PROTOKÓŁ nr XLI / 05
z XLI Sesji Rady Miejskiej w Sycowie
odbytej 24 listopada 2005 r.
w sali nr 57 Urzędu Miasta i Gminy w Sycowie
w godz. od 13.00 do 16.10
W momencie otwarcia XLI Sesji Rady Miejskiej w Sycowie uczestniczyło w niej 13 radnych na stan 14.
W momencie otwarcia sesji nieobecny był radny Krzysztof Lentka.
Zaproszeni goście:
maj. Wiesław Grudziński – Wojskowa Komenda Uzupełnień
Hipolit Wysocki
Stanisław Sowa
Brunon Draws
Czesława Żwirko
Bronisław Czarnecki
Józef Stpień
Stanisław Matynia
Ponad to w sesji uczestniczyli:
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Irena Kokornaczyk – Sekretarz Miasta i Gminy
Danuta Szura – Naczelnik Wydział Spraw Obywatelskich
Małgorzata Kegel – Wancek – Kierownik Referatu Podatków
Bogusław Graf – Naczelnik Wydziału Obsługi o Obrony Cywinej
Robert Malecki – Naczelnik Wydziały Infrastruktury Technicznej
i Inwestycji
Stefan Babiak – Radca Prawny
................................
Sołtysi
Dyrektorzy placówek oświatowych
Przewodniczący Zarządów Osiedli
Mieszkańcy Miasta i Gminy Syców
(Załącznik nr 1)
Otwarcia Sesji dokonał Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń, który powitał obecnych radnych oraz zaproszonych gości. Stwierdził quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał – na stan 14 radnych w momencie otwarcia sesji uczestniczyło – 13 radnych.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poprosił o zabranie głosu p. maj. Wiesława Grudzńskiego Zastępcę Komendanta Wojskowej Komendy Uzupełnień we Wrocławiu.
maj. Wiesław Grudziński – Wojskowa Komenda Uzupełnień
Wręczył nominacje Ministra Obrony Narodowej na stopnie oficerskie Wojska Polskiego dla kombatantów z terenu naszej Gminy.
Nominacie oficerskie otrzymali:
Hipolit Wysocki
Stanisław Sowa
Brunon Draws
Czesława Żwirko odebrała nominacje w imieniu Św. P. Stanisława Pacynyny.
Bronisław Czarnecki
Józef Stpień (nominacje wręczono w domu)
Stanisław Matynia nie odebrał nominacji.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Pogratulował kombatantom nominacji oficerskich i życzył wszystkim dużo zdrowia.
Burmistrz Miasta i Gminy oraz Przewodniczącym Rady Miejskiej wręczyli kwiaty dla nominowanych.
Następnie Burmistrz zaprosił gości na poczęstunek.
Porządek obrad
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Zgłosił wnioski w sprawie wprowadzenia do porządku obrad następujących punktów:
Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki ze środków WFOŚiGW.
Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy na rok 2005.
Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie wzorów deklaracji i informacji podatkowych.
Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Zespołu Oświaty Samorządowej w Sycowie.
Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie nadania Statutu Centrum Kultury w Sycowie.
Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sycowie.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał wniosek pod głosowanie:
Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki ze
środków WFOŚiGW
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 13 głosami „za” wprowadziła do porządku obrad punkt dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki ze środków WFOŚiGW.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał wniosek pod głosowanie:
Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i
Gminy na rok 2005.
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 13 głosami „za” wprowadziła do porządku obrad punkt dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy na rok 2005.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał wniosek pod głosowanie:
Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie wzorów deklaracji i
informacji podatkowych.
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 13 głosami „za” wprowadziła do porządku obrad punkt dyskusja i podjecie uchwały w sprawie wzorów deklaracji i informacji podatkowych.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał wniosek pod głosowanie:
Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w
sprawie przyjęcia Statutu Zespołu Oświaty Samorządowej w
Sycowie.
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 13 głosami „za” wprowadziła do porządku obrad punkt dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Zespołu Oświaty Samorządowej w Sycowie.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał wniosek pod głosowanie:
Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w
sprawie nadania Statutu Centrum Kultury w Sycowie.
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 13 głosami „za” wprowadziła do porządku obrad punkt Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie nadania Statutu Centrum Kultury w Sycowie.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał wniosek pod głosowanie:
Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w
sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w
Sycowie.
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 13 głosami „za” wprowadziła do porządku obrad punkt Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sycowie.
Wobec powyższego porządek obrad przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie quorum niezbędnego do podejmowania prawomocnych
uchwał.
3. Przyjęcie protokołu z XL Sesji Rady Miejskiej w Sycowie
z dnia 27 października 2005 r.
4. Informacja Burmistrza Miasta i Gminy o pracy w okresie
od 28 października 2005 r, do 24 listopada 2005r.
5. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o pracy w okresie
od 28 października 2005 r, do 24 listopada 2005r.
6. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego w skrócie „MPZP Szczodrów”.
7. Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku
od nieruchomości.
8. Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku
od środków transportowych.
9. Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zwolnień z podatku od
nieruchomości.
10.Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie wzorów deklaracji i informacji
podatkowych.
11.Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki ze środków
WFOŚiGW.
12.Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy na
rok 2005.
13.Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie przyjęcia
Statutu Zespołu Oświaty Samorządowej w Sycowie.
14.Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie nadania
Statutu Centrum Kultury w Sycowie.
15.Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie
utworzenia Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sycowie.
16. Interpelacje i zapytania radnych.
17. Oświadczenia i komunikaty.
18. Wolne wnioski.
19. Zamknięcie obrad.
Ad 3) Przyjęcie protokołu z XL Sesji Rady Miejskiej w Sycowie z dnia
27 pażdziernika 2005 r.
Uwag do protokołu nie wniesiono.
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 13 głosami „za” przyjęła protokół z XL Sesji Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 27 października 2005 r.
Ad 4) Informacja Burmistrza Miasta i Gminy o pracy w okresie
od 28 października 2005 r, do 24 listopada 2005r.
Informacja została przyjęta bez odczytywania. Do informacji nie wniesiono uwag.
Ad 5) Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o pracy w okresie
od 28 października 2005 r, do 24 listopada 2005r.
Informacja została przyjęta bez odczytywania. Do informacji nie wniesiono uwag.
Ad 6) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego w skrócie
„MPZP Szczodrów”.
Urszula Kuncewicz – Biuro Planów i Projektów
Przedstawiła projekt uchwały.
(O godz. 14.30 na sale obrad przybył radny Krzysztof Lentka powiększając tym samym liczbe radnych uczestniczących w posiedzeniu do 14.)
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 13 głosami „za” , przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XLI / 231 / 05 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w skrócie „MPZP Szczodrów”.
Ad 7) Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek
podatku od nieruchomości.
Małgorzata Kegel – Wancek – Kierownik Referatu Podatków
Przedstawił projekt uchwały.
Dyskusja:
Bolesław Moniuszko – Radny
Wyjaśnił, że stawki podatku były wnikliwie analizowane podczas posiedzenia Komisji Rady Miejskiej. Należy sprawić, aby poprawiła się ściągalność podatków w naszej gminie. Spadły ceny zbóż, co spowodowało spadek wysokości podatków.
Małgorzata Kegel – Wancek – Kierownik Referatu Podatków
Przedstawił średnie ceny skupu żyta, oraz średnie ceny sprzedaży drewna ogłoszone przez Główny Urząd Statystyczny.
Jan Smorawski – Izba Rolnicza
Wyjaśnił, że średnie ceny skupu żyta ogłoszone przez Główny Urząd Statystyczny nie maja nic wspólnego z realnymi cenami za 1q. Cena w województwie dolnośląskim wynosi 22 zł za 1q.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
W wyniki braku kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia i poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 14 głosami „za” podjęła uchwałę Nr XLI / 232 / 05 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Ad 8) Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek
podatku od środków transportowych.
Małgorzata Kegel – Wancek – Kierownik Referatu Podatków
Przedstawił projekt uchwały.
Dyskusja:
Sławomir Kapica – Radny
Wyjaśnił, że właściciele pojazdów ciężarowych są już bardzo obciążeni wieloma opłatami. Od 2005 r. istnieje możliwość czasowego wyrejestrowania takiego pojazdu w wydziale komunikacji od 2 – 9 miesięcy. Koszt tego to 150 zł. Pozwala to zaoszczędzić pieniądze jeśli właściciel nie użytkuje pojazdu.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
W wyniki braku kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia i poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 14 głosami „za” podjęła uchwałę Nr XLI / 233 / 05 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
Ad 9) Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zwolnień z podatku od
nieruchomości.
Małgorzata Kegel – Wancek – Kierownik Referatu Podatków
Przedstawił projekt uchwały.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 14 głosami „za” podjęła uchwałę Nr XLI / 234 / 05 w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości.
Ad 10) Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie wzorów deklaracji
i informacji podatkowych.
Małgorzata Kegel – Wancek – Kierownik Referatu Podatków
Przedstawił projekt uchwały.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 14 głosami „za” podjęła uchwałę Nr XLI / 237 / 05 w sprawie wzorów deklaracji i informacji podatkowych.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Ogłosił 15 min. przerwę.
Po przerwie.
( Po przerwie na sale obrad nie powrócił radny Wojciech Kociński pomniejszając liczbę radnych uczestniczących w sesji do 13)
Ad 11) Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki ze
środków WFOŚiGW.
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Poinformował, że dziś zostaje zamknięty wniosek na dofinansowanie inwestycji w naszej gminie na kwotę 10 mil. zł. Pieniądze pozyskane maja być wykorzystanie na oczyszczalnie ścieków i budowę jednego z etapów kanalizacji.
Wyjaśnił, że powodem wprowadzenia powyższej uchwały są interpretacje zapisów przez WFOŚiGW. Pożyczka jest nam już przyznana.
Przedstawił projekt uchwały.
Dyskusja:
Zdzisław Bednarek - Radny
Czy zmieni się oprocentowanie tej pożyczki?
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Niestety tak.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
W wyniki braku kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia i poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 13 radnych – 13 głosami „za” podjęła uchwałę Nr XLI / 236 / 05 w sprawie zaciągnięcia pożyczki ze środków WFOŚiGW.
Ad 12) Dyskusja i podjecie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta
i Gminy na rok 2005.
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Przedstawił projekt uchwały.
( O godz. 15.30 na sale obrad powrócił radny Wojciech Kociński powiększając tym samym skład rady do 14 osób)
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 14 głosami „za” podjęła uchwałę Nr XLI / 235 / 05 w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy na rok 2005.
Ad 13) Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie
przyjęcia Statutu Zespołu Oświaty Samorządowej w Sycowie.
Paweł Walczak – Radny
Wyjaśnił, że ma wątpliwości związane projektem uchwały. Na podstawie par. 45 ust. 1 pkt 7 Uchwały Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie Statutu Miasta i Gminy Syców zwrócił się z wnioskiem formalnym o odesłanie projektu do komisji.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał wniosek formalny pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 13 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym” przekazało projekt uchwały do komisji.
Ad 14) Dyskusja i podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie
nadania Statutu Centrum Kultury w Sycowie.
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że projekt uchwały jest realizacją wniosku Rady Miejskiej w Sycowie przyjętym na XL Sesji Rady Miejskiej w dniu 27 października 2005 r.
Przedstawił projekt uchwały.
Michał Pater – Radny
Na podstawie par. 45 ust. 1 pkt 7 Uchwały Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie Statutu Miasta i Gminy Syców zwrócił się z wnioskiem formalnym o odesłanie projektu do komisji.
Sławomir Kapica – Radny
Na podstawie par. 45 ust. 1 pkt 6 Uchwały Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie Statutu Miasta i Gminy Syców zwrócił się z wnioskiem formalnym o zarządzenie 10 minutowej przerwy.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 14 głosami „za” przychyliła się do wniosku.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Ogłosił 10 min. przerwę.
Po przerwie.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że w dniu 1 grudnia 2005 r. o godz. 14.00 w sali nr. 57 Urzędu Miasta i Gminy odbędzie się sesja nadzwyczajna poświęcona przekształceniu Zakłady Gospodarki Komunalnej w Sycowie. Posiedzenie połączonych komisji 1 grudnia 2005 r. o godz. 12.30.
Na podstawie par. 45 ust. 1 pkt 7 Uchwały Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie Statutu Miasta i Gminy Syców, zwrócił się z wnioskiem formalnym o odesłanie projektu uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sycowie do komisji.
Poddał wniosek w sprawie przekazania do komisji projektu uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie nadania Statutu Centrum Kultury w Sycowie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 12 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących” przekazało projekt uchwały do komisji.
Poddał wniosek w sprawie przekazania do komisji projektu uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sycowie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 12 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących” przekazało projekt uchwały do komisji.
Ad 16) Interpelacje i zapytania radnych
Bolesław Moniuszko – Radny
Zwrócił się z pytaniem do Burmistrza, czy prawdą jest, że planowane są podwyżki płac w Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Sycowie dla pracowników?
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że w jego obecności Burmistrz zapytał o to sama dyrektora ZGK, który wyjaśnił, że nie jest to prawda. Sam dyrektor, też nie uzyskał żadnej podwyżki płac.
Zdzisław Bednarek – Radny
Zwrócił się z pytaniem co stanie się z ośrodkiem w Kobylej Górze. Społeczeństwo Sycowa jest przeciwne, aby zostało to włączono do spółki.
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że Burmistrz stał na stanowisku, że ośrodek powinien być wyłączony ze spółki. Powinien stać się mieniem gminy i został by przekazany spółce w zarząd. Odbyło się spotkanie ze związkami zawodowymi, które stoją na stanowisku, że powinno to być włączone do spółki. Burmistrz zgodził się na to.
Ad 17) Oświadczenia i komunikaty
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Przypomniał Radnym o obowiązku złożenia korekt oświadczeń majątkowych w Biurze Rady Miejskiej.
Ad 18) Wolne wnioski
Tomasz Kaźmirski – Samorząd Mieszkańców nr 3
......................
.......................
Ryszard Homiński – Samorząd Mieszkańców nr 1
Zwrócił się z pytaniem, czy były prowadzone konsultacje ze Stowarzyszeniem Kupców i Cechem Rzemiosł w sprawach uchwal podatkowych podjetych na dzisiejszej sesji?
Czy ZGK było zwolnione z płacenia podatków i jaka będzie polityka podatkowa w stosunku do nowo utworzonej spółki?
Czy jest przestrzegana zasada kadencyjności na stanowisku prezesa STBS w Sycowie?
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że w sprawach podatkowych zawsze można prowadzić konsultacje. Burmistrz wielokrotnie na różnych spotkaniach prowadził dyskusje na te tematy.
ZGK o zaszłego roku była obciążona podatkiem. Spółka tez będzie płatnikiem podatku od majątku jakim będzie zarządzać.
Kadencja prezesa STBS trwa 4 lata. Jest on oceniany każdego roku. Wnikliwie przeanalizuje tę sprawę.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Wyjaśnił, że materiały związane z sesją rady miejskiej są do wglądu każdorazowo przed sesją w Biurze Radu Miejskiej, tak jak protokoły z posiedzeń.
Bolesław Moniuszko – Radny
Wyjaśnił, że nominacje dla kombatantów na stopnie oficerskie powinny być wręczone podczas uroczystości Święta Niepodległości 11 listopada 2005r. Uważam, ze impreza była bardzo źle zorganizowana. Centrum Kultury posiada środki na organizacje takiej imprezy. Dostrzegam brak organizacji miedzy jednostkami, gdyż tego samego dnia również MOSiR organizował imprezę. Nie było koordynatora występów w centrum kultury i osoby, która by prowadziła całą imprezę.
Wojciech Kociński – Radny
Wyjaśnił, że obchody dnia 11 listopada 2005 r. były pozbawione organizacji. Było to jasno widać. Karygodnym było stwierdzenia dyr. Władysława Koćwina, który po przemówieniu pani Poseł Beaty Kempy zaprosił wszystkich na „milsza część imprezy”.
W tym roku nie zostały przyznane pieniądze na działalność kabaretu „Kociuba” pod kierownictwem p. Romana Ćwiekały. Dopiero Burmistrz znalazł na to środki.
Michał Pater – Radny
Poprosił, aby do każdego projektu autor dołączał uzasadnienie, oraz aby były one zatwierdzane przez radcę prawnego. Zwrócił się z prośbą, aby na każdej sesji był dostępny do dyspozycji radca prawny.
Ad 19) Zamknięcie obrad
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Wobec zrealizowania porządku obrad.
Zamykam XLI Sesje Rady Miejskiej.
Na tym protokół zakończono.
Protokołował Przewodniczący Rady Miejskiej
Michał Pawlaczyk Kazimierz Cichoń