Menu

Programy usuwania, unieszkodliwiania odpadów

URM nr XXX/157/08 w sprawie uchwalenia „Programu usuwania i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest na terenie gminy Syców”.

Uchwała nr XXX/157/08xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Rady Miejskiej w Sycowie

z dnia 27 października 2008

 

 

 

w sprawie uchwalenia „Programu usuwania i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest na terenie gminy Syców”

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym(tekst jednolity Dz. U. Nr 142 z 2001, poz. 1591, ze zmianami) oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska ( tekst jednolity z dnia Dz. U  z 2008 r. Nr 25, poz.150 ze zmianami). Rada Miejska w Sycowie uchwala, co następuje

 

 

§ 1

Uchwala się „Program usuwania azbestu z terenu Gminy Syców” na lata 2008 – 2032 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Syców.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Paweł Walczak


 

Uzasadnienie

 

W maju 2002 roku opracowany został Krajowy Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest, stosowanych na terytorium Polski.

Zakres opracowania Programu usuwania azbestu z terenu gminy Syców obejmuje m.in. inwentaryzację ilości i rodzaj azbestu na terenie gminy Syców, z uwzględnieniem lokalizacji, formy prawnej posiadaczy tych odpadów, rodzaju obiektów, w jakich występują (pokrycia dachowe, ściany, materiały izolacyjne, inne), ogólnej oceny stanu technicznego.

Odpady zawierające azbest zaliczane są do odpadów niebezpiecznych. Chorobotwórcze działanie azbestu powstaje w wyniku wdychania włókien azbestu zawieszonych w powietrzu. Dopóki włókna nie są uwalniane do powietrza i nie są wdychane wyroby z udziałem azbestu nie stanowią zagrożenia dla ludzi. Azbest stosowano w wyrobach budowlanych głównie jako pokrycia dachowe, płyty azbestowo -cementowe o zawartości 10-13% azbestu. Włókna azbestowe w tych wyrobach są mocno związane i nawet w przypadku mechanicznego uszkodzenia materiału w niewielkiej ilości przedostają się do otoczenia. Niebezpieczeństwem natomiast jest mechaniczna obróbka tych płyt no.: cięcie, wiercenie lub rozbijanie czy łamanie. Choć azbest dobrze zabezpieczony nie stanowi niebezpieczeństwa dla zdrowia, to uszkodzony chociażby w wyniku każdej mechanicznej obróbki lub kwaśnych deszczy może stać się przyczyną takich chorób jak pylica azbestowa, rak płuc i inne zmiany w płucach. Dlatego też jedynym sposobem wykluczenia niebezpieczeństwa związanego z azbestem jest jego stopniowe usuwanie z otoczenia z zachowaniem zasad bezpieczeństwa pracy oraz ochrony środowiska. Prace te muszą być zakończone do końca 2032 roku.

Po przyjęciu w/w dokumentu Gmina Syców będzie ubiegać się o możliwość dofinansowania usuwania azbestu z terenu Gminy Syców w ramach funduszy unijnych, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ekofunduszy.

Dzięki podjętym już  krokom w tej priorytetowej sprawie mamy nadzieję, że problem azbestu będzie z upływem czasu bezpiecznie rozwiązany.

 

 

Autor: