PROTOKÓŁ Nr XVII / 07xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
z XVII Sesji Rady Miejskiej w Sycowie
odbytej w dniu, 25 października 2007 r.
w sali nr 57 Urzędu Miasta i Gminy Syców
ul. Mickiewicza 1 w godz. od 1200 do 1540
Przewodniczący Rady Miejskiej – Bolesław Moniuszko, otworzył XVII Sesje Rady Miejskiej w Sycowie słowami: „otwieram XVII Sesje Rady Miejskiej w Sycowie”, powitał również radnych oraz zaproszonych gości.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy Syców Sławomirem Kapicą podziękowali Panu Tomaszowi Kaźmierskiemu Przewodniczącemu Zarządu Osiedlowego nr 3 za pracę na rzecz rozwoju społeczności lokalnej, a Panu Mieczysławowi Skuzie złożyli gratulację w związku z wyborem na nowego Przewodniczącego Zarządu Osiedla nr 3.
Ad 2) Stwierdzenie quorum.
W XVII Sesji Rady Miejskiej w Sycowie na 15 osobowy skład Rady w obradach uczestniczy 14 radnych co stanowi quorum niezbędne do prowadzenia obrad i podejmowanie prawomocnych decyzji.
Ponadto w sesji uczestniczyli:
1. Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
2. Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców
3. Michał Pawlaczyk – Sekretarz Miasta i Gminy Syców
4. Irena Lisikiewicz – Dyrektor PUP w Oleśnicy
5. Waldemar Grzędziak – Kierownik PUP Filia w Sycowie
………………………………….
1. Naczelnicy Wydziałów Urzędu Miasta i Gminy Syców
2. Skarbnik Miasta i Gminy Syców
3. Radca Prawny
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy
5. Przedstawiciele samorządów uczniowskich
6. Sołtysi i Przewodniczący Zarządów Osiedlowych
7. Mieszkańcy Miasta i Gminy Syców.
(Załącznik nr 1)
Ad 3) Przyjęcie porządku obrad.
Czy ktoś chce złożyć propozycję do zmiany do porządku obrad?
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Zgłosił zmianę w porządku obrad: Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie deklaracji współpracy z Dolnośląskim Zarządem Dróg Wojewódzkich z siedzibą we Wrocławiu.
Ze względu na to, że nie było więcej propozycji zmian porządku obrad poddał wniosek burmistrza pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 Radnych – 14 głosami „za” przyjęła proponowaną zmianę w porządku obrad na XVII Sesji Rady Miejskiej w Sycowie.
Przedstawił porządek obrad:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XVI Sesji Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 27 września 2007 r.
5. Informacja Burmistrza Miasta i Gminy Syców o pracy w okresie od 27 września 2007 r. do 25 października 2007 r.
6. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej w Sycowie o pracy w okresie od 27 września 2007 r. do 25 października 2007 r..
7. Informacja Burmistrza Miasta i Gminy Syców o złożonych oświadczeniach majątkowych zgodnie z art. 24h ust.12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
8. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej w Sycowie o złożonych oświadczeniach majątkowych zgodnie z art. 24h ust.12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
9. Informacja o stanie bezrobocia na terenie Miasta i Gminy Syców.
10. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie wyboru Ławników do Sądu Rejonowego w Oleśnicy:
a) wybór Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia tajnego głosowania,
b) przedstawienie sprawozdania zespołu do wyrażania opinii o kandydatach na ławników w Sądzie Rejonowym w Oleśnicy,
c) przeprowadzenie głosowania,
d) ogłoszenie wyników głosowania.
11. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Syców” dla Pani Gertrudy Kurzawy
12. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Syców” dla Księcia Ernsta Johana Birona von Curland.
13. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie.
14. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości.
15. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji podatkowych.
16. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
17. Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie deklaracji współpracy z Dolnośląskim Zarządem Dróg Wojewódzkich z siedzibą we Wrocławiu
18. Dyskusja i podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2007.
19. Interpelacje i zapytania radnych.
20. Oświadczenia i komunikaty.
21. Wolne wnioski.
Poddał porządek obrad pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 Radnych – 14 głosami „za” przyjęła porządek obrad XVII Sesji Rady Miejskiej w Sycowie. Porządek Obrad został przyjęty jednomyślnie.
Ad 4) Przyjęcie protokołu z XVI Sesji Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 27 września 2007r.
Protokół został wyłożony do wglądu w Biurze Rady. Uwag do protokołu nie wniesiono.
Poddał Protokół z XVI Sesji Rady Miejskiej w Sycowie pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 Radnych – 14 głosami „za” przyjęła Protokół nr XVI/07 z XVI Sesji Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 27 września 2007r.
Ad 5) Informacja Burmistrza Miasta i Gminy Syców o pracy w okresie od 27 września 2007r. do 25 października 2007r.
Informacja została dostarczona radnym przed sesją.
(Załącznik nr 2 )
Zdzisław Bednarek – Radny
22.10.07 – spotkanie z przedstawicielami firmy „Agent Capital” - Czego dotyczyło to spotkanie?
Kazimierz Cichoń – Radny
12.10.07 uroczyste otwarcie Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego. Czy Pan burmistrz może powiedzieć coś więcej o tym spotkaniu?
Krzysztof Cegła – Radny
13.10.07 spotkanie w STBS w Sycowie chciałabym prosić o jakieś znaczące, najważniejsze informacje
Wojciech Kociński – mieszkaniec Sycowa.
Moje pytanie wiąże się z programem rewitalizacji. Jak daleko jest zaawansowany ten program i czy Pan Burmistrz ma jakąś wizję do wykorzystania tych środków? Czy to jest po prostu wystąpienie i wydanie pieniędzy na ten program. Bo wiadomo, że na każdy program trzeba mieć zabezpieczone środki gminne. Czy Pan Burmistrz ma wizje na co pójdą te środki, gdzie gmina wystąpi, w którym kierunku pójdzie to uderzenie – czy to na budynki, czy na infrastrukturę, czy na chodniki? Czy jest wizja zdobycia tych środków i konkretnie na co?
Michał Pater – Radny
Chciałbym się więcej dowiedzieć odnośnie spotkania z konsulem p. Świderkiem.
Poprosił aby pytania, które kierowane są do burmistrza w czasie sesji składane były na piśmie radnym, tak aby to oni mogli zadać te pytania w interesie grupy obywateli.
Sławomir Kapica - Burmistrz Miasta i Gminy Syców.
- 22.10.07 spotkanie z przedstawicielami firmy Agent Capital”. Przedstawiciele tej firmy zainteresowani byli możliwościami rozpoczęcia dużej inwestycji na terenie Działoszy. Wystąpili z zapytaniem możliwości zmiany planu zagospodarowania przestrzennego specjalnie pod działalność gospodarczą ponieważ w chwili obecnej te grunty są gruntami rolnymi.
- 12.10.07 uroczyste otwarcie Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego. Dzięki zaangażowaniu i pomocy Powiatowego Centrum Pomocy w Oleśnicy i naszego MGOPS powstało takie centrum w Sycowie. Jest to filia w Sycowie. Ze względu, że często jest potrzebna pomoc nie tylko finansowa ośrodek ten posiada swojego psychologa, także w każdej chwili można z tej pomocy skorzystać.
- 13.10.07 spotkanie z STBS – dotyczyło przekazania budynku STBS-owi przy ul Ogrodowej. Stary budynek ma być wyburzony i postawiony nowy. Były by tam pomieszczenia na sklepy itp. w górnej części pokoje, mieszkania.
- Program Rewitalizacji – na początku roku będzie można już składać wnioski, ale zanim do tego dojdzie trzeba opracować Program Rewitalizacji jest to pierwszy etap. Zaprosiliśmy już do pracy wszystkie instytucje, stowarzyszenia które znajdują się na terenie gminy i miasta przede wszystkim. Program jest związany z pieniędzmi unijnymi dla miast powyżej 10 tys. na rewitalizację jakiegoś miejsca w mieście, najczęściej jest to centrum miasta. Na dzień dzisiejszy jesteśmy na etapie przygotowywania projektu i ważne jest to aby w tym programie jak najwięcej się znalazło. Ten program jest o tyle ważny, że te zadania które są zapisane w tym projekcie będą decydowały o dalszych wnioskach. Bo jeżeli w tym projekcie nie będzie zapisane jakieś zadanie to nie będzie się można o te środki ubiegać. Głównym zadaniem na który chcemy uzyskać środki to jest park miejski.
- spotkanie z konsulem p. Świderkiem – spotkanie dotyczyło koncertów na rzecz obywateli Ukrainy i Białorusi, którzy nas odwiedzali. W miesiącu styczniu takie koncerty już się odbywały i chcielibyśmy nadal to kontynuować.
Czesława Sanecka - Sołtyska Ślizowa
Jakie pieniądze unijne zamierza władza naszej Gminy znaleźć na tereny wiejskie?
Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców
Wyjaśnił, że aktualnie przygotowywany jest program rozwoju obszarów wiejskich. Jest to warunek niezbędny do ubiegania się o środki w ramach tego programu. Kwota przewidziana na jedną miejscowość to ok. 500 tys. zł oraz udział własny gminy w wysokości 20%. Zakładamy aplikowanie o te środki dla 5 miejscowości z naszego terenu.
Ireneusz Grzesiak – Sołtys Wioska
Czy konkretnie już wiadomo jakie to będą miejscowości?
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Na tą chwile będzie można pozyskać środki na 5 sołectw. Trudno powiedzieć jednoznacznie, które ze sołectw będzie mogło dostać środki w ramach tego projektu. Na pewno minimum 5 wniosków będziemy przygotowywać. Mamy 5 radnych z terenów wiejskich i może każdy z radnych przygotował by projekt swojego sołectwa.
Ireneusz Grzesiak – Sołtys Wioska
Wiadomo, że każdy z radnych będzie chciał jak najlepiej dla swojego sołectwa, a co z resztą? Dobrze by było zorganizować spotkanie i przedyskutować tą sprawę.
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Dokładnie tak jak p. sołtys mówi. Zrobimy takie spotkanie z przedstawicielami sołectw.
W wyniku braku kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia.
Ad 6) Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej w Sycowie o pracy w okresie od 27 września 2007r. do 25 października 2007r.
Pytań nie zgłoszono. Informacja została przyjęta bez odczytywania. Do informacji nie wniesiono uwag.
(Załącznik nr 3 )
Ad 7) Informacja Burmistrza Miasta i Gminy Syców o złożonych oświadczeniach majątkowych zgodnie z art. 24h ust. 12 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. (Załącznik nr 4)
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Odczytał informację o złożonych oświadczeniach majątkowych.
(Załącznik nr 4)
Ad 8) Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej w Sycowie o złożonych oświadczeniach majątkowych zgodnie z art. 24h ust. 12 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.
Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie
Odczytał informację o oświadczeniach majątkowych.
(Załącznik nr 5)
Ad 9) Informacja o stanie bezrobocia na terenie Miasta i Gminy Syców.
Waldemar Grzędziak – Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy Filia w Sycowie
Przedstawił informacje.
(Załącznik nr 6 )
Dokonał otwarcia dyskusji.
Zdzisław Bednarek – Radny
Dlaczego tak dużo osób (21%) z wykształceniem wyższym jest bezrobotna?
Waldemar Grzędziak – Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy Filia w Sycowie
Wyjaśnił, że w tej liczbie osób bezrobotnych, są osoby które rejestrowały się zaraz po ukończeniu wyższej uczelni. Na pewno osoby z wyższym wykształceniem szybciej znajdują pracę niż te które posiadają wykształcenie zasadnicze zawodowe. I liczba tych osób ciągle ulega zmianie.
Zdzisław Bednarek – Radny
W kierunku długotrwale bezrobotnych trzeba zacząć cos robić, bo oni w końcu zapomną jak się pracuje.
Waldemar Grzędziak – Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy Filia w Sycowie
Mamy tą grupę osób na uwadze. Staramy się te osoby długotrwale bezrobotne aktywnie wspierać, jednak nie zawsze to się udaje ponieważ tą grupę jest bardzo ciężko z tego stanu przestawić. Staramy się te osoby aktywizować w formie przekwalifikowania.
Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie
Ze względu na brak dalszych pytań poprosił Panią Irenę Listkiewicz o rozszerzenie problemu bezrobocia na skale powiatu oleśnickiego.
Irena Listkiewicz – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy
Zmiana ustawy w 2004 roku i wejście do Unii spowodowało dużą zmianę na naszym rynku pracy. Cały czas te zmiany obserwujemy i cały czas staramy się nadążyć nad trendami jeśli chodzi o kierunki szkoły, kierunki tworzenia miejsc pracy. Na przygotowanych materiałach widać, że zmienia się wielkość środków na poszczególne programy. W dalszym ciągu dużą funkcję odgrywają szkolenia. Właśnie między innymi dlatego aby dać szanse osobą długotrwale bezrobotnym, móc je przekwalifikować lub podnieć kwalifikacje które już posiadają. Dużo jest dotacji na staże, dotacji na utworzenie miejsc pracy. Na formę tworzenia miejsc pracy będziemy przekazywać większą ilość pieniędzy z tego względu, że cieszy się ona bardzo dużym zainteresowaniem. Mają zostać uproszczone procedury w zdobywaniu środków unijnych. Jest to dobre z tego względu, że ułatwi nam to zdobywania jeszcze większej ilości pieniędzy i przeznaczanie ich na tworzenie nowych miejsc pracy, na tworzenie większej ilości staży czy przygotowania zawodowego dla osób długotrwale bezrobotnych lub dla osób które utraciły możliwość wykonywania swojego zawodu. Myślę, że są to najważniejsze kierunki działań całego Powiatowego Urzędu Pracy.
Dokonał otwarcia dyskusji.
Kazimierz Cichoń – Radny
Dlaczego w formie „roboty publiczne” nie ma zaplanowanych żadnych pieniędzy?
Irena Listkiewicz – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy
Gdyby utworzyły się ośrodki aktywizacji osób bezrobotnych przy poszczególnych samorządach, które mogły by kierować te osoby do robót publicznych to na pewno kwota była by przeznaczona na ten cel. Takie ośrodki nie powstały dlatego dla tej formy nie zaplanowano żadnych środków pieniężnych.
Stanisław Biernacki – Radny
Dlaczego są takie wysokie koszty na korespondencje? Wychodzi to ok. 10 tys. miesięcznie.
Irena Listkiewicz – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy
Jeśli chodzi o podział funduszu pracy jest on pokazany w materiałach. Tabela pokazuje skale środków jakimi dysponuje Urząd Pracy. Są świadczenia obligatoryjne i środki fakultatywne, ale są też środki związane z obsługą bezrobocia. Był pewien czas, że próbowaliśmy zastąpić wysyłanie listów kurierami, ale teren jest bardzo rozległy więc trzeba było zapewnić dowóz tych osób, dotarcie, pokwitowanie odbioru przesyłki. Nie jest to możliwe do zrealizowanie, w związku z tym w dalszym ciągu obowiązuje nas informowanie, zawiadamianie za pośrednictwem poczty. Każde zawiadomienie, każda informacja, decyzja wysyłana jest do klienta za zwrotnym potwierdzeniem, a taki list kosztuje 5,50 zł i musi dotrzeć do bezrobotnego, ponieważ musimy wiedzieć czy dana osoba odebrała przesyłkę bo to się wiąże z utratą statutu osoby bezrobotnej. Ilość wysyłanych dokumentów jest ogromna, ale one muszą mieć potwierdzenie odbioru bo w momencie odwołania, gdy takiego potwierdzenia nie ma jest ono uchylane.
W wyniku braku kolejnych głosów w dyskusji dokonał jej zamknięcia oraz ogłosił 10 min przerwy.
Po przerwie.
Poinformował, że na obrady dotarł Pan radny Rafał Anders w związku z tym od tej chwili w sesji uczestniczy 15 radnych.
Ad 10) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie wyboru Ławników do Sądu Rejonowego w Oleśnicy:
a) wybór Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia tajnego głosowania,
b) przedstawienie sprawozdania zespołu do wyrażania opinii o kandydatach na ławników w Sądzie Rejonowym w Oleśnicy,
c) przeprowadzenie głosowania,
d) ogłoszenie wyników głosowania.
Wyjaśnił, że zgodnie z ustawą o ustroju sądów powszechnych wyborów na łaników wybiera się w głosowaniu tajnym. Istnieje konieczność powołania komisji skrutacyjnej.
Proszę o podanie kandydatów do komisji skrutacyjnej.
(Załącznik nr 7)
Paweł Walczak – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie
Zaproponował następujących kandydatów do komisji skrutacyjnej:
1. Leszek Wojtowicz
2. Rafała Anders
3. Zenon Staniewicz
Czy są inne kandydatury?
Więcej kandydatów nie zgłoszono.
Czy Pan Rafał Anders wyraża zgodę na pracę w komisji skrutacyjnej?
Rafał Anders – Radny
Tak, wyrażam zgodę.
Czy Pan Zenon Staniewicz wyraża zgodę na pracę w komisji skrutacyjnej?
Zenon Staniewicz – Radny
Tak, wyrażam zgodę.
Czy Pan Leszek Wojtowicz wyraża zgodę na pracę w komisji skrutacyjnej?
Leszek Wojtowicz – Radny
Tak, wyrażam zgodę.
Poddał skład komisji skrutacyjnej pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 Radnych – 15 głosami „za” przyjęła skład komisji skrutacyjnej.
Poprosił Przewodniczącego zespołu opiniującego Pana radnego Michała Patera o przedstawienie sprawozdania z pracy zespołu i wyrażenie opinii zespołu o kandydatach na ławników. A komisje skrutacyjną poprosił o przygotowanie kart do głosowania oraz regulaminu głosowania.
Michał Pater – Radny
Przedstawił sprawozdanie z pracy zespołu i opinię zespołu o kandydatach na ławników.
(Załącznik nr 8 )
Poinformował, że zgodnie z obowiązującym prawem biuro Rady Miejskiej w Sycowie wystąpiło do Komisariatu Policji w Sycowie z zapytaniem o opinię w sprawie przedstawionych kandydatów. W odpowiedzi otrzymaliśmy od Komendanta Komisariatu Policji w Sycowie komisarza Mariusza Kramarza pozytywną opinię w stosunku do kandydatów.
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Bolesław Moniuszko poprosił członków komisji skrutacyjnej o przedstawienie regulaminu tajnego głosowania.
Rafał Anders – Radny
Odczytał regulamin tajnego głosowania w wyborach na ławników w Sądzie Rejonowym w Oleśnicy.
Poprosił o przegłosowanie przedstawionego regulaminu tajnego głosowania.
Rada Miejska w obecności 15 Radnych – 15 głosami „za” przyjęła regulamin tajnego głosowania w wyborach na ławników w Sądzie Rejonowym w Oleśnicy.
Następnie komisja skrutacyjna rozdała karty do głosowania.
Ogłosił 5 min przerwę techniczną na policzenie głosów i sporządzenie protokołu przez komisje skrutacyjną.
Po przerwie.
Pan Stefan Babiak Radca Prawny zwrócił uwagę, że głosowanie nie było przeprowadzone zgodnie z regulaminem, ponieważ radni powinni wrzucać karty do urny po wcześniejszym wyczytaniu ich z listy obecności. W związku z tym proszę o komisyjne zniszczenie kart do głosowanie oraz przeprowadzenie nowego głosowania zgodnie z regulaminem.
Leszek Wojtowicz – Radny
Poinformował, że karty z poprzedniego głosowania zostały komisyjnie zniszczone. W tej chwili głosowanie będzie odbywało się według zapisu w regulaminie, czyli wyczytywani kolejno radni będą podchodzili do urny i oddawali swój głos.
Rafał Anders – Radny
Rozdał karty do głosowania.
Leszek Wojtowicz – Radny
Odczytywał z listy obecności radnych, którzy podchodzili do urny i oddawali swój głos.
Ogłosił 5 min. przerwę na podliczenie głosów i sporządzenie protokołu.
Po przerwie.
Leszek Wojtowicz – Radny
Przedstawił wynik głosowania i odczytał protokół komisji skrutacyjnej.
(Załącznik nr 9 )
Odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Oleśnicy.
Następnie poddał uchwałę pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 Radnych – 15 głosami „za” przyjęła uchwałę w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Oleśnicy. Uchwała nr XVII / 72 /07 została przyjęta jednomyślnie.
Pogratulował wybranym ławnikom.
Ad 11) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Syców” dla Pani Gertrudy Kurzawy
Rada Miejska w obecności 15 Radnych – 15 głosami „za” przyjęła uchwałę w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Syców” dla Pani Gertrudy Kurzawy
Uchwała nr XVII / 73 /07 została przyjęta jednomyślnie.
Ad 12) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Syców” dla Księcia Ernsta Johana Birona von Curland.
Rada Miejska w obecności 15 Radnych – 15 głosami „za” przyjęła uchwałę w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Syców” dla Księcia Ernsta Johana Birona von Curland. Uchwała nr XVII / 74 /07 została przyjęta jednomyślnie.
Ad 13) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie.
Poprosił przewodniczącego Komisji doraźnej do spraw opracowywania statutów Pana Radnego Leszka Wojtowicz o przedstawienie uchwały.
(Załącznik nr 12)
Leszek Wojtowicz – Radny
Przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie.
Dokonał otwarcia dyskusji
Leszek Wojtowicz – Radny
W imieniu komisji doraźnej proszę o wniesienie dwóch autopoprawek w §12 pkt 1 ust. 7- wykreślenie słowa ponadgimnazjalnej. Oraz w §30 dopisać że pierwsze wybory zwołuje Przewodniczący Rady w terminie 30 dni od daty opublikowania się uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Uchwała została skonsultowana z przedstawicielami samorządów szkolnych. Taka inicjatywę zgłoszono, a my wyszliśmy jej naprzeciw dzięki czemu dziś możemy taka uchwałę podjąć.
Ze względu na brak dalszej dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 Radnych – 15 głosami „za” przyjęła uchwałę w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Sycowie. Uchwała nr XVII / 75 /07 została przyjęta jednomyślnie.
Ad 14) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Małgorzata Kegel-Wancek – Kierownik Wydziału Podatków i Windykacji
Przedstawiła projekt uchwały.
(Załącznik nr 13)
Dokonał otwarcia dyskusji.
Paweł Walczak – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
W §1 pkt 7c Zaproponował zmianę kwoty z 0,12zł na 0,15 zł.
Czy są jeszcze inne propozycje?
Paweł Walczak – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Zwrócił uwagę, że pani kierownik zmieniła numerację. I w poprawka nad którą będziemy głosować znajduje się w §1 pkt 2c
Czyli pani kierownik wprowadziła inny zapis tak?
Małgorzata Kegel-Wancek – Kierownik Wydziału Podatków i Windykacji
Wyjaśniła, że zmieniła tylko zapis uchwały ale jej sens pozostał taki sam.
W takim razie powinno być to zgłoszone jako autopoprawka do projektu uchwały.
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Jeżeli pani kierownik uważa, że ten zapis którego dokonała będzie bardziej czytelny i wyraźny to zgłaszam to jako autopoprawkę.
Małgorzata Kegel-Wancek – Kierownik Wydziału Podatków i Windykacji
Jest to poprawka merytoryczna. Ona nic nowego nie wnosi do uchwały. Jest ona tylko bardziej wyraźniejsza. Została zmieniona tylko numeracja.
Poprosił Pana Burmistrza, aby jakiekolwiek poprawki wniesione do projektu uchwał po odbytych komisjach zgłaszać jako autopoprawkę na sesji.
Ze względu na brak dalszych pytań Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek zmiany stawki w §1 pkt 2c z kwoty 0,12 zł na 0, 15 zł
Rada Miejska w obecności 15 Radnych – 14 głosami „za” 0 głosami „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się” przyjęła w/w wniosek.
Poddał pod głosowanie projektu uchwały w sprawie określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości wraz z wniesiona poprawką.
Rada Miejska w obecności 15 Radnych – 14 głosami „za” 0 głosami „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się” przyjęła uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. Uchwała nr XVII / 76 /07 została przyjęta jednomyślnie.
Ad 15) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji podatkowych.
Małgorzata Kegel-Wancek – Kierownik Wydziału Podatków i Windykacji
Wyjaśniła, że projekt uchwały który odczyta różni się od projektu, który był omawiany na komisjach, gdyż załączniki do uchwały zostały nazwane i odpowiednio przypisane podatki rolnemu, leśnemu i podatkowi od nieruchomości. Następnie odczytała projekt uchwały.
(Załącznik nr 14)
Dokonał otwarcia dyskusji.
Kazimierz Cichoń – Radny
Zwrócił uwagę na to, że uchwała, która została odczytana i przedstawiona radnym przed chwila nie ma podpisu radcy prawnego. Ta uchwała powinna by przedstawiona i omówiona na komisjach a w tej chwili to jesteśmy postawieni pod ścianą.
Ta sytuacja jest podobna do poprzedniej. Jeśli są jakiekolwiek poprawki wnoszone do projektu uchwały po rozpatrzeniu tego projektu przez komisje muszą być one zgłoszone jako auto poprawka i mieć akceptacje radcy prawnego. Dla wyjaśnienia tej sytuacji zarządzam 10 min przerwy.
Po przerwie.
Poprosił radcę prawnego o przedstawienie opinii w stosunku do proponowanej uchwały.
Stefan Babiak – Radca Prawny
Wyjaśnił, że różnica pomiędzy projektem uchwały przedstawionym na komisji a dzisiejszym projektem uchwały wynikła z tego, że w momencie przedkładania tego pierwotnego projektu trwały jeszcze prace nad deklaracjami i na dzień dzisiejszy okazało się, że tych załączników musi być więcej dlatego zostało to w ten sposób przedstawione.
Przedstawiony w chwili obecnej projekt uchwały nie pokrywa się w wielu przypadkach z projektem uchwały który był przedmiotem rozpatrywania na komisjach nie mamy możliwości wycofania tego z porządku obrad, natomiast jeżeli są jakieś wątpliwości to musimy przyjąć projekt uchwały który był omawiany na komisjach. Proszę panią kierownik o przedstawienie projektu uchwały który był przedstawiony radnym na komisjach.
Michał Pater – Radny
Czy to spowoduje jakich chaos organizacyjny w zakresie realizacji tych należności przez tych których te podatki dotyczą. Żeby nie było takiej sytuacji, że pani daje inny formularz niż myśmy zatwierdzili.
Małgorzata Kegel-Wancek – Kierownik Wydziału Podatków i Windykacji
Tak nie może być. To musi być jednoznaczne. Kwestia jest tylko taka kiedy opublikowane zostanie w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. Więc w połowie grudnia musi się ukazać aby móc stosować stawkę od stycznia.
Paweł Walczak – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Zaproponował przedyskutowanie projektu uchwały który był zaproponowany na komisjach. Prośba jest taka aby odrzucić ten projekt uchwały i na sesji listopadowej omówić już właściwą uchwałę.
Odczytał projekt uchwały omawiany na komisjach oraz poddał go pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 Radnych – 15 głosami „przeciw” odrzuciła uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji podatkowych.
Ad 16) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
Małgorzata Kegel-Wancek – Kierownik Wydziału Podatków i Windykacji
Przedstawiła projekt uchwały.
(Załącznik nr 15)
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Na wniosek komisji zgłosił autopoprawkę o zaokrągleniu kwot do pełnych złotówek.
Poinformował, że stawki podatku od środków transportu zostają na poziomie lat ubiegłych z tym tylko, że samochody do 3,5 tony zostały usunięte z tej tabeli.
Dokonał otwarcia dyskusji.
Dyskusji nie było.
Poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 Radnych – 15 głosami „za” 0 głosami „przeciw” i 0 głosie „wstrzymującym się” przyjęła uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych. Uchwała nr XVII / 77 /07 została przyjęta jednomyślnie.
Ad 17) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie deklaracji współpracy z Dolnośląskim Zarządem Dróg Wojewódzkich z siedziba we Wrocławiu.
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Przedstawił projekt uchwały.
(Załącznik nr 16)
Dokonał otwarcia dyskusji.
Michał Pater – Radny
Co wchodzi w skład tej współpracy? Czy SA to instalacje drogowe, telefoniczne, ściekowe itp.?
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Na dzień dzisiejszy są realizowane dwie inwestycje przez Dolnośląski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Remont całej ul. Kaliskiej i skrzyżowania przy ul. Kaliskiej, Mickiewicza i Kępińskiej oraz remont chodnika na Nowym Dworze. Obie te inwestycje są realizowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich. Ta deklaracja zasugerowana jest na wniosek dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich żeby taka uchwała była z tego względu, że później też się łatwiej rozmawia. Oczywiście bez Państwa udziału, bez środków które nie będą w budżecie to taka realizacja się nie odbędzie. Myślę, że dla nich jest to też ważne, że Rada Miejska jest otwarta na współpracę.
Ze względu na brak dalszej dyskusji poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 Radnych – 15 głosami „za” przyjęła uchwałę w sprawie deklaracji współpracy z Dolnośląskim Zarządem Dróg Wojewódzkich z siedziba we Wrocławiu. Uchwała nr XVII / 78 /07 została przyjęta jednomyślnie.
Ad 18) Dyskusja i podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2007.
Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców
Przedstawiła projekt uchwały.
(Załącznik nr 17)
Zwrócił uwagę na mały błąd techniczny ponieważ powtórzył się dwa razy §2, następnie dokonał otwarcia dyskusji.
Zdzisław Bednarek – Radny
Odczytał opinie Komisji Budżetowej. Opinia Komisji jest pozytywna. Zwrócił jedna uwagę na to aby Komisja budżetowa miała spotkania oddzielnie, tak aby móc się sprawą finansowym dokładniej przyjrzeć.
Zgodził się z Radnym Zdzisławem Bednarskim, że Komisja Budżetowa powinna spotykać się oddzielnie i bardziej dokładnie analizować zmiany budżetu.
Następnie ze względu na brak dalszej dyskusji dokonał jej zamknięcia oraz poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 Radnych – 14 głosami „za” przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2007.
Uchwała nr XVII / 79 /07 została przyjęta jednomyślnie.
Ad 18) Interpelacje i zapytania radnych.
Zenon Staniewicz – Radny
W imieniu mieszkańców miasta i gminy zapytał dlaczego apteki nie są czynne w nocy?
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Wyjaśnił, że już wcześniej były prowadzone rozmowy w tym temacie i prawda jest taka, że aptekarze w żaden sposób nie chcą się na to zgodzić. Są to dla nich dodatkowe koszty itp. trudno jest w chwili obecnej użyć argumentacji którą oni się posługiwali. Rozmowy polegały również na tym aby ujednolicić godziny otwarcia aptek w weekendy tak aby była ciągłość w funkcjonowaniu. Co do usystematyzowania, uregulowania tych godzin i funkcjonowania dyżurów w soboty i niedziele Starostwo ma przygotować pismo i to ma być uregulowane. Co do dyżurów nocnych jest ogromny opór i Starostwo nie wymusi tych dyżurów.
Barbara Nogala – Radna
Właściciele aptek powoływali się nie tylko na aspekt ekonomiczny, ale również na brak tylu magistrów. A na dyżurach nocnych technik nie może wydawać leków. I myślę, że to z tym należy się najbardziej liczyć.
Zdzisław Bednarek – Radny
Kiedyś była taka dyskusja aby otworzyć aptekę w ośrodku zdrowia.
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Była taka dyskusja. Dyrektor przychodni został upoważniony do przeprowadzenia przetargu gdyby zaistniała taka potrzeba.
Zdzisław Bednarek – Radny
Wyjaśnił, że liczył na to, że to ośrodek zdrowia będzie miał swoja aptekę a nie wydzierżawiać pomieszczenia innym.
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Nie jest to takie proste. Przynajmniej tak nam to zostało przedstawione przez dyrektora.
Paweł Walczak – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Wydzierżawienie pomieszczeń na terenie przychodni spowoduje to samo co teraz jest czyli będzie 5 apteka, która będzie pracowała tak jak jej będzie pasowało. Bo nie mamy na to żadnego wpływu poza pobieraniem czynszu za wydzierżawienie pomieszczeń.
Michał Pater – Radny
Wydzierżawienie pomieszczeń pod aptekę jest bardzo dużym zyskiem niezależnie jak będzie ona funkcjonowała. Prowadząc samemu interes ma się większy skutek ekonomiczny niż jak miał by to prowadzić GS. Pewne jest to, że kwotę za dzierżawę można uzyskać comiesięcznie z tytułu umowy. Ale jeżeli zatrudnimy jakąś liczbę osób, księgowe, do tego dojdą nadgodziny i okaże się, że wydatki rzeczowe będą tak duże, że prowadzenie tej apteki przez SPZOZ nie będzie przynosiło zysku.
Zdzisław Bednarek – Radny
Ja się z Panem nie zgadzam. To jest jeden z lepszych interesów jeśli chodzi o zysk. Istotny jest także punkt w jakim znajduje się np. apteka, a przychodnia jest najlepszym takim miejscem.
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Wyszedł z propozycją, aby zorganizować spotkanie z dyrektorem Dąbrowskim w tej sprawie.
Myślę, że propozycja p. Burmistrza jest najbardziej sensowną, spotkamy się z dyrektorem ośrodka zdrowia.
Czy ktoś z Państwa jeszcze chciałby zabrać głos?
Krzysztof Cegła – Radny
Pewna grupa naszych wyborców ma obawy co do celowości i priorytetów naszych wydatków na remont cmentarza radzickiego. Korzystając z obecności mediów wyjaśnijmy, że to nie są tylko nasze pieniądze.
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Udało nam się 50 tys. pozyskać na ten cmentarz z Urzędu Wojewódzkiego, Gmina dołożyła 10 tys. I udało się przepięknie odrestaurować ten cmentarz żołnierzy radzieckich.
Krzysztof Cegła – Radny
Jaka była frekwencja głosowania w szpitalu w wyborach parlamentarnych?
Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców
Wyjaśnił, że do głosowania podeszły 22 osoby z 92 uprawnionych.
Powyżej 60 osób wymusza na nas obowiązek ustawowy, a przy tej liczbie 92 uprawnionych taki punkt musiał funkcjonować.
Ad 20) Oświadczenia i komunikaty.
Przypomniał, że sesja listopadowa odbędzie się 22 listopada.
Więcej oświadczeń nie było.
Ad 21) Wolne wnioski.
Brak.
Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie
Stwierdził wyczerpani porządku obrad i o godzinie 1540 zamknął XVII Sesje rady Miejskiej w Sycowie słowami: Zamykam XVII Sesje Rady Miejskiej w Sycowie.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Sycowie
Bolesław Moniuszko
Protokołowała
Magdalena Pieprzka