Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowy formularz wniosku do rejestracji działalności gospodarczej CEIDG-1 w miejsce dotychczasowego formularza EDG-1.
Istotną zmianą proceduralną jest możliwość złożenia wniosku osobiście lub listem poleconym (podpis poświadcza notariusz) do dowolnego urzędu gminy (miasta) – nie obowiązuje już właściwość urzędu miejsca zamieszkania. Zgodnie z nazwą, Ewidencja będzie teraz centralna, co oznacza, że w jednej bazie znajdą się przedsiębiorcy z całego kraju (podobnie jak w KRS), a nie tylko z obszaru jednej gminy, jak dotychczas. CEIDG w pełni będzie realizowała zasadę „jednego okienka” – wniosek składany do urzędu zastępuje wniosek do ZUS/KRUS, urzędu statystycznego i naczelnika urzędu skarbowego.
Podstawową formą składania wniosku ma być od teraz wypełnienie formularza udostępnionego w ramach Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej - e-PUAP (e-administracja). Ponieważ e-PUAP jest narzędziem dopiero wdrażanym, nie zrezygnowano z tradycyjnego, papierowego, sposobu składania wniosków o wpis do Ewidencji w gminach.
Nowy formularz CEIDG-1 (obowiązujący od 25.11.2019 r.): files/fck/File/proced/2019/CEIDG-1_w1_8_9_2019-11-25.pdf
Więcej informacji, w tym zał. do CEIDG-1 znajdują się na stronie www.ceidg.gov.pl: prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/
lub: biznes.gov.pl
Wzór dokumentu elektronicznego „CEIDG-1 Wniosek o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej” został opublikowany w Centralnym Repozytorium ePUAP, jednocześnie został mu nadany niepowtarzalny identyfikator: http://crd.gov.pl/wzor/2011/06/22/600/