PROTOKÓŁ nr LI / 06
z LI Sesji Rady Miejskiej w Sycowie
odbytej w dniu, 31 sierpnia 2006 r.
w sali nr 57 Urzędu Miasta i Gminy w Sycowie
w godz. od 14.00 do 17.00
W LI Sesji Rady Miejskiej w Sycowie uczestniczyło 12 radnych na stan 15.
W momencie otwarcia sesji nieobecni byli radni:
Krzysztof Lentka
Wojciech Kociński
Sławomir Kapica
Ponadto w sesji uczestniczyli:
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy
Irena Kokornaczyk – Sekretarz Miasta i Gminy
Urszula Grzyb – Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami
Robert Malecki – Naczelnik Wydziału Infrastruktury i Inwestycji
Stefan Babiak – Radca Prawny
Zaproszenie goście:
Krzysztof Gawroński – Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej
Dobroszyce - Caritas Archidiecezji Wrocławskiej
.........................................
Sołtysi
Przewodniczący Zarządów Osiedli
Mieszkańcy Miasta i Gminy Syców
(Załącznik nr 1)
Otwarcia Sesji dokonał Przewodniczący Rady – Kazimierz Cichoń, który powitał radnych oraz zaproszonych gości.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Stwierdził quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał – na stan 15 radnych w momencie otwarcia sesji uczestniczyło – 12 radnych.
Nie zgłoszono propozycji zmian porządku obrad.
(o godz. 1410 na salę obrad przybyli radni: Sławomir Kapica oraz Wojciech Kociński powiększając tym liczbę radnych do 14)
Porządek obrad przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie quorum niezbędnego do podejmowania prawomocnych uchwał.
3. Przyjęcie protokołu z L Sesji Rady Miejskiej w Sycowie
z dnia 27 lipca 2006 r.
4. Informacja Burmistrza Miasta i Gminy Syców o pracy w okresie
od 30 czerwca 2006 r. do 31 sierpnia 2006 r.
5. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej w Sycowie o pracy w okresie
od 30 czerwca 2006 r. do 31 sierpnia 2006 r.
6. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zakresu i form informacji o przebiegu
wykonania budżetu Miasta i Gminy oraz planu finansowego samorządowych
instytucji kultury i samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej
za I półrocze roku budżetowego.
7. Informacja o wykonaniu budżetu Miasta i Gminy Syców za I – sze półrocze
2006 r.
8. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy
Syców na rok 2006.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Oświadczenia i komunikaty.
11. Wolne wnioski.
12. Zamknięcie obrad.
Ad 3) Przyjęcie protokołu z L Sesji Rady Miejskiej w Sycowie
z dnia 27 lipca 2006 r.
Uwag do protokołu nie wniesiono.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 14 głosami „za”, przyjęła protokół z L Sesji Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 27 lipca 2006 r.
Ad 4) Informacja Burmistrza Miasta i Gminy Syców o pracy w okresie
od 30 czerwca 2006 r, do 31 sierpnia 2006 r.
Informacja pisemna została dostarczona radnym przed sesją.
(Załącznik nr 2)
Dyskusja:
Zdzisław Bednarek – Radny
Zwrócił się z pytaniem do Burmistrza, aby wyjaśnił na jakim etapie jest realizacja uchwały w sprawie utworzenia podstrefy w Sycowie.
Poprosił również o wyjaśnienie, jaki był skutek spotkania w Długołęce na którym poruszano temat przebiegu ropociągu.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że ropociąg ma połączyć Ostrów Wlkp. z Wrocławiem. Gminy wielkopolskie, są już przygotowane do wejścia na swój teren inwestora. Gminy z Dolnego Śląska jeszcze nie podpisały stosownych umów. Wymagana jest zmiana planów zagospodarowania przestrzennego. Czekamy na odpowiedz, kto ma zapłacić za zmiany planów. Po uzyskaniu odpowiedzi będziemy chcieli przedstawić Radzie Miejskiej uchwałę w sprawie zmiany MPZP. Firma PKN Orlen, która jest inwestorem zapewnia, że ma pisemne zgody właścicieli terenów.
Zdzisław Bednarek – Radny
Co zyska na tym gmina?
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, ze gmina zyskuje podatek od wartości inwestycji.
Odpowiadając na pytanie dot. podstrefy w Sycowie, wyjaśnił, że gmina przygotowała i przedłożyła wszystkie niezbędne dokumenty. Teraz czekamy już tylko na decyzje rządową w tej sprawie.
(o godz. 1420 na salę obrad przybył radny Krzysztof Lentka powiększając tym samym liczbę radnych do 15)
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
W wyniki braku kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia.
Ad 5) Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej w Sycowie o pracy
od 30 czerwca 2006 r, do 31 sierpnia 2006 r.
Informacja pisemna została dostarczona radnym przed sesją.
(Załącznik nr 3)
Do informacji nie zgłoszono uwag.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Poinformował radnych, że wspólnie z Caritas Archidiecezji Wrocławskie chcemy utworzyć filię warsztatów terapii zajęciowej w Dobroszycach w budynku szkoły w Ślizowie. Poprosił Pana Krzysztof Gawroński – Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej Dobroszyce - Caritas Archidiecezji Wrocławskiej o przybliżenia zasad działalność warsztatów.
Krzysztof Gawroński – Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej
Dobroszyce - Caritas Archidiecezji Wrocławskiej
Przedstawił zasady działalności warsztatów terapii zajęciowej.
Dyskusja:
Zdzisław Bednarek – Radny
Jak będą wyglądały relacje dzieci uczestniczących w zajęciach terapii zajęciowej a dzieci uczęszczających tam do szkoły podstawowej?
Zwrócił uwagę, że należy zapytać o zdanie rodziców.
Łukasz Kuźmicz – Radny
Wyjaśnił, że wczoraj odbyło się zebranie Rady Sołeckiej w Ślizowie, na której przedstawiłem pomysł utworzenie warsztatów. Rada Sołecka wyraziła bardzo pozytywną opinie na temat tej inicjatywy. Nie będzie problemów z równolegle prowadzoną edukacją dzieci ze szkoły podstawowej.
Krzysztof Gawroński – Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej
Dobroszyce - Caritas Archidiecezji Wrocławskiej
Nie wyobrażam sobie negatywnych relacji z dziećmi. Właśnie kontakt z dziećmi chorymi wpłynie pozytywnie na rozwój psychiczny dzieci. Nie można dzieci chorych dyskryminować.
Zdzisław Bednarek – Radny
Wyjaśnił, że nie jest przeciwny utworzeniu warsztatów w Ślizowie.
Czesław Pawlikowski – Samorząd Mieszkańców nr 2
Wyjaśnił, że idea jest bardzo słuszna, ale kto się tym zajmie? Kto zorganizuje całe przygotowanie?
Krzysztof Gawroński – Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej
Dobroszyce - Caritas Archidiecezji Wrocławskiej
Finansowaniem zajmie się Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PEFRON). Caritas będzie to dofinansowywać. Planem prowadzenia warsztatów zajmę się osobiście. Samo funkcjonowanie warsztatów nie obciąża budżety gminy.
Jacek Przybył – Rady
Cieszę się, że gmina Syców chce coś takiego zrealizować. Kto zajmie się dydaktyką, kiedy jest możliwe zakończenie prac remontowych, aby warsztaty mogły ruszyć?
Krzysztof Gawroński – Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej
Dobroszyce - Caritas Archidiecezji Wrocławskiej
My zapewniamy miejsca pracy osobą z odpowiednim kwalifikacjami z tereny gminy Syców, minimum 3 etaty. Zakres prowadzonych zajęć będzie na poziomie tych, jakie prowadzimy w Dobroszycach.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Będziemy musieli przygotować środki na remont w budynku w Ślizowie. Wycena opiewa na ok. 260 tys. zł. brutto. Ok. 100 tys. zł. mamy otrzymać z PEFRON – u. Częściowo prace możemy wykonać w przyszłym roku i tym samym rozłożyć to na dwie części. Trudno jest nagle podjąć decyzję. Dajemy sobie tydzień na przemyślenie. Od 01.12. 2006 r. warsztaty mają ruszyć i do tego dnia musimy wykonać wszelkie niezbędne prace. Pierwszy miesiąc funkcjonowania pokrywamy z własnego budżety. Od 01.01.2007 r. finansowanie przejmuje PEFRON. Koszt działalności to ok. 16 tys. zł. miesięcznie.
Krzysztof Gawroński – Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej
Dobroszyce - Caritas Archidiecezji Wrocławskiej
Koszt funkcjonowania w grudniu to 16 tys. zł.
Wojciech Kociński – Rady
Wyjaśnił, że osoby uczęszczające na zajęcia terapeutyczne nie sprawiają żadnych problemów. Inicjatywa jest cenna i myślę, że decyzja zostanie podjęta jednomyślnie.
Jarosław Walczak – Rady
Czy ilość osób korzystających z zajęć może przekroczyć 15?
Krzysztof Gawroński – Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej
Dobroszyce - Caritas Archidiecezji Wrocławskiej
Tak. W przyszłości będzie można zagospodarować na potrzeby warsztatów cześć szkolną budynku w Ślizowie.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Podziękował, panu Krzysztofowi Gawrońskiemu za przybycie i przybliżenie inicjatywy utworzenia warsztatów terapii zajęciowych.
(o godz. 1445 salę obrad opuścił radny Michał Pater pomniejszając tym samym ilość radych uczestniczących w sesji do 14)
Ad 6) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zakresu i form informacji o
przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy oraz planu
finansowego samorządowych instytucji kultury i samodzielnego
publicznego zakładu opieki zdrowotnej za I półrocze roku
budżetowego.
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy
Przedstawiła projekt uchwały.
Nie zgłoszono uwag do projektu uchwały.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 14 głosami „za” podjęła uchwałę Nr LI / 279 / 06 w sprawie zakresu i form informacji o przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy oraz planu finansowego samorządowych instytucji kultury i samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej za I półrocze roku budżetowego.
(Załącznik nr 4)
Ad 7) Informacja o wykonaniu budżetu Miasta i Gminy Syców
za I – sze półrocze 2006 r.
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy
Przedstawiła sprawozdanie.
(Załącznik nr 5)
Dyskusja:
Bolesław Moniuszko – Radny
Zwrócił uwagę, na niepokojące niskie wykonanie inwestycji, które można tłumaczyć tym, że większość prac wykonywana jest w okresie wakacyjnym. Wiele realizowanych zadań inwestycyjnych, nie był w pierwotnych zapisach uchwały budżetowej. Poprosił, aby podczas przygotowywania budżetu na 2007 r. założyć pozyskanie środków z UE. Należy ująć inwestycje drogowe.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
W wyniku braku kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia i ogłosił 15 min. przerwę.
Po przerwie.
Ad 8) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu
Miasta i Gminy Syców na rok 2006.
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy
Przedstawiła projekt uchwały.
Dyskusja:
Jacek Przybył - Radny
Zwrócił się w imieniu klubu radnych „Razem” w sprawie dotacji dla policji. Wyjaśnił, że już kolejny raz Rada Miejska dotuje policję i możemy oczekiwać czegoś w zamian. Teraz mamy wiele aktów wandalizmu. Policja powinna być bardziej widoczna, aby zapobiegać wybrykom wandali. Rada Miejska powinna zadbać o bezpieczeństwo w mieście. Może należy pomyśleć o monitoringu. Zachowanie młodzieży wynika z ich nudy. Powinniśmy zadbać o zagospodarowanie im czasu wolnego.
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że kwotę 7 tys. zł. przekazujemy na dofinansowanie remontu izby zatrzymań w naszym komisariacie. Jeśli nie będzie spełniających wymagań takiego miejsca, to zatrzymani będą każdorazowo transportowani do Oleśnicy.
W dofinansowaniu uczestniczą jeszcze gminy Międzybórz oraz Dziadowa Kłoda.
Po aktach wandalizmu odbyło się spotkanie Burmistrza z policja, która zobowiązała się do zwiększenia bezpieczeństwa w naszym mieście. Będą dodatkowe patrole w weekendy. Zastanawiamy się nad zainstalowaniem monitoringu, ale to dopiero w nowym roku budżetowym.
Ukończono instalowanie oświetlenia sygnalizacyjnego na skrzyżowaniu obwodnicy i ul. Kolejowej. Zabiegała o to nasza policja.
Wojciech Kociński – Radny
Wyjaśnił, że do biura p. Poseł Beaty Kempy przychodzi wiele sygnałów o aktach wandalizmu i zagrożeniach. Rada Miejska fundowała kiedyś kamerę dla policji, która miała być wykorzystywana do monitoringu miejsc niebezpiecznych. Powinniśmy otrzymać sprawozdania, gdzie i kiedy kamera była wykorzystywana w naszym mieście. Powinna monitorować nasze ulice. Prasa powinna informować o działaniu takiej kamery. To wszystko utwierdziłoby nas w przekonaniu, że właściwie wykorzystaliśmy pieniądze kupując kamerę.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Przekażemy sugestie policji.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
W wyniku braku kolejnych głosów w dyskusji poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych – 14 głosami „za” podjęła uchwałę Nr LI / 280 / 06 w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2006.
(Załącznik nr 6)
Ad 9) Interpelacje i zapytania radnych.
Bolesław Moniuszko – Radny
W dniach 14 – 15 – 16 września odbędzie się akcja „Sprzątanie Świata”. W akcje udział wezmą nasze szkoły. Czy Gmina się w to włączy? Czy przygotowano odpowiednią ilość worków na śmieci oraz rękawic? Jest to działanie wychowawcze dla młodzieży.
Należy poinformować szkoły o planowanych działaniach i podzielić gminę na sektory. Ustalić miejsca, gdzie maja być złożone worki ze śmieciami i następnie szybko je wywieść na wysypisko śmieci.
Zwrócił uwagę, że nadal powstają dzikie wysypiska śmieci. Jedno z nich znajduje się na drodze ze Ślizowa do Miechowa. Należy ustalić właściciela gruntu i zlikwidować wysypisko. Młodzież z Zespołu Szkół Ponadgimanazjalnych ma udokumentowane miejsca nielegalnych składowisk odpadów.
Zwrócił się z pytaniem, co z podjętą z maju uchwałą dot. utrzymania porządku i czystości w Gminie Syców. Czy wiadomo ilu właścicieli posesji na kontenery na śmieci?
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że gmina jest dobrze przygotowana do akcji „Sprzątanie Świata”. Mamy już worki oraz rękawice. Zostaną ustalone trasy, przy których będą odbierane worki ze śmieciami. Zostaną usunięte na koszt gminy.
Mamy problemy z dzikimi wysypiskami. Jest ich bardzo dużo. Jeśli wysypisko na drodze Ślizów – Miechów jest na naszym terenie to zostanie usunięte.
Łukasz Kuźmicz – Radny
Wyjaśnił, że wysypisko jest na działce gminnej.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że śmieci zostaną usunięte a działkę wystawimy do sprzedaży. Dostajemy informację, że do lasów wywożone zostają materiały azbestowe. Każda taka informacje sprawdzamy a nieczystości usuwamy. Czekamy cały czas na ogłoszenie przez Wojewodę Dolnośląskiego uchwały w sprawie utrzymania porządku i czystości na terenie Gminy Syców.
Sukcesywnie podpisujemy z odbiorami indywidualnymi umowy na wywozu nieczystości. Chcemy to zrobić do końca roku.
Wojciech Kociński – Radny
Zgłosił interpelację.
(Załącznik nr 7)
Zwrócił się z pytanie, dlaczego blokuje się sprzedaż mieszkań na piętrze w rynku w Sycowie? Poprosił o wykaz mieszkań.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że wykaz zostanie dostarczony.
Wojciech Kociński – Radny
Podobno w rynku został niedawno sprzedany lokal. Mamy uchwałę mówiącą, na jakich zasadach lokale mogą być sprzedawane. Są przedsiębiorcy – dzierżawcy, którzy zamierzają złożyć mi skargę, gdyż uważają, że pod tą samą uchwałę podlegają a pan Burmistrz nie chce im sprzedać mieszkania. Chodzi tu o lokale. Czy sprzedaż lokali jest uzależnione tylko i wyłącznie od uchwały?
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Powinniśmy znać nazwisko osoby i część miasta, która ta sprawa dotyczy. Ja nie bardzo wiem o czym jest mowa. Natomiast, jeśli była sprzedaż nie uzasadniona to zajmiemy się tym.
Wojciech Kociński – Radny
Zwrócę się z zapytaniem osobiście w tej sprawie, aby nie przytaczać publicznie konkretnych nazwisk
Urszula Grzyb – Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami
Wyjaśnił, że uchwała Rady Miejskiej określą zasady sprzedaży lokali, który jest dzierżawiony. Dzierżawa musi trwać minimum 10 lat.
Jacek Przybył – Radny
Zwrócił uwagę, że proponowane nowe stawki za ogrzewanie przedstawione przez spółkę SGK są bardzo wysokie. Jestem tym bardzo zaniepokojony, gdyż podwyżka zakłada wzrost o 30 – 40%. Dotknie to po kieszeni znaczna część naszego miasta. Doskonale rozumiem, że rosną ceny paliw, ale nie może być mowy o tak drastycznych wzrostach. Myślę, że zmiana organizacyjna zakładu budżetowego w spółkę z o.o. nie może być przyczyna tak wysokich wzrostów. Należy zastanowić się nad analiza i zmniejszeniem kosztów własnych. Wiem, że Burmistrz podają pewne działania na prośbę zarządców. Takie podwyżki są nie do przyjęcia.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że największym odbiorcą ciepła w naszym mieście jest Spółdzielnia Mieszkaniowa. Warto usiąść do stołu i rozmawiać. W przyszłym tygodniu zorganizuje spotkanie z zarządcami i spółka SGK. Stawki nie mogą być na takim poziomie. Analizujemy koszty.
Sławomir Kapica – Radny
Zwrócił się z zapytaniem dot. przyznania środków z funduszu norweskiego. Kiedy pieniądze do nas trafią? Jeśli uda nam się pozyskać środki to czeka nas jeszcze bardzo ciężka praca.
Dlaczego nie byliśmy informowani o trudnościach związanych z wnioskiem? Tym, że został wcześniej negatywnie oceniony.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Przypomnę historię wniosku. W maju ubiegłego roku po dyskusjach na komisjach i sesji podpisaliśmy umowy z Instytutem Zarządzania Samorządności na przygotowanie dokumentów. Te dwie umowy dot. dwóch kwot po 29 tys. zł. Pierwsza kwota miała być zapłacona przez nas, po przygotowaniu wniosku, druga po uzyskaniu pieniędzy. Pojawiło się mnóstwo firm świadczących usługi i biorących za to pieniądze nie interesując się losami wniosku. Po doświadczeniach, jakie przeżyliśmy wcześniej, nie chcieliśmy dopuść, iż ktoś czegoś nie wiedział i wniosek podrzucono a my płacimy całą kwotę. Instytut na bieżąco poprawiał wszystkie błędy.
Wniosek wpłyną do Ministerstwa Środowiska 30 listopada 2005 r.
28 czerwca br. Warszawa wystosowała do nas pismo, które wpłynęło 10 lipca. Burmistrz zacytował treść pisma, zwracając szczególna uwagę na część, w której poruszane są zasady oceniania wniosków przez Komitet Sterujący.
(Załącznik nr 8)
To była jedyna korespondencja, która do nas dotarła w tej sprawie.
Ostatnie informacja sygnowana datą 21 sierpnia br. w której Ministerstwo Środowisko informuję, że została uchwalona lista rankingowa wniosków.
Burmistrz zacytował treść pisma.
(Załącznik nr 9)
Wniosek złożony przez Gminę Syców został zarekomendowany do dofinansowania. Musimy do 5 września przygotować i przedłożyć wersję angielską wniosku wraz z załącznikami. Pozytywnie rozpatrzono zostało 8 wniosków. Znaleźliśmy się na drugim miejscu listy rankingowej z ilością punktów 87,42 i kwota przyznana 1 990 430 euro. Burmistrz Przedstawił ilość punktów, jakie uzyskały wszystkie wnioski znajdujące się na liście rankingowej. To jest cała korespondencja w tej sprawie.
Odpowiadając na pierwsze pytanie radnego Sławomira Kapicy wyjaśnił, że nie wie. Liczymy na to, że jeszcze w tym roku po analizie wniosku przez „darczyńców” uzyskamy informacje, że te pieniądze mamy. Jeszcze nie mamy zapewnienia, że mamy pieniądze. Uważam, ze wniosek przeszedł i musiały by się stać, jakieś straszne rzeczy, żeby nie był pozytywnie rozpatrywany.
Odpowiadając na drugie pytanie postawione przez radnego Sławomira Kapicę, wyjaśnił, że nigdy nie było sytuacji, że wniosek został odrzucony a na pewno, że został odrzucony z przyczyn merytorycznych. Pytanie jest prowokowane wczorajszymi doniesieniami z „Gazety Sycowskiej”. Mam żal do gazety, gdyż nie wierzę, aby Pani Minister Sprawiedliwości tak postawiła temat, jak został przedstawiony w gazecie. Nie wierze w to, bo to jest nie możliwe. Jest to nie zgodne z prawdą, w zasadzie, gdyby to co było w tam napisane było zgodne z prawda, to strach myśleć.
Wojciech Kociński - Radny
Odniosę się do tematu, jaki został tu poruszony. Bezpośrednio byłem zainteresowany tą sprawą. Uważa, że był lobbing z mojej strony, może nie wszystko można mówić. Każdy kto przysłuchał się pismu, które przedstawił Burmistrz z 28 czerwca br. myślę, że może odczytać między wierszami, że to co powiedziało ministerstwo, to ładnie, cacy, ale dziękujemy państwu za dalszą współpracę. Każdy odbierze to jak chce. Powiem inaczej, chciałbym aby burmistrz Ilski potwierdził. Rozmawiałem z pracownikiem Urzędu Miasta i Gminy Syców, który twierdził, że na Pan przysłał go z prośbą o pomoc w powyższej sprawie. Nie będę mówił o szczegółach bo to nie jest miejsce na rozważania publiczne. Nie obiecywałem pomocy, ale interwencja została podjęta. Skutki znacie. 21 sierpnia br. ustalono listę. Zarekomendowano 600 wniosków, 8 gmin.
Chciałbym, aby Burmistrz potwierdził fakt, ze przysłał Pan do mnie człowieka. I zobaczymy co Pan na to powie. Być może, że pod wpływem tego pisma z 28 czerwca, nie pamiętam daty kiedy rozpoczęła się ta procedura. Nie wnikałem w to. Chodziło mi o skutek, o miasto. Osiem gmin na 600 wniosków uważam, za sukces. Chce to jedno potwierdzenie.
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy
Moją dewiza jest mówić zawsze prawdę. Prosiłem Pana Urmańskiego, dokładnie o to, gdyby mógł żeby interweniował w Biurze Poselskim w sprawie stwierdzenia, na jakim etapie funkcjonuje ta lista. Skąd się wziął ten pomysł? Mamy panią Poseł i cieszę się, że mamy gdzie docierać. Powodowane, to było dwoma faktami. Po pierwsze tym, że prezes spółki SGK zaczął mieć poważne problemy z oczyszczalnią ścieków. Chodzi o istotne inwestycję. Trzeba było podjąć decyzję, czy podejmujemy się inwestycji teraz, czy uda się jeszcze rok przetrzymać. Po drugie Instytut mówił nam, że ma ogromne problemy w Ministerstwie z uzyskaniem informacji. Są takie duże rotacje personalne, że osobą którym składaliśmy wniosek już ich nie ma. Na 6 wniosków, 2 są przygotowane przez instytut.
Potwierdzam, że prosiłem o to, aby sprawdzić, na jakim etapie znajduje się lista i gdzie ona jest. My mieliśmy informacje, że to już wyszło z Ministerstwa Środowiska, że będzie się tym zajmował inny zespół. Mieliśmy ogromna dezinformacje. Już pracujemy nad budżetem na 2007 r. Fundusz Norweski już tylko będzie podpisywał z nami umowę. Podpisanie umowy, będzie już z Brukselą. W nowym budżecie będą musiały znaleźć się bardzo duże środki po naszej stronie.
Przyznanie środków to jedno. Bez względu na to kto brał udział w pomocy, chciałbym serdecznie podziękować. Wszyscy byli w to zaangażowani. Może nie o wszystkich wiemy, ale dla miasta jest to sprawa bardzo istotna. Druga połową sukcesu to wydanie tych środków tak, aby ich nie stracić.
Wojciech Kociński – Radny
Dziękuję za potwierdzenie, że tak współpraca istniała. Natomiast, Panie Burmistrzu, być może padło słowo „odrzucony wniosek”, być może nieopatrznie. Natomiast chciałem poinformować, że z moich informacji wynika, było to sprawdzone tak jak Pan sobie życzył „co dalej”, mamy te pieniądze, czy nie. Wniosek nie był we wnioskach zarekomendowany dalej. Być może stwierdzenie Pani Minister, że „wniosek został odrzucony” jest nie do końca właściwe. Nie było tego wniosku, we wnioskach zarekomendowanych dalej. Pani Minister podpierała pismem prośbę Pan Burmistrza.
Ja bym chciał jeszcze jedna informacje potwierdzającą moje słowa. Chciałbym się zwrócić do Naczelnika Wydziału Pana Roberta Maleckiego. Czy prawdą jest, że ok. tydzień po spotkaniu w moim biurze był telefon z ministerstwa do wydziału z pytaniami, kiedy był wysłany wniosek, do kogo, czego dotyczył? Czy jest to prawda?
Robert Malecki – Naczelnik Wydziału Infrastruktury i Inwestycji
Tak. Przesyłaliśmy poczta elektroniczna oraz faksem informacje o wniosku.
Wojciech Kociński – Radny
Nasuwa się wniosek, że Ministerstwo nie wiedziało co i jak z naszym wnioskiem. Myślę, że sobie Państwo sami wszystko dopowiecie. Ja mam potwierdzone fakty naszej współpracy. Dziękuje bardzo, ponieważ to jest istotne. Myślę, że nasza współpraca dalej będzie się układać na korzyść naszego miasta. Ważne, że ta „kropka nad i” została postawiona. Kto ją postawił? Ojców sukcesu jest wielu.
Łukasz Kuźmicz – Radny
W tym roku rolników dotknęła susza, potem nagle przyszły ulewne deszcze. Czy Burmistrz przewiduje pomoc dla rolników? Obiecana pomoc „z góry” nie dociera. Czy może przewidywane są ulgi podatkowe.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że procedury szacowania strat zostały już zakończone. Można korzystać z kredytów klęskowych i ubiegać się o odłożenie spłat kredytów zaciągniętych wcześniej. Do 9 września ma zostać zakończone rozpatrywanie wniosków.
Można by rozważyć umorzenie rat podatku w stosunku do powierzchni gospodarstwa. Rada Miejska musi się na to zgodzić.
Gazeta Sycowska umieściła na swoich stronach listę zwolnionych z podatku przedsiębiorców. Duże kwoty były kontrowersyjne. Obowiązuje mnie uchwala w sprawie zwolnień podatkowych i na podstawie niej umorzenia zostały zastosowane. Pni Poseł Beata Kempa była jednym z autorów uchwały, która jest podstawą do umorzeń. Wkrótce będziemy musieli zmienić tę uchwałę, aby dostosować ją do częstych zmian w Polskim prawie.
Wyjaśnił, że wszystkie informacje dot. zwolnień podatkowych są jawne. Komisja Rewizyjna analizując umorzenia podatkowe w 2005 r. nie stwierdziła działań niezgodnych z prawem.
Jacek Przybył – Radny
Czy wie pan kiedy rozpocznie się inwestycja przy ul. Kaliskiej, Kępińskiej i Mickiewicza?
Kiedy zakończy się remont ul. Kolejowej?
Kiedy rozpocznie działanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulicy Kolejowej i obwodnicy?
Zbigniew Ilski – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy
Odpowiadając na pytanie dot. skrzyżowania ul. Kaliskiej, Kępińskiej i Mickiewicza wyjaśnił, że teren jest już oddany pod inwestycje od dwóch tygodni. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na koniec października. Stosowne umowy już są podpisane. Będą problemy komunikacyjne.
Rusza inwestycja na ul Waryńskiego i Garncarskiej.
Na ul. Kolejowej mamy już nową kanalizację. Myślę, że jeszcze kilka dni i inwestycja zostanie zakończona.
Na ul. Aleja nad Wałem cała infrastruktura pod ziemia jest nowa. Teraz będzie kładziona kostka i instalowane oświetlenie.
Ad 10) Oświadczenia i komunikaty.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że dożynki Gminne odbędą się 2 września br. w Wielowsi.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że jeśli będzie wola Rady Miejskiej to na podstawie umowy cywilnoprawnej zostanie przekazany budynek szkoły w Ślizowie dla Caritasu w celu stworzenia tam warsztatów terapii zajęciowej.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Zwrócił się do Radnych Rady Miejskiej z pytaniem, czy są głosy sprzeciwu w sprawie utworzenia w szkole w Ślizowie ośrodka, gdzie będą prowadzone Warsztaty Terapii Zajęciowej.
Radni Rady Miejskiej nie zgłosili sprzeciwu w sprawie utworzenia w szkole w Ślizowie ośrodka, gdzie będą prowadzone Warsztaty Terapii Zajęciowej.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Stwierdził, że jeśli Radni nie sprzeciwiają się utworzeniu ośrodka to Burmistrz może poczynić starania w tej sprawie.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Wyjaśnił, że Gmina toczy spór z PKO przed sadem cywilnym. PKO przyznało się do winy i przekazało już część pieniędzy za wymagalne odsetki. O pozostałą część toczy się spór. Ja już nic z tego nie rozumiem. Wierzę, że wygramy, ale będzie bardzo trudno.
Z wyjaśnień, jakie udzieliła nam Regionalna Izba Obrachunkowa, przegrana nie powoduje naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Bolesław Moniuszko – Radny
Wystąpił jako Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i ustosunkował się do informacji prasowych dot. zwolnień z podatku dla przedsiębiorców. Wyjaśnił, że Komisja Rewizyjna bardzo wnikliwie analizowała zwolnienia i umorzeń podatkowych przygotowując wniosek absolutoryjny. Zwolnienia nastąpiły na podstawie uchwały Rady Miejskiej, która określała ścisłe kryteria zwolnień. We wszystkich wypadkach wnioski były udokumentowanej uzasadnione rozwojem i wzrostem zatrudnienia. Proszę o wcześniejszą reakcję Urzędu, na takie doniesienia prasowe.
Umorzenia podatkowe dot. osób fizycznych i prawnych. Osoby prawne, to 10 podmiotów, z których w 8 przypadkach to umorzenia dla instytucji. Tylko w dwóch przypadkach umorzenie dotyczyło przedsiębiorców.
Umorzono podatki dla 112 osób fizycznych. W większość podstawą do umorzenia, były skutki gradobicia. Głównie umorzono podatki rolne.
Proszę o szybką reakcje na niedoinformowanie społeczeństwa o umorzeniach i zwolnieniach podatkowych.
Ad 11) Wolne wnioski.
Jarosław Kalemba – Sołtys Sołectwa Gaszowice
Zwrócił uwagę na potrzebę wykoszenia pobocza na drodze Gaszowice – Jemielna.
Zwrócił się z pytaniem do Burmistrza, na jakim etapie jest sprawa przekazania parku w Gaszowicach od Agencji Własności Rolnej.
Stanisław Czajka – Burmistrz Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że pobocze zostanie wykoszone.
W sprawie parku, wyjaśnił, że nie mamy jeszcze odpowiedzi z Agencji Rolnej.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Zwrócił uwagę na niedostateczny porządek na cmentarzu komunalnym. Toalety są w ciągu dnia zamknięte. Należy to zmienić. Czy jest gospodarz na cmentarzu?
Wszystkie uwagi kierowane pod adresem cmentarza kieruje do mnie Przewodniczącego Samorządu Pana Tomasz Kaźmirskiego.
Marian Kuczyński – Prezes Spółki SGK
Wyjaśnił, że zieleń jest utrzymana we właściwym stanie. Jest osoba zatrudniona na ½ etatu zajmująca się porządkiem na cmentarzu. Toalety zostały otwarte, ale spodziewam się, że będzie wiele skarg na jego czystość.
Kostka będzie wykonana jeśli Rada Miejska wpisze to do zadań inwestycyjnych.
Ad 8) Zamknięcie obrad.
Kazimierz Cichoń – Przewodniczący Rady Miejskiej
Wobec zrealizowania porządku obrad. Zamykam LI Sesje Rady Miejskiej.
Na tym protokół zakończono.
Protokołował Przewodniczący Rady Miejskie
Michał Pawlaczyk Kazimierz Cichoń
.......................................... ..................................................