PROTOKÓŁ nr XXXVIII / 05
z XXXVIII Sesji Rady Miejskiej w Sycowie
odbytej 25 sierpnia 2005 r.
w sali nr 57 Urzędu Miasta i Gminy w Sycowie
w godz. od 13.00 do 17.15
W XXXVIII Sesji Rady Miejskiej w Sycowie uczestniczyło 15 radnych na stan 15.
Zaproszeni goście:
Henryk Sarnowski – Wicestarosta Powiatu Oleśnickiego
Elżbieta Gdowska – Dyrektor Powiatowego Zespołu Szpitali
Ponad to w sesji uczestniczyli:
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Irena Kokornaczyk – Sekretarz Miasta i Gminy
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy
Urszula Grzyb – Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami
Danuta Szura – Naczelnik Wydział Spraw Obywatelskich
Beata Jagodzońska – Urząd Stanu Cywilnego
Stefan Babiak – Radca Prawny
Małgorzata Kegel – Wancek – Kierownik Referatu
9. Urszula Kuncewicz – Jeleniogórskie Biuro Planów i Projektów
................................
Sołtysi
Dyrektorzy placówek oświatowych
Przewodniczący Zarządów Osiedli
Mieszkańcy Miasta i Gminy Syców
(Załącznik nr 1)
Otwarcia Sesji dokonał Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń, który powitał obecnych radnych oraz zaproszonych gości. Stwierdził quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał – na stan 15 radnych w momencie otwarcia sesji uczestniczyło – 10 radnych.
Porządek Obrad
Burmistrz Miasta i Gminy zwrócił się z wnioskiem o wprowadzenie do porządku obrad,punktu dotyczącego projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli zawarcia ugody restrukturyzacyjnej z Powiatowym Zespołem Szpitali w Oleśnicy. Wyjaśnił, że wszystkim jest znana sprawa i należy się wypowiedzieć w tej kwestii w formie uchwały.
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał wniosek Burmistrza Miasta i Gminy pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 10 radnych – 10 głosami „za” wprowadziła do porządku obrad punkt - dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia woli zawarcia ugody restrukturyzacyjnej z Powiatowym Zespołem Szpitali w Oleśnicy.
Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił się z wnioskiem o wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy Powiatowemu Zespołowi Szpitali w Oleśnicy poprzez umorzenie zobowiązań podatkowych stanowiących dochód Miasta i Gminy Syców. Wyjaśnił, że projekt uchwały był dyskutowany podczas posiedzenia komisji.
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał wniosek pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 10 radnych – 10 głosami „za” wprowadziła do porządku obrad punkt - dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy Powiatowemu Zespołowi Szpitali w Oleśnicy poprzez umorzenie zobowiązań podatkowych stanowiących dochód Miasta i Gminy Syców.
Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił się z wnioskiem o wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy na rok 2005. Wyjaśnił, że projekt uchwały był dyskutowany podczas posiedzenia komisji.
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał wniosek pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 10 radnych – 10 głosami „za” wprowadziła do porządku obrad punkt - dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy na rok 2005.
( o godzinie 13.15 na sale obrad przybyła radna Beata Kempa, powiększając liczbę radnych do 11)
Wobec powyższego porządek obrad przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie quorum niezbędnego do podejmowania prawomocnych
uchwał.
3. Przyjęcie protokołu z XXXVII Sesji Rady Miejskiej w Sycowie
z dnia 4 sierpnia 2005 r.
4. Informacja Burmistrza Miasta i Gminy o pracy w okresie
od 5 sierpnia 2005 r, do 25 sierpnia 2005r.
5. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o pracy w okresie
od 5 sierpnia 2005 r, do 25 sierpnia 2005r.
6.Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy Powiatowemu
Zespołowi Szpitali w Oleśnicy poprzez umorzenie zobowiązań podatkowych
stanowiących dochód Miasta i Gminy Syców.
7. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia woli zawarcia ugody
restrukturyzacyjnej z Powiatowym Zespołem Szpitali w Oleśnicy.
8. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej przy
Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej „Przychodnia”
w Sycowie.
9. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 85/1, am. 28 w Sycowie.
10. Informacja o przygotowaniu placówek oświatowych do roku szkolnego
2005/2006.
11. Informacja o wykonaniu budżetu Miasta i Gminy Syców
za I – sze półrocze 2005 roku.
12. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy na
rok 2005.
13. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie pożyczki ze środków WFOSiGW.
14. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu pomocowego w
sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców na
terenie gminy Syców.
15. Interpelacje i zapytania radnych.
16. Oświadczenia i komunikaty.
17. Wolne wnioski.
18. Zamknięcie obrad.
( o godzinie 13.25 na sale obrad przybył radny Zdzisław Bednarek, powiększając liczbę radnych do 12)
Ad 3) Przyjęcie protokołu z XXXVII Sesji Rady Miejskiej w Sycowie z dnia
4 sierpnia 2005 r.
Uwag do protokołu nie wniesiono.
Rada Miejska w obecności 12 radnych – 12 głosami „za” przyjęła protokół z XXXVII Sesji Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 4 sierpnia 2005 r.
Ad 4) Informacja Burmistrza Miasta i Gminy o pracy w okresie
od 5 sierpnia 2005 r, do 25 sierpnia 2005 r.
Powyższą informacje radni otrzymali przed sesją. Do informacji nie wniesiono uwag.
(Załącznik nr 2)
Ad 5) Informacja Przewodniczącego Rady o pracy w okresie
od 5 sierpnia 2005 r, do 25sierpnia 2005r.
Informacja została przyjęta bez odczytywania. Do informacji nie wniesiono uwag.
(Załącznik nr 3)
Ad 6) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy
Powiatowemu Zespołowi Szpitali w Oleśnicy poprzez umorzenie
zobowiązań podatkowych stanowiących dochód Miasta i Gminy
Syców.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Przedstawił projekt uchwały.
Znana nam jest sytuacja, w jakiej znajduje się Powiatowy Zespół Szpitali w Oleśnicy. Otrzymaliśmy pismo o Pani Elżbiety Gdowskiej Dyrektor Powiatowego Zespołu Szpitali w Oleśnicy w sprawie szczegółowych warunków restrukturyzacji. Projekt uchwały był przedmiotem analizy komisji Rady Miejskiej, które wnikliwie go analizowały. Już wielokrotnie pomagaliśmy szpitalowi, ale uważam że należy jeszcze raz przychylić się do prośby dyrekcji szpitali.
Na zakończenie zaapelował do Rady Miejskiej przyjęcie powyższej uchwały.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Na komisjach toczyła się ożywiona dyskusja w tej sprawie.
Beata Kempa – Radna
Kwotę jaką umarzamy, to nie są nasze pieniądze, tylko pieniądze całego naszego społeczeństwa. Myślę, że Pani dyrektor Powiatowego Zespołu Szpitali powinna wyjaśnić nam na jakim etapie jest proces restrukturyzacji? Mam również pytanie do Pana Starosty. Jak wykonujecie funkcje kontrolne wobec Powiatowego Zespołu Szpitali? Odnoszę wrażenie, że nikt nad tą instytucją nie panuje. Zadłużenie naszego szpitala jest bardzo duże, mimo że nie przeprowadza się żadnych specjalistycznych zabiegów. Należy się zastanowić dlaczego powstało takie duże zadłużenie. Musi zostać przeprowadzona bardzo wnikliwa zewnętrzna kontrola, aby sprawdzić faktyczny jej stan. Pomoc Starostwa dla szpitala ograniczy inne inwestycje na terenie starostwa. Nasz budżet też bardzo cierpi na umorzeniu, gdyż ponad 200 tyś zł mogło by być spożytkowane na inne cele. Mam jeszcze jedno pytanie do Starosty. Jak będziecie traktować nasz sycowski budynek? Czy nie zostanie on poświęcony kosztem kolejnych ograniczeń wydatków?
( o godzinie 14.25 na sale obrad przybył radny Wojciech Kociński, powiększając liczbę radnych do 13)
( o godzinie 14.30 na sale obrad przybył radny Krzysztof Lentka, powiększając liczbę radnych do 14)
Elżbieta Gdowska – Dyrektor Powiatowego Zespołu Szpitali
Na w wstępie podziękowała za zaproszenie na sesje.
22 lipca br. Wojewoda Dolnośląski wydał decyzje o restrukturyzacji. Od tego momentu liczy się trzy miesięczny okres, na uzyskanie stosownych ugód z wierzycielami, oraz uzyskanie kredytów. Musimy to uzyskać do 22 października. Po tym terminie możemy ubiegać się o wydanie warunków restrukturyzacji. 27 lipca br. Złożyliśmy wniosek o udzielenie kredytu w wysokości 4,07 mil. zł. w Banku Gospodarstwa Krajowego. Kredyt ma zostać przekazana w trzech transzach. Pierwsze pieniądze zostaną przeznaczone na uregulowanie zobowiązać wynikających z tzw. „ustawy 2003”. Trzecia transza zostanie przekazana na zaległe zobowiązania wobec ZUS. Restrukturyzacji podlegają wszelkie długi powstałe do 31 grudnia 2004 r. Jeśli wykonamy plan restrukturyzacji wtedy otrzymamy 50 % umorzenia zaciągniętych kredytów. Mamy już decyzje Rady Miasta Oleśnica w sprawie umorzenia zobowiązań podatkowych, oraz Rady Gminy Twardogóra. Mamy decyzje PEFRON - u akceptującą planu restrukturyzacji. Zobowiązania względem Urzędu Skarbowego obecnie ponosimy na bieżąca, zaległości zostaną uregulowane w ratach. Starostwo Powiatowe udzieli nam znacznej pomocy.
Zwróciliśmy się do Gminy Syców o umorzenie zaległości podatkowych. Proszę o przychylenie się do naszej prośby.
Jesteśmy jedynym szpitalem w powiecie. Zapewniamy podstawową opiekę zdrowotną dla mieszkańców naszego terenu. Procedury wysoko specjalistyczne są najczęściej wysoko opłacane i przewidywalne. Najgorzej jest z finansowaniem podstawowej opieki. Musimy przyjmować wszystkich, którzy potrzebują pomocy, bez limitu miejsc. We Wrocławiu nie ma oddziałów internistycznych. Pacjenci są przyuważeni na ten oddział z trenów Wrocławia. Zobowiązuje nas do tego ustawa o zakładach opieki zdrowotnej.
Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej wzrósł podatek VAT na niezbędny sprzęt potrzebny do funkcjonowania szpitala. Wzrastają koszty bieżących remontów. Musimy stworzyć plan modernizacji szpitali, który musi zostać zaakceptowany przez sanepid, związane jest to z nowymi wymogami jaki nakładają na nas przepisy prawne.
Idziemy w kierunku, aby nie generować zadłużenia. Jesteśmy jednostka usługową nastawiona na świadczenie takich właśnie usług.
Kończąc zwróciła się do Radnych, Rady Miejskiej o pomoc.
( o godzinie 14.50 na sale obrad przybył radny Michał Pater, powiększając liczbę radnych do 15)
Henryk Sarnowski – Wicestarosta Powiatu Oleśnickiego
Podziękował za zaproszenie, oraz za uwzględnienie w swoim programie pracy uchwały w sprawie umorzenia zaległości podatkowych.
Wielokrotnie mówiliśmy o powstawaniu długów szpitali. Uwarunkowanie zewnętrzne spowodowały tak duże zadłużenie.
Obecnie montujemy w sycowskim szpitalu rentgen. Wszystkie prace związane z przygotowaniem pomieszczenia wykonujemy własnymi siłami. Pozwoli to zaoszczędzić ok. 10 tyś zł.
Prowadzimy kontrole dla wszystkich jednostek podległych. Powstała dodatkowo jeszcze kontrola organizacji pracy. Ważne jest sprawozdania finansowe, które są rozpatrywane przez Zarząd Powiaty, jak i przez Radę Powiatu. Nie ma praktycznie roku, aby nie było wnikliwej kontroli NIK - u oraz UKS – u. Szpital jest bardzo wnikliwie kontrolowany.
Starostwo Powiatowe przewiduje dobre perspektywy dla sycowskiego szpitala. Dużo zależy od polityki państwa. Jest wiele propozycji rozwoju szpitala. Przewidujemy termo modernizacje obiektu, ale to nie jest jedyna inwestycja jaka przewidujemy. Jest duża szansa, że zakres usług sycowskiego szpitala się zwiększy.
Beata Kempa – Radna
Zwróciła się z prośbą o dokładniejsze wyjaśnienie sprawy przeprowadzania kontroli w Powiatowym Zespole Szpitali. Kto z ramienia starostwa prowadzi audyt w stosunku do Powiatowego Zespołu Szpitali? Wiem, że nie było to wykonywane kompleksowo. Czy były wykonywane zalecenia pokontrolne i czy zostały wyciągnięta konsekwencje, za ewentualne naruszenia?
Chciała bym przedstawić wniosek, który chce przegłosować w punkcie wolne wnioski. Dotyczy on sprawy budynku po ośrodku zdrowia w Zawadzie. Starostwo ogłaszało przetarg na sprzedaż tej nieruchomości. My teraz moglibyśmy prowadzić tam podstawową opiekę zdrowotną dla mieszkańców. Mam propozycje, aby zobowiązać Burmistrza Miasta i Gminy do wystąpienia u Starosty o przekazanie nam budynku w Zawadzie. To jest troska aby ta nieruchomość nie ulegała dalszemu niszczeniu. Został nam przekazany budynek przychodni zdrowia w Sycowie i potrafiliśmy świtanie o niego zadbać. Myślę, że też poradzimy sobie z przystosowaniem budynku w Zawadzie aby mógł służyć jego mieszkańcom. Będę proponować przegłosowanie takiego wniosku.
Henryk Sarnowski – Wicestarosta Powiatu Oleśnickiego
Audyt przeprowadza pan Stanisław Kuświk.
Aby dokładnie odpowiedzieć na pytanie dotyczące kontroli, należało by sięgnąć do stosownych dokumentów. Są wykonywane wszelkie zalecenia pokontrolne. Nie ma możliwości, aby zostało coś przeoczone. Powiatowy Zespól Szpitali ubiega się o certyfikat jakości ISO.
Jeśli pojawi się wniosek w sprawie budynku po ośrodku zdrowia w Zawadzie to zastanowimy się nad nim. Problem jaki tam występuje, to że obiekt jest cały czas zasiedlony. Toczy się właśnie postępowanie mające na celu usunięcie lokatora z tej nieruchomości. Budynek jest teraz w złym stanie technicznym. Jeśli sprzedamy ten budynek to pieniądze trafia do sycowskiego szpitala.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia.
Poddał uchwałę pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” podjęła uchwałę nr XXXVIII / 219 / 05 w sprawie udzielenia pomocy Powiatowemu Zespołowi Szpitali w Oleśnicy poprzez umorzenie zobowiązań podatkowych stanowiących dochód Miasta i Gminy Syców.
(Załącznik nr 4)
Ad 7) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia woli zawarcia
ugody restrukturyzacyjnej z Powiatowym Zespołem Szpitali w
Oleśnicy.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Przedstawił projekt uchwały.
Kończąc swoja wypowiedz zaapelował do Radnych o przyjęcie powyższej uchwały. Zaapelował jednocześnie do Radych Powiatowych o podjecie tożsamej uchwały przez Radę Powiatu
W otwartej przez Przewodniczącego Rady Miejskiej głos zabrali:
Beata Kempa – Radna
Nie mam zastrzeżeń do woli podjęcia takiej właśnie uchwały. To Rada Powiatu podejmie decyzje czy przejmie zobowiązania. Jeśli tak się stanie, to kiedy będziemy mogli liczyć, że Starostwo Powiatowe ureguluje kwotę zawartą w ugodzie. W jakiej formie to nastąpi?
Henryk Sarnowski – Wicestarosta Powiatu Oleśnickiego
Na najbliższej sesji Rady Powiatu wprowadzamy uchwałę w tej sprawie. Spłacimy dług w ciągu trzech miesięcy od daty wydania decyzji przez Wojewodę Dolnośląskiego o warunkach restrukturyzacji. Spodziewamy się, że taka decyzja zostanie wydana w listopadzie lub grudniu.
Nadal aktualna jest propozycja wybudowania w Sycowie hospicjum. Jeśli Rada Miejska w Sycowie podejmie decyzje, że woli zwrot należności w gotówce, to wypłacimy stosowna sumę. Będziemy się zwracać się jeszcze do państwa w tej kwestii.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia.
Poddał uchwałę pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” podjęła uchwałę
nr XXXVIII / 224 / 05 w sprawie wyrażenia woli zawarcia ugody restrukturyzacyjnej z Powiatowym Zespołem Szpitali w Oleśnicy.
(Załącznik nr 5)
Ad 8) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej
przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej
„Przychodnia” w Sycowie.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Przedstawił projekt uchwały
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak głosów w dyskusji, poddał projekt uchwały pod glosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” podjęła uchwałę
nr XXXVIII / 220 / 05 w sprawie powołania Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej „Przychodnia” w Sycowie.
(Załącznik nr 6)
Ad 9) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 85/1, am. 28
w Sycowie.
Urszula Kuncewicz – Jeleniogórskie Biuro Planów i Projektów
Przedstawiła projekt uchwały.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak głosów w dyskusji, poddał projekt uchwały pod glosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” podjęła uchwałę
nr XXXVIII / 218 / 05 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 85/1, am. 28 w Sycowie.
(Załącznik nr 7)
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Nawiązując to wypowiedzi Pana Henryk Sarnowski – Wicestarosta Powiatu Oleśnickiego, w sprawie szybkiego uregulowania należności zawartej w ugodzie, wyraził swoje zadowolenie, że starostwo chce tak szybko wypełnić warunki ugody.
Jeśli Rada Miejska przyjmie do realizacji wniosek w sprawie byłego ośrodka zdrowia w Zawadzie to wystąpię do Starostwa Powiatowego o przekazie nam tej nieruchomości. Należy nam się to na mocy uchwały Rady Powiatu.
Kto zamieszkuje w tym budynku?
Henryk Sarnowski – Wicestarosta Powiatu Oleśnickiego
Formalnie zamieszkuje tam Pan Marciniak.
Elżbieta Gdowska – Dyrektor Powiatowego Zespołu Szpitali
Podziękowała Radnym Rady Miejskiej o podjęcie stosownych uchwał, które pozwolą na rozpoczęcie procesu restrukturyzacji Powiatowego Zespołu Szpitali.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ogłosił 15 min. przerwę.
Po przerwie.
szkolnego 2005/2006.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Przedstawił informacje o przygotowaniu placówek oświatowych do roku szkolnego 2005 / 2006.
(Załącznik nr 8)
Mamy problemy z przyciągnięciem na nasz teren nauczycieli języków obcych. Jeśli tylko ktoś chce podjąć się tego to na pewno prace otrzyma.
Szkoła życia w najbliższym czasie przeniesie się do pomieszczeń w hali sportowej Nad Wałem. Kończy się tam właśnie remont i mam nadzieje, że na początku października będzie można rozpocząć tam działalność.
Dużym problemem są stypendia socjalne. Pochłaniają one dużo środków z naszego budżetu.
Beata Kempa – Radna
Optymistycznym akcentem są osiągnięcia Szkoły Podstawowej nr 1. Szkoła weszła do programu wspierającej osiągnięcia uczniów. Jest to z dużym plusem dla naszych dzieci. Diagnozuje się wszystkie dzieci pod katem ich uzdolnień. Należy podkreślić duży wkład pracy nauczycieli. Myślę, że warto by objąć patronatem Gminy tą placówkę. Musimy zadbać o tę placówkę. Korzyść, to podniesienie poziomu nauczania naszych dzieci.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Należą się duże podziękowania za wkład pracy nauczycieli.
Michał Pater – Radny
Aby zabezpieczyć nauczycieli języków obcych na naszym terenia to należało by stworzyć im odpowiednie warunki. Największym problemem jest brak mieszkań dla młodych pedagogów. Myślę, że należy stworzyć im takie warunki.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Takie mieszkania musiały by być przyznawane na zasadach czysto służbowych. Młodzi chcą mieszkań, ale nie na takich zasadach. Jeśli znajdą się chętni podjęcia zatrudnienia na naszym terenie, to jesteśmy otwarci na wszelkie rozmowy.
Michał Pater – Radny
Uwarunkowania są podstawą do załatwienia takich spraw. Trzeba by takie warunki stworzyć od zaraz.
Sławomir Kapica – radny
Czy w tym roku szklonym może się zdążyć, że to firma będzie uczyć nasze dzieci języków obcych?
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Nauka przez firmy jest dużo droższa. Nie jest ona członkiem Rady Pedagogicznej i nie może wystawiać ocen. Dyrektorzy mają zakaz prowadzenia zajęć przez firmy.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia.
Ad 11) Informacja o wykonaniu budżetu Miasta i Gminy Syców
za I – sze półrocze 2005 roku.
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy
Przedstawiła informacje o wykonaniu budżetu Miasta i Gminy Syców za I – sze półrocze 2005 roku.
(Załącznik nr 9)
Ad 12) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i
Gminy na rok 2005.
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy
Przedstawiła projekt uchwały.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak głosów w dyskusji, poddał projekt uchwały pod glosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” podjęła uchwałę
Nr XXXVIII / 221 / 05 w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy na rok 2005.
(Załącznik nr 10)
WFOSiGW.
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy
Przedstawiła projekt uchwały.
Zdzisław Bednarek – Radny
Czy jest szansa, że część kwoty pożyczki zostanie umorzona?
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy
Przyznając pożyczkę, Wojewódzki Fundusz przyznaje odpowiednia kwotę dotacji, która już została uwzględniona w budżecie. Nie stosuje się umorzeń.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia.
Poddał uchwałę pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” podjęła uchwałę
(Załącznik nr 11)
Ad 14) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu
pomocowego w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla
przedsiębiorców na terenie gminy Syców.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Przedstawił projekt uchwały.
(Załącznik nr 12)
Wyjaśnił, że zostały wzięte pod uwagę wszystkie sugestie zmian do projektu uchwał, jakie skierował Cech Rzemiosł Różnych oraz Stowarzyszenia Kupców. Były one przedmiotem wnikliwej analizy podczas posiedzenia komisji.
Wszystkie zmiany, jakie zostały wprowadzone podczas posiedzenia komisji, zostały naniesione do projektu uchwały, jaki został Państwu wyłożony na stołach.
W otwartej przez Przewodniczącego Rady dyskusji głos zabrali:
Zdzisław Bednarek - radny
Zwolnieni zostają bezrobotni. Co z i innymi zatrudnionymi?
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Chcemy ograniczać bezrobocie na naszym terenie.
Beata Kempa – Radna
Cieszę się, że przy tworzenie tego projektu uchwały żywo włączył się Cech Rzemiosł oraz Stowarzyszenie Kupców. Uważam, że poszliśmy im na rękę. Słusznym był wniosek, aby się spotkać w tej sprawie. Teraz mam nadzieje, że nie będzie teraz żadnych uwag w stosunku do Rady, że nie konsultowaliśmy tego z pracodawcami z naszego terenu. Zgadzam się, że próg 15 tyś euro to nie jest mało, ale była wcześniej propozycja 25 tyś euro. Teraz jest już lepiej. Wycofujemy się ze zwolnień związanych z zakupami, które rodziły niejasności interpretacyjne. Myślę, że obecny projekt uchwały jest jaśniejsza dla urzędników, jak i samych przedsiębiorców. Zadaniem tej uchwały nie jest walka z bezrobociem, ale chodzi nam o wzrost zatrudnienia, Należy walczyć o każde miejsce pracy. Rady Paweł Kłys słusznie zwrócił uwagę na postawiony warunek wzrostu zatrudnienia o 20%, zmieniliśmy to do 10% co uważam za słuszne. Uchwała nie jest do końca korzystniejsza dla przedsiębiorców. Myślę, wprowadzenie takiej uchwały powinno być wsparte przez państwo. Jestem zwolennikiem inwestowania bo skutkiem tego nasze miasto piękniej.
Paweł Kłys – Radny
W par. 3 ust. 2, tworzymy sytuacje, że zmiana w dół wymiaru podatku w kolejnych latach: 50%, 35%, 25%, przy z drugiej strony zachęceniu do stworzenia nowych miejsc pracy. Zapis ten może powodować tzw. kombinowanie dla nieuczciwych przedsiębiorców. Myślę, że należy uśrednić stawkę we wszystkich latach.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Proponuje autopoprawkę. Ujednolicenia stawki we wszystkich latach do 50 %.
Podziękował przedstawicielom rzemieślników w osobie Pana Starszego Cechu Rzemiosł Rożnych w Sycowie Henrykowi Klusce oraz Panu Mieczysławowi Skuzie – Stowarzyszenie Kupców za duży wkład w opracowanie projektu uchwały. Stwierdził, że dobrze się stało, że nowa uchwała została przygotowana w oparciu o propozycje przedsiębiorców oraz kupców, gdyż pozwoliło to przygotować uchwalę która wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom.
Jan Smorawski – Izby Rolnicze
Wystąpił z wnioskiem o umorzenie podatków wszystkim rolnikom, którzy ucierpieli w wyniku nawałnicy jaka nawiedziła naszą gminę w miesiącu maju.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Nie ma możliwości zwolnienia wszystkich. Zwolnienia będę rozpatrywane na indywidualne wnioski rolników.
Bolesław Moniuszko - Radny
W związku z autopoprawką zgłoszoną przez Radnego Pawła Kłysa uważam, że należy wykreślić par. 7 ust. 4.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Poddał autopoprawkę zgłoszoną przez Radnego Pawła Kłysa oraz autopoprawkę zgłoszona przez Radnego Bolesława Moniuszki pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” wprowadziła powyższe autopoprawki do projektu uchwały.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ze względu na brak kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia.
Poddał uchwałę pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 14 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr XXXVIII / 223 / 05 w sprawie przyjęcia programu pomocowego w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców na terenie gminy Syców.
(Załącznik nr 13)
Ad 15) Interpelacje i zapytania radnych.
Zdzisław Bednarek – Radny
Czy nowy właściciel PBROL – u złożył deklaracje podatkowe?
Małgorzata Kegel – Wancek – Kierownik Referatu
Nie złożył. Skierowaliśmy sprawę do urzędu skarbowego celem ukarania podatnika za nie złożenie deklaracji podatkowej. Korespondencja nie zostaje odbierana.
Ad 16) Oświadczenia i komunikaty.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Poinformował o dożynkach w Biskupicach. Wielowsi oraz dożynkach Gminnych w Działoszy.
Władysław Koćwin – Dyrektor Centrum Kultury
Zaprosił Radnych na imprezę w parku miejskim – „Pożegnanie Lata” w niedziele o godz. 15.30.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Zaproponowano nam udział w turnieju gmin w dniu obchodów dożynek powiatowych. Nasza delegacja wybiera się z okolicznościowym wieńcem. Nie będziemy uczestniczyć w turnieju gmin.
Nawiązując do wypowiedzi Pana Jana Smorawskiego wyjaśnił, że szkody po nawałnicy były bardzo duże. Nie możemy tego zrobić gremialnie na podstawie np. uchwały. Będziemy rozpatrywać sprawy umorzeń, ale na indywidualne wnioski zainteresowanych.
Beata Kempa – Radna
Rozumiemy, że rolnicy są rozgoryczeni, ale my nie posiadamy kompetencji do załatwienia tej sprawy w formie uchwały. Takie zwolnienia mogą nastąpić tylko na indywidualne wnioski zainteresowanych. Myślę, że sołtysi powinni poinformować o tym rolników. Nie chcemy być postrzegani, że to my nie chcemy nic zrobić.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Sołtysi i rolnicy znają temat. Rozpatrujemy już indywidualne wnioski.
Marek Laryś – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji
Ks. Jerzy Kaniewski prosił mnie o przekazanie zaproszenia na festyn „Imieniny u Matki Bożej” w najbliższą niedziele.
Jutro, wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy przyjmujemy rajd rowerowy dzieci „Bez Nałogów”.
11 września 2005 r. zapraszam na wystawę modeli samochodów ciężarowych.
Ad17) Wolne wnioski.
Beata Kempa – Radna
Przedstawiła wniosek w sprawie budynku po byłym ośrodku zdrowia w Zawadzie.
(Załącznik nr 14)
Uważam, że każde przejęcie majątku jest to tylko przysporzeniem. Myślę, że będzie trudno o nieodpłatne przekazanie przez Starostę. Może kiedyś udało by się tam wrócić do prowadzenia ośrodka zdrowia.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wniosek zostanie jeszcze skierowany do Starosty jeszcze przed najbliższym posiedzeniem Rady Powiatu. Jest uchwała z 1998 r. mówiąca o tym, że powinno to zostać przekazane pod zarząd Gminy Syców.
Bolesław Moniuszko - Radny
Zwracam się z prośba o 5 min przerwę w celu przedyskutowania wniosku Pani Beaty Kempy z Radnymi Powiatowymi, bo to oni, a nie Starosta są władni do podjęcia takiej decyzji.
Beata Kempa – Radna
Zgadzam się z Panem Bolesławem Moniuszko. Myślę, że należy przygotować się do wniesienia tego wniosku pod obrady Rady Powiatu. Musimy uzyskać poparcie w tej kwestii.
Józef Szmaj – Radny Powiatowy
Uważam, że to jest bardzo słuszny wniosek, tylko uważam, że został sformułowany zbyt późno. Procedura przetargowa już jest wdrożona. Budynek powinien zostać przekazany nieodpłatnie. Prawdopodobnie nie dojdzie do tego przetargu. Pieniądze nie trafia do szpitala tylko trafią do kasy starostwa. Zrobimy wszystko aby wstrzymać sprzedaż obiektu.
Bolesław Moniuszko - Radny
Zwrócił się z prośba o ogłoszenia 10 min. przerwy.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Ogłosił 10 min. przerwę.
Po przerwie.
Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń
Poddał wniosek Radnej Beaty Kempy pod glosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” przyjęła wniosek do realizacji przez Burmistrza Miasta i Gminy.
Jan Smorawski – Izby Rolnicze
W celu uporządkowania ewidencji gruntów rolnych, wynegocjowałem w dyrekcji geodezji we Wrocławiu 30% niższą cenę dla zorganizowanych rolników. Uporządkowanie musi zostać przeprowadzone do końca roku.
Mieczysław Żuraw – Radny
Rolnicy zostali już o tym poinformowani.
Jan Smorawski – Izby Rolnicze
W Sycowie organizujemy punkt informacji europejskiej „Europ Direct” w Urzędzie Miasta i Gminy w Sycowie.
Ad 18) Zamknięcie obrad.
Wobec zrealizowania porządku obrad:
Zamykam XXXVIII Sesje Rady Miejskiej.
Na tym protokół zakończono.
Protokołował Przewodniczący Rady
Michał Pawlaczyk Kazimierz Cichoń
.......................................... ..........................................