Centrum Kultury za rok 2004,
9. Dyskusja i podęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania
finansowego Centrum Kultury w Sycowie za 2004 r,
10. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie utworzenia odrębnego obwodu
glosowania na obszarze Miasta i Gminy Syców w wyborach do Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
zarządzonych na dzień 25 września 2005 r. oraz w wyborach Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 9 października 2005 r,
11. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy
Syców na rok 2005,
12. Interpelacje i zapytania radnych,
13. Oświadczenia i komunikaty,
14. Wolne wnioski,
15. Zamknięcie obrad.
Ad 3) Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
Uwag do protokołu nie wniesiono.
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 13 głosami „za” przyjęła XXXV protokół z sesji Rady Miejskiej, z dnia 19 maja 2005 r.
Zdzisław Bednarek – Radny
Zgłosił konieczność informowania Sołtysów i Przewodniczących Osiedli o pracy między sesjami, przedstawianej przez Burmistrza Miasta i Gminy oraz Przewodniczącego Rady.
Ad 4) Informacja Burmistrza o pracy między sesjami.
Powyższą informacje radni otrzymali przed sesją.
(Załącznik nr 2)
W otwartej przez Przewodniczącego Rady głos zabrali:
Na targowisku miejskim pobierane są opłaty od osób prowadzących tam swoją działalność, jest duży nieporządek. Należy coś z tym zrobić.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że od 1 lipca Targowiskiem Miejskim zarządzać będzie Sycowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego. Będą mieli oni prawo wynajmować teren, prowadzić własną działalność. Obiekt ma zostać powiększony o działkę będącą własnością gminy od strony ul. Alei 15 – lecia.
Mieczysław Żuraw – Radny
Zwrócił się z pytaniem do Burmistrza Miasta i Gminy, czy wiadomo mu coś na temat sprzedaży działek przy zalewie w Stradomi.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że obowiązuje zakaz sprzedaży działek przez Agencje Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zależy nam bardzo na sprzedaży działek usługowo – handlowych, jest duże zainteresowanie tymi gruntami. Wystąpiliśmy o zezwolenie na ich sprzedaż. Czekamy na decyzje ARiMR.
Beata Kempa – Radna
Poprosiła Burmistrza Miasta i Gminy o przedstawienie informacji o skutkach nawałnicy, jaka miała miejsce na terenie gminy Syców, w dniu 30 maja 2005 r.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Poinformował, że po nawałnicy w dniu 30 maja 2005 r. Gmina Syców została całkowicie sparaliżowana. Na drodze krajowej nr 8 w wyniku powalonych drzew, utworzył się 10 km korek.
Straty w gminie Syców:
- budynki mieszkalne stanowiące własność komunalną – ok. 50 tys,
- park miejski – 50 drzew,
- różna wielkość zniszczeń w ok. 400 budynkach nie będących własnością gminy – ok. 1 mil zł,
- pozrywane linie energetyczne – 1 mil zł,
- uprawy rolne na obszarze 3,5 tys. ha – 2.8 mil zł,
- Lasach Państwowych – ok. 60 tys. kubików drzewa,
- drzewa przydrożne – ok. 400 szt,
- samochody osobowe – ok. 50 szt,
- dzwonnica w Stradomi Wierzchniej uległa całkowitemu zniszczeniu,
- kilka uszkodzonych pomników na Cmentarzu Komunalnym,
- szczyt wieży kościelnej w Sycowie uległ skrzywienium,
- nawierzchnie drogowe.
Podziękował wszystkim mieszkańcom jak i prywatnym przedsiębiorcą za ofiarną pomoc w usuwaniu skutków nawałnicy. Szczególnie wskazał na poświęcenie Policji za sprawne kierowanie ruchem. Jednostce Ratowniczo Gaśniczej z Sycowa oraz Ochotniczym Strażom Pożarnym z terenów naszej gminy jak i OSP w Gołębicach. Pracownikom energetycznym z trenerów Kępna, Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza, pracownikom Urzędu Miasta i Gminy, oraz Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego za sprawne szacowanie strat.
Ad 5) Informacja Przewodniczącego Rady o pracy między sesjami.
Informacja została przyjęta bez odczytywania. Do informacji nie wniesiono uwag.
(Załącznik nr 3)
Ad 6) Informacja Komisji Rewizyjnej w sprawie realizacji zadań
podstawowej opieki zdrowotnej na terenia Miasta i Gminy Syców.
(Załącznik nr 4)
Nie wniesiono uwag.
Ad 7) Informacja o działalności Powiatowego Zespołu Szpitali za
szczególnym uwzględnieniem sycowskiego szpitala.
(Załącznik nr 5)
W otwartej przez Przewodniczącego Rady dyskusji głos zabrali:
Bolesław Moniuszko – Radny
Informacje nadesłane przez panią dyrektor Elżbietę Gdowską są bardzo lakoniczne. Mieliśmy również dostęp do materiałów jakie państwo przekazali Radnym Powiatowym a dotyczyły one Programu Restrukturyzacji Powiatowego Zespołu Szpitali i bardzo szczegółowo przedstawiła sytuacje szpitali. Po lekturze materiałów jestem bardzo zaniepokojony przyszłym funkcjonowaniem szpitali. Członkowie klubu radnych „Razem” również wyrazili swoje obawy. Myślę, że gdyby zapoznali się z ty wszyscy mieszkańcy to również dostrzegliby pewne zagrożenia. Są tam zapisy, np. „ujemny kapitał własny na dzień 31 grudnia 2004 r. wynosił 20.047 tys. zł. jest wystarczającą przesłanką do wszczęcia procesu upadłościowego.”, dalej „strata finansowa na dzień 31 grudnia 2004 r. wynosi 32.493 tys. zł” . Na stronie 23 opracowań znajdują się - podstawowe wskaźniki ekonomiczne w PZS w Oleśnicy uzyskane w 2004 roku. Ja nie widzę w tym nic dobrego. Może jest jakieś proste wyjście?
Powiatowy Zespół Szpitali nadal generuje zadłużenie. Prosił bym o wyjaśnienie. Na stronie 54 – „pewne rzeczy pozwalają na zastosowanie programu restrukturyzacji zadłużenia”, ale na ile one są wykonalne? Czy organ założycielski przewiduje wsparcie finansowe szpitali? Według szacunków organ założycielski powinien przeznaczać 924 tys. zł. Boję się o funkcjonowanie szpitala w Sycowie i myślę, że cała załoga też jest zaniepokojona o miejsca pracy.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady
Też korzystałem z opracować zamieszczonych na dyskietce i również widzę ogromne zagrożenie. Dynamika przyrostu w 2004 r. w skali kraju – 121%, w województwie dolnośląskim – 124% a w Powiatowym Zespole Szpitali – 136%. Zadłużenie to 32 mil zł, co przewyższa trzy krotnie wartość majątku. Ostatnie orzeczenie Sądu Najwyższego z 14 kwietnia 2005 roku (Sygnatura II CK 600/04), który uznał zasadność roszczeń wierzyciela SP ZOZ w stosunku do organu założycielskiego, jakim był w badanym przypadku powiat. Wyrok ma charakter precedensowy, bowiem wcześniejsze wyroki w podobnych sprawach prezentowały przeciwne stanowisko. Jakie działania zamierza poczynić Starostwo w tej kwestii? Jaka jest gwarancja, że 2008 roku Powiatowy Zespół Szpitali będzie przynosił zyski?
Beata Kempa – Radna
Popieram uwagi pana Radnego Bolesława Moniuszko. Też zapoznałam się z materiałami zamieszczonymi na dyskietce. Informacje jakie zostały nam nadesłane są bardzo lakoniczne, z wieloma błędami np. że mamy w Sycowie oddział intensywnej terapii. Możemy się wzajemnie oszukiwać, ale dlaczego mamy to robić. Należy poważnie podejść do sprawy. Ja rozumiem chęć przystąpienia do restrukturyzacji jakie dopuszczają przepisy prawne. Teraz macie 32 mil zł. zadłużenia a pomoc jaką macie otrzymać to 4 mil zł. Możemy mówić o dwóch kwestiach. Spadek straty do 3,8 mil. zł nie jest wynikiem połączenia szpitali. Państwo liczyliście, że strata będzie znacznie mniejsza. Stan zobowiązań krótkoterminowych to dynamika 148%. Koszty działalności operacyjnej są w zasadzie constans. Faktycznie już strata jaka jest na dzień dzisiejszy przekracza trzy krotnie wartość majątku. Z lektury tego opracowania łatwo można wywnioskować, że pogarsza się płynność finansowa i spada sprawność działania instytucji. Deklaracja finansowa pomocy ze strony Starostwa jest ogromna. W 2005 roku to 7268 tys. zł , 2006 rok to 8 mil. zł, 2007 rok to 3574 tys. zł, dalsze lata to 924 tys. zł. Będzie to już w kolejnej kadencji. Należy podkreślić, że Starostwo ma jeszcze wiele innych zadań po za służbą zdrowia. Postępuje dekapitalizacja majątku. Istnieją rezerwy organizacyjne i nastąpi pomoc ze strony państwa. Zabrakło w tej analizie przedstawienia analizy kosztów. Wszystkie zabiegi takie jak połączenie nieznacznie wpłynęło na poprawę kondycje finansową. Zjadają was odsetki od zadłużeń. Zanim zapadnie uchwała o umorzeniu zaległości muszą nastąpić rozmowy na ten temat musimy być świadomi tego działania. Ustawa która wprowadza możliwość restrukturyzacji jest nie pozbawiona błędów, ale i tak daje pewne światełko w tunelu. Uważam, że ona jest dobra dla tych jednostek, które nie posiadają aż takich dużych zaległości. Jednostka Ostrzeszowska ma 10 razy mniejsze zadłużenie od Powiatowego Zespołu Szpitali z Siedzibą w Oleśnicy. Czy Starostwo Powiatowe przewiduje możliwość emisji obligacji? Zobowiązania cały czas narastają co jest dużym zagrożeniem. Autor opracowania wykazał, że organ założycielski nie pokrywał strat. Przy rozmowach chcieli byśmy znać liczbę wierzycieli, których wierzytelności nie przekraczają 2 tys. zł, a których musicie zaspokoić w całości.
Wiem, że podczas posiedzenia Rady Powiatu płynęły bardzo pozytywne wnioski w sprawie projektu restrukturyzacji.
Jeśli będziemy mogli pomóc w restrukturyzacji to na pewno to zrobimy, ale po dokładnym przeanalizowaniu materiałów i po wcześniejszejszych rozmowach.
Elżbieta Gdowska - Dyrektor Powiatowego Zespołu Szpitali
Wyjaśniła, że publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie podlegają upadłości, lecz likwidacji lub przekształceniu np. w spółkę ZOO. Wzrastają koszty finansowe obsługi zadłużenia, to prawie 1 mil. zł rocznie. Prawo zabrania finansowania inwestycji ze środków jakie otrzymujemy z NFZ. Jest to zadanie organu założycielskiego. Program restrukturyzacji tylko w niewielkim procencie jest finansowany ze środków skarbu państwa, znaczne nakłady mysi ponieść na to organ założycielski. Rada Powiatu może nie zaakceptować tego planu, ale niezależnie od tego i tak Starostwo ponosi wszelkie konsekwencje finansowe. Problem z finansowaniem działalności służby zdrowia zaczęły się w 2000 roku, w którym to dochody z kontraktów z ówczesną Kasą Chorych znacznie spadły. W następnym roku wejście w życie tzw. „ustawy 203” nałożyły na nas znaczne wydatki, które nie znalazły pokrycia w dotacjach ze strony skarbu państwa. Każdy proces restrukturyzacyjny polega na tym, że organ założycielski musi włożyć w ten proces określone pieniądze. Przeprowadziliśmy bardzo rzetelny bilans finansowy, aby ukazać realne koszty. Zmieniła się ustawa o rachunkowości na podstawie, której należy stworzyć rezerwę na nagrody jubileuszowe, to ok. 1 mil. zł. Za osoby, które nigdzie nie są ubezpieczone a leczą się w naszych szpitalach płacone są nawiązki w kwocie ok. 50 zł, a wydatki jakie musimy ponosić są znacznie większe. Jesteśmy przekonani, że gro naszych problemów finansowych wynika z obsługi zadłużenia.
Co z obligacjami?
Elżbieta Gdowska - Dyrektor Powiatowego Zespołu Szpitali
Szanse są znikome. Nie jesteśmy dla banków żadnymi partnerami.
Wyjaśniła, że liczba drobnych wierzycieli wynosi 35. Innych wierzycieli, na sumę ok. 100 tys. zł mamy ok. 50.
Czy przewidujecie zabezpieczenia w postaci nieruchomości pod zaciągane pożyczki? Jeśli tak, to czy pod Sycowskie nieruchomości?
Elżbieta Gdowska - Dyrektor Powiatowego Zespołu Szpitali
W wypadku tej pożyczki nie ma takiej potrzeby. My nie możemy się porównywać ze szpitalami znajdującymi się w innych województwach. Sytuacja Dolnego Śląska jest indywidualna i możemy porównywać się ze szpitalami w naszym regionie.
Plan restrukturyzacyjny jest bardzo ostrożny. Opieramy się na dochodach, które możemy przewidzieć w tym momencie ze strony NFZ. Nie planujemy nic na wyrost. Załoga zgodziła się na zamrożenie plac. Mamy jeszcze zaległości z wypłatą związaną z tzw. ustawą 203, ale planujemy w najbliższym czasie to uregulować. Plan restrukturyzacji będzie musiał zostać jeszcze zmieniany, ale w niewielkim zakresie, aby dostosować do panujących warunków. Wchodzimy w system poprawy jakości naszych usług.
Zbigniew Potyrała – Starosta Powiatu Oleśnickiego
Mamy za sobą już prawie 2 lata od momenty podjęcia uchwały w sprawie połączenia szpital. Powiat samodzielnie będzie miał ogromne trudności w restrukturyzacji. Chcemy aby włączyły się w to wszystkie gminy. Do państw jest prośba o umorzenie zaległości podatku od nieruchomości. Pani dyrektor już taką prośbę do Burmistrz Miasta i Gminy wysłała, będzie ona ponawiana. Liczymy na państwa pomoc.
Jesteśmy w trakcie rozmów z NFZ, aby poszerzyć zakres usług o hospicjum. Trzeba w to zainwestować. Jeśli rozważycie umorzenie ok. 1 mil. zł, lub więcej to możliwość powstania hospicjum będzie bardzo realna. Proszę o pomoc w tych kwestiach. Jeśli będziecie zbyt długo zwlekać z podjęciem decyzji o umorzeniu zaległości to może to skutecznie odłożyć restrukturyzację w czasie.
Trochę źle się stał, że czytali państwo opracowania z dyskietki bez komentarza autora. Może to spowodować błędną interpretacje zapisów tam zawartych. Rada Powiatu przyjęła projekt restrukturyzacji 17 głosami „za”, nikt nie był przeciwny, 3 osoby się wstrzymały, jedna osoba nie głosowała. Mamy dużą akceptacje załogi, która troszczy się o los swojego zakładu. Rada Społeczne również, przy 1 glosie wstrzymującym przyjęła projekt do realizacji. Mam nadzieje., że uda nam się wygrać sprawę ze skarbem państwa w sądzie dotyczącą zaległości związanymi z tzw. „ustawą 203”. Dla budżetu powiaty ważna jest, aby nie przekroczyć 60 % zadłużenia i aby roczna splata nie przekroczyła 15 %. Należy zaznaczyć, że będziemy zmuszeni ograniczyć inwestycje, lecz nie chcemy zrezygnować z tych, na które możemy dostać środki ze Unii Europejskiej.
Starostwo rozważa możliwość wypuszczenia obligacji, lecz na razi zdecydowaliśmy się na pożyczkę.
Co do komentarza autora opracowania to dla mnie ważniejsze jest słowo pisane niż mówione. Rada Powiatu jest wyjątkowo spolegliwa i myślę, że nie przejrzeli się dokładnie temu opracowaniu.
Chciałabym zapytać, czy hospicjum miała by się mieścić w miejscy ruin tego małego szpitalika. Trzeba go odbudować od podstaw bo rosną na jego miejscu już drzewa. Czy może nie porozmawiać z innymi gminami w celu budowy hospicjum.
W świetle wątpliwości radnego Bolesława Moniuszki, czy nie ma zagrożenia, że Sycowski oddział szpitala zostanie zamknięty?
Zbigniew Potyrała – Starosta Powiatu Oleśnickiego
To Rada Powiatu podejmuje decyzje w sprawie restrukturyzacji i proszę pozostawić im tą decyzje.
Program restrukturyzacji i dotychczasowe działanie jasno pokazują, że nie jest naszym celem zamknięcie Sycowskiego szpitala. Połączenie uchroniło go od likwidacji, gdyż takie zamiary miał Urząd Marszałkowski. Nie po to inwestujemy, aby za chwilę likwidować. To absolutnie zaprzecza logicznemu działaniu. Rozważaliśmy kilka wariantów restrukturyzacji, lecz ten program okazuje się najlepszy. Koszty obecnego finansowania pokrywają się z dochodami. Nadal największym problemem są stare długi, jeszcze z przed powstania Powiatowego Zespołu Szpitali z Siedzibą w Oleśnicy. Podejmujemy się wprowadzenia intensywnego dofinansowania najbliższych lat aby szpital zarabiał na siebie. Pieniądze na ten cel pochodzić mają od organu założycielskiego, z pożyczek skarbu państwa, z Unii Europejskiej, pomoc samorządów. Inny sposób to znaczące ograniczenie kosztów np. wprowadzenie spółki, ale to związane by było ze zwolnieniami pracowników. Ok. 80% kosztów funkcjonowania to koszty etatowe, lecz nie da się utrzymać takiego stanu na oddziałach przy zmniejszeniu ilości etatów. Już nam brakuje specjalistów w pewnych zakresach działalności. Przyjęliśmy taki program, który będzie dobry społecznie, wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom z czym wiąże się zwiększenie oferty. Program wiąże się z pewnymi niebezpieczeństwem. Mam nadzieje, że po wyborach parlamentarnych nie będzie znacznych zmian w ustawie, która pozwala nam zająć się restrukturyzacją i doprowadzić ją do końca. Jeśli wnikliwie przyjrzycie się materiałom, to można dostrzec gdzie popełniono błędy. Jeszcze do niedawna RIO stała na stanowisku, że organu założycielskiemu nie wolno spłacać długów. Szpitali. Nie da się porównać żadnego innego regiony do Dolnego Śląska. Polityka NFZ jest inna w stosunku do rożnych regionów.
Myślę, że należy podejść do restrukturyzacji i skorzystać z możliwości jakie dają nam przepisy prawne.
Radny – Bolesław Moniuszko
Jeśli Rada Miejska w Sycowie podejmie uchwalę w sprawie umorzenia zaległości podatkowych, to kto sfinansuje powstanie hospicjum.
Zbigniew Potyrała – Starosta Powiatu Oleśnickiego
Za hospicjum zapłaci Starostwo Powiatowe.
Radny – Bolesław Moniuszko
Czy będziemy mogli dostać takie zapewnienie na piśmie?
Zbigniew Potyrała – Starosta Powiatu Oleśnickiego
Tak. Jesteśmy w stanie złożyć taką deklaracje.
Henryk Sarnowski – Wicestarosta Powiatu Oleśnickiego
Zapewnił, że Starostwo Powiatowe trzyma rękę na pulsie w sprawie wdrażania ustawy restrukturyzacyjnej. Przejawem tego może być zorganizowanie dla południowych województw, wraz z przedstawicielami ministerstwa i urzędu wojewódzkiego szkolenia w tej sprawie na zamku w Oleśnicy. Każdy kto przeczytał ustawę łatwo może stwierdzić, że jest to bubek legislacyjny. Wczoraj mieliśmy okazje rozmawiać z W-ce Ministrem Zdrowia, szefem NFZ, szefem Banku Gospodarstwa Krajowego. Ustaliliśmy, że wystarczy weksel in blanco jako zabezpieczenie, gdyż bank tylko pośredniczy w rozdawnictwie pieniędzy ze skarbu państwa. Często było tak, że takie same usługi Dolnośląski NFZ płacił znacznie mniej niż np. Wielkopolski. Można stwierdzić, że ten co ma dług w Wielkopolsce to źle gospodaruje. Minister Zdrowia zamroził zwiększanie dochodów dla NFZ na Mazowszu i Śląsku. W sumie, Starostwo Powiatowe przeznaczy 21 mil. zł. Nie zagraża to budżetowi starostwa, który wynosi 60 mil. zł.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Przypomniał, że w ostatnich latach wydaliśmy na służbę zdrowia ok. 6 mil. zł. Większość pochłoną remont ośrodka zdrowia, oraz zawarte ugody. Jest to duże obciążenie dla naszego budżetu. Myślę, że dobrze że radni dysponują materiałami w sprawie restrukturyzacji, gdyż mamy teraz jaśniejszy obraz tego co ma nastąpić. My jesteśmy za skorzystaniem z furtki jakie dają przepisy prawne i wdrożyć restrukturyzacje. Plan jest trudny i budzi wątpliwości w realizacji. Będziemy prosić Starostę o możliwość uczestniczenia w tym procesie, aby zdobyć jak najwięcej wiedzy. Myślę, że należy jednorazowo przeznaczyć większą sumę pieniędzy, aby mogły jak najszybciej rozpocząć działalność bez zadłużenia. Należy podziękować załodze, że tak szybko poparli wniosek restrukturyzacyjny, w trosce o swój zakład pracy.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia.
Wyjaśnił, że we wsi Zawada powstał zespół „Zawadiacy”, który odtworzył stare piosenki ludowe i przedstawia je teraz w nowych opracowaniach. Wystąpią dzisiaj przed nami.
Poprosił kierownika zespoły Pan Romana Ćwiękałę o przybliżenie historii powstania zespołu.
Roman Ćwiękała – kierownik zespołu „Zawadiacy”
Przedstawił historie powstania zespołu.
Poinformował, że nagranie słowno – muzyczny zespołu „ Zawadiacy” jest już zarejestrowane na płycie CD. Podziękował Staroście Powiatu Oleśnickiego za pomoc finansową w nagraniu płyty oraz senatorowi Bogusławowi Litwińcowi za nieodpłatne udostępnienie studia nagrań.
Poprosił Burmistrza Miasta i Gminy pana Stanisław Czajki w wręczenie członkom zespołu płyty z nagraniem.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Podziękował zespołowi za występ i ogłosił 20 minutową przerwę.
Po przerwie.
Ad 8) Informacja o działalności Centrum Kultury za rok 2004
(Załącznik nr 6)
( O godzinie 17.15 salę obrad opuścił radny Wojciech Kociński oraz Łukasz Kuźmicz pomniejszając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 11 )
W otwartej przez Przewodniczącego Rady głos zabrali:
Bolesław Moniuszko – Radny
Zwrócił się z pytaniem, z czego wynika fakt, że w sobotę w ofercie Centrum Kultury jest tylko kino, zaś w niedziele nie ma nic w ofercie.
Kolejną sprawę jaką poruszył, to czy ktoś z pracowników nadzoruje obiekt w czasie otwarcia kawiarni.
Na koniec roku została wykazana nadwyżka w kwocie ok. 6 tys. zł. Remont biblioteki został wykonany tylko na ok. 800 zł, a był planowany na ok. 6 tys. zł. Czy nie można było tego wykonać z tej wykazanej nadwyżki?
( O godzinie 17.30 na salę obrad powrócił radny Wojciech Kociński. i liczba radnych wynosi 12)
Sławomir Kapica – Radny
Jaka była oferta skierowana dla młodzieży i jak chce Pan kreować ofertę dla tej grupy społecznej w 2005 r? Czy przewidujecie imprezy ponad lokalne?
Beata Kempa – Radna
Roman Ćiękała próbował oddziaływać na Radnych, lecz muszę powiedzieć kilka słów. Przychylam się do wypowiedzi radnego Bolesława Moniuszki w sprawie planowania remontu. Jak to się stał, że wypracowano nadwyżkę? Czy jest to spowodowane złym monitorowaniem wydatków. Dlaczego w takim razie nie zakupiono pozostałej części „Gazety Sycowskiej”. Ja na komisji zwracałam na to uwagę. Uważam, że byłoby skandalem, gdyby wykupił to ktoś inny i wywiózł ją za granicę naszego kraju. Nie każde miast może się poszczycić tym, że wychodziła tam gazeta. Czy jest to pańskie niedopatrzenie? Co Pan planuje w tej kwestii?
Co to oznacza, że prosicie o „urealnienie wydatków muzeum”? Składa się określony plan wydatków i może powinien Pan złożyć znacznie większy niż dotychczas. Może należy skierować pismo do komisji, że powinny być przyznane większe pieniądze na działalność muzeum. Uważam, ze powinien pan sam umieć podejmować decyzje w tej kwestii.
Jeśli uważa Pan, że kino jest nieopłacalne, to może powinna paść z pańskich ust, że należy je zamknąć. Nie wiemy ile będzie kosztować dostosowanie projektorów filmowych do obsługi nowych filmów. Powinniśmy dostać rachunek kosztów i to my podejmiemy decyzję czy nam się to będzie opłacać. Pan będzie za to rozliczany.
Uważam, że realnym jest połączenie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji i Centrum Kultury. Napisanie nowej struktury i zejście z kosztów bo dziś jest to 600 tys. zł. Dłużej tak nie pociągniemy. Nie chcę aby mówiono, że ta Rada była zła. Uważam, że należy się nad tym zastanowić, bo już dłużej nie może działać w takie strukturze jak dotychczas.
Zeszłoroczne „Dni Sycowa” były skandalem – 74 tys. zł to bardzo dużo pieniędzy.
Myślę, że w tym roku dojdzie do rozmów z biblioteką uniwersytecką w sprawie zakupu „Gazety Sycowskie”.
Już na posiedzeniu komisji mowa była o remoncie sali widowiskowej Centrum Kultury. Udało się wynająć kawiarnie i czynsz z tego tytułu zastanie przeznaczony na taki remont. Wiem, że będą wymienione kotary. Czy została dokonana inwentaryzacja sprzęty i czy wiadomo co należałoby np. zlikwidować. Należy posprzątać za sceną.
Akcja Letnia - w zeszłym roku była niezadowalająca. Dziś widziałam plakat na którym przedstawiacie ofertę i stwierdza, że nie jest ona zbytnio bogata Powodem moich zastrzeżeń nie są odmienności w przekonaniach politycznych. Uważam, ze oferta powinna być inna, może trzeba zapoznać się z ofertami innych domów kultury. Czy zostało to przedstawiane w szkołach?
Władysław Koćwin –Dyrektor Centrum Kultury
Wyjaśnił, że nie ma zapotrzebowania na zajęcia stałe w weekendy. Jest za to zapotrzebowania na imprezy cykliczne.
Dzierżawcy kawiarni są zobligowania do nadzory holu Centrum Kultury po godzinie 16.00 a weekendy cały dzień. Ponoszą odpowiedzialność finansową za wszelkie uszkodzenia jakie by tam powstały.
Przy projektowanie budżetu na 2004 r. zakładana był wymiana okien w związku z decyzją sanepidu w sprawie doprowadzenia obiektu do określonych standardów. Przekazanie części biblioteki wraz z gruntem trwało do grudnia 2004r. Dlatego kwota 6 tys. zł nie została w pełni wykorzystana.
Oferta dla młodzieży jest bardzo dużo. Nie spoczywamy na tych już znanych, lecz zamierzamy rozszerzyć tą działalność. W Sprawozdaniu za 2005 r. na pewno je uwzględnię. Imprezy ponad lokalne to „Regionalny festiwal ekologiczny”, dla dzieci i młodzieży, „Festiwal piosenki religijnej i refleksyjnej”, „Powiatowa estrada folkloru”. Mamy jeszcze pewne plany, ale jeszcze nie chcę o niech mówić.
Centrum Kultury nie było inicjatorem zakupienia „Gazety Sycowskiej”, było to „Towarzystwo Św. Marka” to oni prowadzili rozmowy i ustalili kwotę ok. 5 tys. zł. Po przejęciu tej sprawy i wystąpieniu do Burmistrza Miasta i Gminy o przyznanie tej kwoty a później okazało się, że koszt wzrósł do ok. 12700 zł. W listopadzie kiedy był znana już kwota postanowiliśmy, że zakupimy pierwszą część do 1930 roku. Mamy zapienienie Kierownika Biblioteki Uniwersyteckiej, że druga część czeka na nasze wykupienie. Zobowiązuje się do zakupu tej części, ale proszę aby w przyszłym roku została urealniona dotacja dla Muzeum Regionalnego. Już poczyniliśmy wszelkie zabiegi mające na celu obniżenia kosztów funkcjonowania. Chcemy aby dotacja była taka, jakie koszty my faktycznie ponosimy, aby wyjść na zero. My planujemy określoną kwotę a dostajemy o wiele mniejszą. Jestem w stanie rozliczyć się z każdej złotówki wydanej na określone ceny.
Ja wiem, że jako dyrektor mogę podjąć decyzję o zamknięcie kina. Ja państwu na posiedzeniach komisji przedstawiałem kwotę jaka jest potrzebna do przystosowania projektorów kinowych. To ok. 12 tys. zł. Nie jestem w stanie wygospodarować tego z własnych środków.
Połączenie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji i Centrum Kultury leży w gestii Rady Miejskiej. Ustawa o instytucjach kultury, instytucjach sportowych oraz ustawa o bibliotekach stanowią, że nie można łączyć takich instytucji w jedno. Kiedyś była propozycja odłączenia Muzeum, ale Rada uznała, że są to zbyt duże koszty.
„Dni Sycowa” były bardzo atrakcyjne i przyciągnęły znaczną ilość społeczeństwa. Ja wygospodarowałem to z działalności merytorycznej. Od sponsorów otrzymaliśmy ok. 8 tys. zł, 15 tys. zł. zostało dołożone z działalności merytorycznej Centrum Kultury. W tym rok do 30 tys. zł. jakie zostały przyznane dotacją specjalną, zostało dołożone 26 tys. zł. Całość kosztowała 53 tys. zł.
( O godzinie 18.00 salę obrad opuścił radny Paweł Kłys pomniejszając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 11 )
Sławomir Kapica – Radny
Ile w tym roku pozyskano od sponsorów?
Władysław Koćwin –Dyrektor Centrum Kultury
Ok. 7300 zł.
Inwentaryzacja jest przeprowadzana zgodnie z planem inwentaryzacyjnym. Co 4 lata jest przeprowadzana inwentaryzacja główna, są też przeprowadzane inwentaryzacje poszczególnych jednostek. Jeśli Rada Miejska chce to jestem w stanie przedstawić protokół z takiej inwentaryzacji.
Planując Akcje Letnią, należy się kierować zapotrzebowanie. Wiem, że to co zorganizujemy będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem wśród dzieci. Nie można organizować zająć dla jednego lub dwoje dzieci.
Beata Kempa – Radna
W sprawie „Gazety Sycowskiej” to ja osobiście słyszałam, że była mowa o umowie opiewającej na 10 tys. zł. Miało to przebiegać etapami. Faktycznie różnica jest w ok. 2 tys. zł. To jest dowód na braki dobrej współpracy z ludźmi tworzącymi towarzystwa, instytucjami i ogólny brak rozeznania. Trzeba umieć pracować z artystami i ludźmi kultury. Ja osobiście słyszałam, że ma to kosztować 10 tys. zł
Sprawa inwentaryzacji – mnie nie interesują papiery lecz faktyczny lad i porządek w Centrum Kultury. Jeśli będę widziała efekty to zapewniam, że więcej o to nie zapytam.
Chciała bym jeszcze zapytać, w jakiej części swojego dnia pracy jest pan dyr. Centrum Kultury a w jakim Pełnomocnikiem do Spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych? Z tego co wiem to jest sumując - 1.25 etatu. Uważam, że to bardzo odpowiedzialne stanowisko. Ja nie jestem za tym aby pana pozbawić chleba, lecz aby określić czym tak naprawdę się pan zajmuje.
Władysław Koćwin –Dyrektor Centrum Kultury
Dyrektorem jestem całą dobę, a jako pełnomocnik mam wyznaczone godziny urzędowania
Bolesław Moniuszko – Radny
Na jakich zasadach finansowych opiera się działalność Centrum Kultury.
Władysław Koćwin –Dyrektor Centrum Kultury
Jest to jednostka kultury zarejestrowana w rejestrze Burmistrza Miasta i Gminy z pełną osobowością prawną.
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że muzeum w Sycowie, to tak w zasadzie nie jest muzeum. Zwrócił się do Dyrektora Centrum Kultury o przygotowanie kosztorysu, jakie gmina musiała by ponieść, gdyby zechciała wydzielić muzeum jako osobnej jednostki.
Beata Kempa – Radna
Ja nie wiem, czy nie trzeba spełnić jakiś szczególnych warunków merytorycznych w celu powstania Muzeum. Mieszkańcy już zwracali mi uwagę, że należało by stworzyć taką jednostkę.
Stanisław Czajka Burmistrz Miasta i Gminy
Pewnym jest, że jeśli chce się wprowadzić taką jednostkę to należy zatrudnić na etacie pracownika mającego pełne kwalifikacje. Trzeba wziąć pod uwagę zwiększenia kosztów płac.
Władysław Koćwin –Dyrektor Centrum Kultury
Zgłaszali się do nas osoby chcące stworzyć z tego spółkę, lecz wtedy niezbędny jest teren do gromadzenia wykopalisk. Spełniamy warunek zabezpieczenia alarmowego oraz ogrzewania pomieszczeń. Trzeba by zatrudnić konsultanta, który by to nadzorował i katalogował zbiory. Zwróciliśmy się z tą sprawą do Starostwa Powiatowego w celu pomocy finansowej.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Uważam, że należy się nad tym bardzo dokładnie zastanowić.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia.
Ad 9) Dyskusja i podęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Centrum Kultury w Sycowie za 2004 r.
Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Poddał uchwałę pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 11 radnych – 10 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr XXXVI / 213 / 05 w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Centrum Kultury w Sycowie za 2004 r.
(Załącznik nr 7)
Ad 10) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie utworzenia odrębnego
obwodu głosowania na obszarze Miasta i Gminy Syców w wyborach
do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej
Polskiej, zarządzonych na dzień 25 września 2005 r. oraz w
wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na
dzień 9 października 2005 r.
Projekt uchwały przedstawił – Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Poddał uchwałę pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 11 radnych – 11 głosami „za”, podjęła uchwałę nr XXXVI / 214 / 05 w sprawie utworzenia odrębnego obwodu glosowania na obszarze Miasta i Gminy Syców w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej, zarządzonych na dzień 25 września 2005 r. oraz w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 9 października 2005 r.
(Załącznik nr 8)
Gminy Syców na rok 2005.
W otwartej przez Przewodniczącego Rady Miejskiej glos zabrali:
Zdzisław Bednarek - Radny
Zwrócił uwagę, że wcześniej zabierano pieniądze z działy - transport i łączność, teraz ponownie zwiększamy te wydatki.
Wcześnie były zapewnienia że znajdą się środki na budowę drogi na Św. Marku oraz budową placów zabaw na terenach wiejskich, teraz okazuje się, że nic z tych inwestycji nie zostanie zrealizowane.
Już po raz kolejny przeznaczamy pieniądze na remont hali sportowej. Oświadczył, że więcej nie zagłosuję za przyznaniem pieniędzy na remont hali.
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy
Ul. Akacjowa -200 tys. zł, ul. Norwida – 30 tys. zł.
Zasypywani jesteśmy zarzutami dotyczącymi inwestycji na ul. Akacjowej. Są one artykułowane podczas każdego spotkania. Społeczeństwo podnosi głosy, że jesteśmy mało konsekwencji w swoim działaniu. Czy można by było zrealizować jeszcze tę inwestycje w bieżącym roku?
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że wszystkie zmiany leżą w gestii Rady Miejskiej. Są jeszcze trzy ulice na których należałoby przeprowadzić takie inwestycje. Musimy być w pełni świadomi, że w takim razie zwiększymy deficyt budżetu gminy o 200 tys. zł. Kolejna sprawa związana jest z remontem hali sportowej Nad Wałem. Mieliśmy otrzymać 400 tys. zł w formie dotacji na tę inwestycje a drugie tyle przeznaczyć z własnych środków. Wstępne wiadomości w tej sprawie, będą jutro ok. godziny 15.00-16.00.Ostatnio dowiedziałam się, że zostało złożone wiele wniosków o dofinansowanie i prawdopodobnie nie otrzymamy tych 400 tys. zł. Może to być kwota ok. 200-250 tys. zł. Jeśli będzie mniejsza, to znaczy ok. 50-100 tys. zł to będziemy musieli zrezygnować z remontu. Tak wiele wydatków zmusiło by nas do zwiększenia deficytu, który teraz chcemy stopniowo zmniejszać. Jeśli wchodzimy w deficyt w bezpiecznych granicach a za te pieniądze prowadzimy inwestycje potrzebne dla naszej społeczności to nic wielkiego się nie dzieje.
Jeśli nie otrzymamy zaplanowanych pieniędzy to będę prosił państwa na nadzwyczajną sesję na której będziemy mogli przesunąć określone środki na inne cele.
( O godzinie 18.55 salę obrad opuścił radny Wojciech Kociński pomniejszając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 10 )
Pismo z odpowiedzią w tej sprawie zostało przesłane mieszkańcom ul. Akacjowej. Droga tam jest w bardzo złym stanie i należało by się ty zająć.
Uważam, że należy wprowadzić inwestycje na ul. Akacjowej. Jeśli będzie potrzeba to proszę nas zwołać w okresie wakacyjnym aby podjąć taką decyzje.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Jeśli nie otrzymamy wsparcia ze strony Marszałka Województwa Dolnośląskiego na remont hali Nad Wałem, to zrezygnujemy z tego i poproszę o zwołanie sesji nadzwyczajnej w sprawie innego przeznaczenia pieniędzy. Zajmiemy się drogą.
Czy we wniosku została zawarta informacje, że chodzi tu o dzieci niepełnosprawne?
Tak.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia
.
Poddał uchwałę pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 10 radnych – 9 głosamch „za”, przy 1 głosie „przeciw” podjęła uchwałę Nr XXXVI / 215 / 05 w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2005.
(Załącznik nr 9)
Zwrócił się z pytaniem, czy stara droga nr 8 w kierunku Pawie zostanie zamknięta?
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Wystąpiliśmy o stworzenie tam wjazd z nowej drogi.
Przedstawił wniosek zgłoszony na piśmie.
(Załącznik nr 8)
Beata Kempa – Radna
Zwróciła się z pytaniem, co z wysypiskiem śmieci? Co zostało zrobione w tej kwestii?
Dowiedziałam się, że nie ma środków na przesunięcie płotu przy Szkole Podstawowej nr 2. Może trzeba by coś w tej sprawie zrobić.
Czy wpłynęło pismo od Cechu Rzemiosł i Stowarzyszenia Kupców w sprawie propozycji zmian w projekcie uchwały jaki był przedstawiany na spotkaniu w dniu 16 czerwca 2005 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości?
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Będziemy się starać aby ten płot przesunąć, ale w tej chwili nie mamy środków na ten cel.
Po ostatniej sesji byłem oglądać nowe miejsce na wysypisko śmieci wraz z Wójtem Dziadowej Kłody p. Ziółkowskim. Świetny teren i chcemy wystąpić z pismem o możliwość współpracy w tej sprawie. Najdroższą rzeczą to uzbrojenie tego terenu, ale teren wygląda naprawdę dobrze. Decyzja powinna zapaść w okresie wakacji. W okolicy naszego wysypiska nie ma mowy o budowie nowego, gdyż Lasy Państwowe nie wyrażają na to zgody.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Przedstawił propozycje nadesłane przez Cech Rzemiosł Różnych i Stowarzyszenie Kupców.
Zdzisław Bednarek – Radny
Podziękował za wysprzątanie posesji na skrzyżowaniu ul. Kępińskiej i Garncarskiej.
Zwrócił się z prośbą o zajęcie się drogą przy Cmentarzu Komunalnym. Jest to droga polna z wieloma dziurami i wybojami. Firmy pogrzebowe mają trudności z poruszaniem się po niej.
Wiadomo, że ul. Kaliska będzie modernizowana. Czy przewidziane jest tam przejście dla pieszych, gdyż uważam że jest bardzo potrzebne.
Dochodzą do mnie słuchy, że na Targowisku Miejskim ma powstać kolejny w naszym mieści market?
Kratka ściekowa przy ul. Kasztanowej jest zapchana, podczas deszczy zabiera się tam woda. Jest to przy mojej posesji i prowadzonym przez moją żonę sklepiku.
Handel przy Szkole Podstawowej nr 2 miał być zlikwidowany. Widzę, ze nadal zlokalizowany jest w tym miejscu. Nie płacą oni podatków.
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że droga przy cmentarzu jest zaplanowana, ale na tę chwile niestety brak jest na to środków w budżecie.
Sprawa przejścia dla pieszych – wstąpiliśmy z takim wnioskiem do zarządu dróg.
Na terenie Targowisku nie jest przewidziana żadna budowa marketu. Wiemy, że ma coś takiego powstać na tyłach PKS – u obok marketu Biedronka, na terenie prywatnym.
Sprawa kratki ściekowej to nie jest drobna sprawa. Należy przygotować projekt a następnie umieścić taką inwestycje w budżecie. Nie wpłynęło żadne pismo w tej sprawie do Burmistrza Miasta i Gminy.
Zdzisław Bednarek – Radny
Ja się brzydzę pisać.
( O godzinie 19.15 salę obrad opuścił radny Zdzisław Bednarek pomniejszając liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu do 9 )
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
W sprawie prowadzonego handlu przez Szkołą - uchwala nr IX / 80 / 99 z dnia 24 czerwca 1999 r. w sprawie lokalizacji targowiska, która dopuszcza handel warzywami i owocami na tym terenie.
Ad 13) Oświadczenia i komunikaty.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Wyjaśnił, że do Biura Rady wpłyną projekt opinii w sprawie wprowadzenia i finansowania pomocy materialnej dla uczniów. Była ona przedstawia na posiedzeniach komisji.
Wiesław Pluta – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Przedstawił projekt opinii.
Nie wniesiono uwag.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał projekt opinii pod glosowanie.
Rada Miejska w obecności 9 radnych – 9 głosami „za”, przyjęła opinie w sprawie wprowadzenia o finansowania pomocy materialnej dla uczniów.
(Załącznik nr 10)
Ad 14) Wolne wnioski.
( O godzinie 19.20 na salę obrad powrócił radny Zdzisław Bednarek i liczba radnych wynosi 11 )
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Przeprosił pana Józefa Szmaja, że nie udzielił mu głosu podczas punktu dotyczącego - Informacja o działalności Powiatowego Zespołu Szpitali za szczególnym uwzględnieniem sycowskiego szpitala.
Józef Szmaj – Radny Powiatowy.
Uważam, że optymizm jaki zaprezentował Starosta Powiatu Oleśnickiego nie jest odzwierciedleniem sytuacji faktycznej. Po analizie można wysnuć tylko negatywne wnioski o projekcie restrukturyzacji. Starosta mówił nieprawdę. Niedawno mówił, że chce tylko jeden szpital a teraz mówi, że dzięki niemu pozostał szpital w Sycowie. W Urzędzie Marszałkowskim znajdują się dokumenty na to.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Zaproponował aby Radny Powiatowy złożył swoje wystąpienie na piśmie.
Beata Kempa – Radna
Uważam, że powinniśmy Radnego Powiatowego wysłuchać, gdyż sprawa jest bardzo poważna. Kulisy jakie były w czasie połączenia szpitali dobrze znamy.
Józef Szmaj – Radny Powiatowy
Jaki niedawno był optymizm Starosty, że szpital się bilansuje, przynosi zyski. Ja mówiłem, że ponosicie straty. Było 20 mil. zł strat, a teraz są 32. mil. zl. straty. Od zobowiązań narastają odsetki. Ośmieliłem się proponować, że programem powinny kierować inne osoby, nie p. Gdowska bo nic z tego nie będzie. Starosta opowiadał, że za umorzenie zaległości wybuduje hospicjum. Opowiada on „banialuki”. Kto wyrazi na to zgodę. W następnych latach musimy przeznaczyć ponad 21.6 mil. zł. na funkcjonowanie szpitala. W zeszłym roku zostały tam wpompowane pieniądze a efektem jest nadal rosnące zadłużenie. Uważam, że obecny zarząd szpitala jest niewłaściwy. Jak można pozwolić na pozostawienie płac na tym samym poziomie do 2010 roku. Czy może w zamian za ten 1 mil zł nie można by już kompensować wykonanymi usługami od naszej przychodni prowadzonych przez szpital.
Pan Sarnowski opowiada bzdury, że budżet starostwa jest duży i mamy się nie martwić, ale w takim razie komu zabierze? Chciałem przedstawić jak funkcjonują szpitale w innych miejscach, gdyż mam takie rozeznanie.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Starosta Powiatu Oleśnickiego powiedział, że uchwała w sprawie przyjęcie programu restrukturyzacji została przyjęta 17 głosami „za”, nikt nie był przeciwny, 3 osoby się wstrzymały, jedna osoba nie głosowała. Należy zwrócić uwagę, że mamy sześciu Radnych Powiatowych z naszego terenu.
Beata Kempa – Radna
Ja bardzo szczegółowo przygotowałam się do dzisiejszej rozmowy w sprawie szpitali. Celowo nie torpedowała pewnych spraw w obecności Starosty i Dyrektora Powiatowego Zespołu Szpitali. Uważam, że nie powinniśmy pozostawiać Burmistrz Miasta i Gminy samego w Radzie Społecznej z tym problemem. To nie może być już tylko decyzja polityczna, gdyż ma to zbyt duże przełożenie na nasz budżet Osoba, która przygotowywała program restrukturyzacji, stworzyła go konkretnie pod ten wniosek. Przemycał on bardzo niepokojące sprawy. Od 1999 roku wszystko zostaje zrzucone na państwo, teraz media pokazują, że nie tylko zawiniły Kasy Chorych. Głównie to złe zarządzanie placówkami. Powinni się ty zająć ludzie, którzy znają się na organizacji zarządzania i ekonomi. Dziś wyczułam, że szefowie tej jednostki nie znają podstawowych teorii ekonomii niezbędnych do prowadzenia takiej jednostki. Nie dostaniemy rekompensaty ze skarbu państwa jeśli umorzymy zaległości. Jeśli tego nie zarobimy to Starosta powie pracownikom Powiatowego Zespołu Szpitali, że to jest nasza wina. Gdyby oni myśleli przed dwoma laty, mieli by teraz dwa podmioty i gdyby pilnowali kosztów to mieli by dwa razy więcej pieniędzy. Gdyby mniej skupiali się na przecinaniu wstęg, tylko na solidnej pracy było by lepiej My umorzymy zaległości, ale jestem przekonana, że stracimy szpital. Długi rosną w zastraszającym tępię a w tym stylu zarządzania nie można już tego zatrzymać. Nie wiem czego to jest wynikiem. Chciała bym znać wcześniej projekt takiej ugody. W październiku zmienia się wojewoda i nie możemy być pewni, czy wniosek zostanie przez niego przyjęty. Uważam, że w skład komisji mające bezpośredni wgląd te procesy powinien wejść Burmistrz Miasta i Gminy, Przewodniczący Rady Miejskiej i jeszcze ktoś z radnych. Ja boję się dżentelmeńskich umów z nimi nie chcę. Obawiam się, że jeśli faktycznie przyjdą pieniądze na hospicjum to zostaną przekazane dla szpitala w Oleśnicy. Widać, że załoga Powiatowego Zespołu Szpitali jest zastraszona. Znaczna część Rady Powiatu ulega świetnej propagandzie Starosty. Spotkania w cztery oczy nie są dobre, gdyż nie ma przy nich świadków. W procesie decyzyjnym powinien uczestniczyć przedstawiciel z Rady. Jeśli nie to oprotestuje taką decyzje. Jeśli miało być tak dobrze po połączenia to dlaczego są teraz długi. Taka decyzja musi być podjęta wspólnie.
Paweł Walczak – Radny
Zwrócił się z pytaniem do Radnego Powiatowego Józefa Szmaja, czy istnieje prawna możliwość przejęcia budynków od Starostwa Powiatowego.
Józef Szmaj – Radny Powiatowy
Powiat nie będzie na to chciał pozwolić, lecz jeśli będzie do tego przymuszany to myślę, że będzie musiał rozważyć taką ewentualność.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Nie ma takich zagrożeń, gdyż ustawa mówi, że umorzenie musi nastąpić na podstawie uchwały. Nie jesteśmy przeciwni restrukturyzacji. Jesteśmy największym wierzycielem Powiatowego Zespołu Szpitali. Nie widzę negocjacji w tej sprawie. Samodzielnie nie byli byśmy w stanie utrzymać szpitala. Nie możemy dawać pretekstów do likwidacji Powiatowego Zespołu Szpitali. Załoga wyraziła na to zgodę więc dlaczego mamy im w tym przeszkadzać. W momencie kiedy będzie konkretny projekt to na pewno wszyscy nad nim się zastanowimy.
Ad 15/ Zamknięcie obrad.
Wobec zrealizowania porządku obrad:
Zamykam XXXVI Sesje Rady Miejskiej.
Na tym protokół zakończono.
Protokołował Przewodniczący Rady
Michał Pawlaczyk Kazimierz Cichoń
.......................................... ..........................................