URM nr XXX/163/08 w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

 xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

U C H W A Ł A  NR XXX /163 / 2008

RADY  MIEJSKIEJ  W  SYCOWIE

z dnia 27 października 2008 r.

 

w  sprawie  wieloletniego  programu  gospodarowania  mieszkaniowym  zasobem  gminy

 

 

            Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 i art. 40  ust.1 i 2 pkt 3 ustawy  z dnia 8 marca 1990 r.  o samorządzie  gminnym  ( tekst jednolity z 2001 r.  Dz.U.Nr 142 ,poz.1591 z późn. zm.)oraz  art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy  z dnia 21 czerwca 2001 r.  o  ochronie  praw lokatorów, mieszkaniowym  zasobie  gminy  i o  zmianie  Kodeksu  cywilnego ( Dz.U. Nr 71,  poz. 733 ze zm.)    u c h w a l a się  , co  następuje :

 

 

Rozdział  I

 

Przepisy  ogólne

 

§ 1

 

1.Uchwała   reguluje zasady, prognozy  oraz  wieloletnią  politykę  gospodarowania  mieszkaniowym   zasobem  gminy  w  zakresie   wielkości,  potrzeb, stanu  technicznego, sprzedaży, polityki czynszowej, realizacji  zarządzania  oraz  planowanych  wydatków.

2.Gospodarowanie lokalami mieszkalnymi wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu  

  gminy i lokalami socjalnymi polega w szczególności na: sprzedaży lub  wynajmie   lokali

  mieszkalnych  oraz  wynajmie lokali  socjalnych.

 

3. Mieszkaniowy  zasób  tworzą  lokale  mieszkalne  oraz  lokale  socjalne,  będące  własnością Miasta i Gminy  Syców .

 

 

 

 

Rozdział II

 

Prognoza wielkości  oraz stanu  technicznego  zasobu mieszkaniowego  Miasta i Gminy Syców w latach  2008 - 2012 , z podziałem na lokale socjalne i pozostałe  lokale  mieszkalne .

 

§ 2

 

Zasób  mieszkaniowy  znajduje  się   zarówno  w  budynkach, w  których  wyodrębniono  własność lokali (wspólnot mieszkaniowe), jak  i w budynkach, w których  nie  wyodrębniono  własności  lokali,  stanowiących  własność Miasta i Gminy Syców.

 

Zasoby  mieszkaniowe  wg  form  własności na dzień 31.03.2008r. :

 Forma  własności

Ilość budynków

Ilość  mieszkań

Budynki mieszkalne stanowiące

w całości własność Miasta i Gminy Syców

-          teren miasta

-          teren  Gminy

48

 

39

9

161

 

120

41

Budynki mieszkalne stanowiące własność  wspólnot mieszkaniowych , w których Miasto i Gmina Syców  jest współwłaścicielem  

 

73

 

327

Razem:

121

493

                                                                                             

  Udział procentowy zasobów mieszkaniowych  Miasta i Gminy  Syców  we wspólnotach mieszkaniowych .

xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />

 Prognozowany  stan zasobu mieszkaniowego przedstawia poniższa  tabela :

 

 

2008

2009

2010

2011

2012

Liczba lokali mieszkalnych ogółem

463

438

413

393

373

Lokale  socjalne

10

12

14

16

18

Lokale mieszkalne

453

426

399

377

355

Powierzchnia użytkowa w  m2

26093,47

25093,47

24093,47

23293,47

22493,47

 

 

Prognozę  oparto  na  następujących założeniach :

-         corocznie planuje  się  sprzedaż lokali  mieszkalnych ,

-                   w  kolejnych  latach  dokonane  zostanie  przekwalifikowanie  lokali mieszkalnych  

          na  lokale  socjalne,

-                   planowane jest oddanie 2 nowych lokali mieszkalnych,

-                   Podział 90 m2 lokalu mieszkalnego w Szczodrowie na dwa  mniejsze.

 

Budynki   stanowiące   mieszkaniowy zasób  gminy  to  obiekty  o  bardzo  zróżnicowanym wieku,  konstrukcji  i  standardzie. 

Stan techniczny  zasobu  uzależniony  jest  od  wieku  budynków,  jego  utrzymania                i  przeprowadzonych w  przeszłości  remontów .

 

 

 

Aktualna strukturę  budynków  pod względem  wieku przedstawia  poniższa tabela :

 

Wiek   budynku

Ilość
Udział  procentowy

Do 50 lat

2

4,25

Od 50 do 100 lat

14

27,66

Powyżej 100  lat

32

68,09

Razem :

48

100 %

 

 

 

 Stopień  zużycia technicznego  budynków :

 Stopień  zużycia  budynku

2008

2009

2010

2011

2012

0-25 %

2

2

2

2

2

26-50 %

10

10

10

10

10

51-75 %

20

16

16

15

14

76-100 %

16

20

20

21

21

 Liczba budynków

48

48

48

48

48

 

Rozdział  III

Analiza  potrzeb  oraz  plan  remontów  i modernizacji  wynikający  ze  stanu  technicznego  budynków  i  lokali  na  lata  2008 -2012 .

 

§ 3

Sposób wykorzystania  planowanych środków  finansowych  na poszczególne  zadania  remontowe  wynikające z  analizy  potrzeb  w  kolejnych latach obrazuje  poniższa  tabela :

 Nazwa  zadania

2008

2009

2010

2011

2012

Roboty dekarskie

10,00

8,00

8,00

9,00

9,00

Roboty  elewacyjne

4,00

6,00

15,00

15,00

15,00

Roboty zduńskie

3,00

3,00

3,00

2,00

2,00

Roboty  stolarskie

5,00

5,00

5,00

5,00

4,00

Roboty  murarskie

5,00

5,00

10,00

10,00

11,00

Remonty po ekspertyzach

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

Remonty lokali  mieszkalnych

30,00

25,00

25,00

30,00

30,00

Remonty instalacji elektrycznej

15,00

12,00

14,00

10,00

12,00

Remonty instalacji gazowej

5,00

5,00

3,00

3,00

3,00

Remonty instalacji  c.o.

3,00

5,00

3,00

3,00

3,00

Remonty wodno-kanalizacyjne

20,00

26,00

14,00

13,00

11,00

Rozbiórki  budynków

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

Razem

100%

100%

100%

100%

100%

 

 

Prognoza  stanu  technicznego gminnego zasobu  mieszkaniowego  :

 

 

Rok

Stan  techniczny budynków

dobry

zadawalający

niezadowalający

2008

20

16

12

2009

22

16

10

2010

24

16

8

2011

27

16

5

2012

28

18

2

 

 

Użyte w  zestawieniu określenia oznaczają :

·        stan dobry – budynek w okresie  objętym prognozą  nie wymaga  napraw

·        stan zadawalający – średni -  elementy  konstrukcji są w  dobrym stanie, natomiast  inne elementy budynku należy naprawić, konserwować lub wymienić

·        stan niezadowalający -  uszkodzone elementy konstrukcji

 

Jako  priorytetowe  uznaje  się  remonty wynikające  z  wymogów  bezpieczeństwa  dla  życia

i  zdrowia ludzi, bezpieczeństwa  mienia  lub  środowiska, w  szczególności  w  zakresie  instalacji gazowej i elektrycznej .

Dokonane remonty winny pozwolić na utrzymanie zasobu w stanie co najmniej niepogorszonym, a  nawet  przy  ich systematycznej  realizacji mogą doprowadzić do poprawy  stanu  technicznego  zasobu .

 

 

Rozdział  IV

 Planowana  sprzedaż   lokali  mieszkalnych  w  latach  2008 -2012 .

 

§ 4

 

Ustala się prognozowaną  sprzedaż  lokali mieszkalnych  z  zasobu gminy  w  poszczególnych latach

1.      W roku  2008  -  do  30  lokali

2.      W roku  2009  -  do  25  lokali

3.      W roku  2010  -  do  25  lokali

4.      W roku  2011  -  do  20  lokali

5.      W roku  2012  -  do  20  lokali 

 

Sprzedaż lokali  mieszkalnych  odbywa się  w formie ratalnej  bądź za  gotówkę  z  zastosowaniem bonifikaty.  Zgodnie  z uchwałą  Rady Miejskiej  w Sycowie Nr XLII/ 247/2002 z  dnia  29 sierpnia 2002 r. w  sprawie kreślenia  zasad  nabycia , zbycia  i obciążania  nieruchomości  oraz ich wydzierżawiania lub  najmu  na  okres  dłuższy  niż 3 lata    ceny  nabycia  ustala  się  w oparciu  o wartość  określoną  przez  wycenę  rzeczoznawcy  majątkowego .

Od  ceny  sprzedaży lokalu  mieszkalnego lub  domu  jednorodzinnego udzielane są bonifikaty  w  wysokości :

 

-         80 %  przy  wykupie  lokali  mieszkalnych w  budynku  powyżej 5 lokali  ,

-         70 %  przy  wykupie  lokali  mieszkalnych  do  5  lokali ,

-         50 %  przy  wykupie  domu  jednorodzinnego .

 

Sprzedaż  lokali  mieszkalnych  na rzecz najemców  odbywa się  na  wniosek  nabywcy,

a  jedynym dostępnym  narzędziem w  celu  jej  zintensyfikowania  jest system  ułatwień  procesu  sprzedaży  lokali  i bonifikat .

 

Na podstawie Zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy  Syców  Nr 30/2003 z dnia

21 stycznia 2003 r.  ustalono wykaz lokali i budynków  nie podlegających sprzedaży.

  

Rozdział V

 

Zasady  polityki  czynszowej

 

 

§ 5

Ustala się następujące rodzaje czynszów:

a/ za lokale mieszkalne ,

b/ za lokale socjalne.

 

§ 6

 

1.   Czynsz obejmuje, koszty  konserwacji, utrzymania  technicznego  budynku, koszty  utrzymania  zieleni   oraz  wszystkich pomieszczeń wspólnego użytkowania, w tym opłaty za utrzymanie czystości, energię cieplną i elektryczną oraz koszty administrowania. 

2.   Najemca  oprócz  czynszu  jest  zobowiązany  do  uiszczania  związanych z eksploatacją mieszkania opłat niezależnych od właściciela tj. opłat za dostawę do lokalu energii cieplnej i elektrycznej, gazu, wody oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych, a także opłat za komórki przeznaczone do przechowywania opału.

 

§ 7

Stawki czynszu miesięcznego za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali ustala Burmistrz  Miasta i Gminy Syców, z uwzględnieniem  czynników obniżających i podwyższających  wartość użytkową  lokali . 

Czynniki obniżające stawkę bazową czynszu nie dotyczą czynszu za lokale socjalne.

Stawka czynszu za lokal socjalny ustala się w wysokości połowy stawki najniższego czynszu obowiązującego  w gminnym zasobie mieszkaniowym .

Czynsz najmu płacony jest z góry do 10 dnia każdego miesiąca w kasie STBS-u  lub na wskazany przez administratora  rachunek bankowy.

 

 

§ 8

 W celu poprawienia efektywności gospodarowania zasobem  oraz  zahamowania  degradacji  tego zasobu  ustala się  następujące  zasady  polityki czynszowej :

 

1.  Podwyższenie  czynszu corocznie, jeden raz w roku, z zachowaniem warunków określonych w art. 8a ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity Dz.U. z 2008r. N 31, poz.266 ze zmianami)

2.  Dążenie  do ustalenia czynszów na poziomie co najmniej  3 % wartości odtworzeniowej  rocznie, co  umożliwi pełne  pokrycie  kosztów  administracji  i remontów  bieżących,

      a  więc trwałą   likwidacje  konieczności dofinansowywania bieżącej  administracji  zasobu z budżetu  Miasta i Gminy Syców i  wprowadzenie  zasad  efektywności w  gospodarowaniu    tym zasobem   - z wyhamowaniem tendencji do  jego  degradacji        i dekapitalizacji .

  

  

Rozdział  VI

 

Sposób  i  zasady  zarządzania  lokalami  i  budynkami  wchodzącymi   w  skład  mieszkaniowego  zasobu  gminy  oraz  przewidywane zmiany  w  zakresie  zarządzania  mieszkaniowym  zasobem  gminy  w  latach 2008 –2012 .

 

 

 

§ 9

  Zarządzanie budynkami , w których  wyodrębniono  własność  lokali,  wykonywane  jest  przez  zarządcę  nieruchomości  posiadającego  licencję  zawodową w oparciu o  ustawę  z dnia 24 czerwca 1994 r.  o  własności lokali  oraz  inne  obowiązujące  przepisy, z uwzględnieniem  woli właścicieli lokali   wyrażonej  w  formie uchwał wspólnot  mieszkaniowych .

 

 

 

Rozdział  VII

 

Źródła  finansowania   gospodarki  mieszkaniowej w  latach 2008 –2012 wraz                  z podziałem kosztów w zakresie utrzymania zasobu mieszkaniowego.

 

§ 10

 

1.      Jako źródła  finansowania  gospodarki  mieszkaniowej  przyjmuje się :

 

-         wpływy  z czynszów  za lokale  mieszkalne ,

-         wpływy  z  czynszów  za  lokale  użytkowe ,

-         środki z budżetu gminy.

 

  

§ 11

Na koszty w zakresie utrzymania zasobu mieszkaniowego składa  się :

 

1.  Koszty bieżącej eksploatacji, w  tym :

-                   koszty utrzymania w należytym stanie sanitarno-porządkowym budynków i ich  

         otoczenia oraz pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców,

-         koszty utrzymania terenów zielonych,

-         koszty utrzymania posesji w okresie zimowym,

-         koszty utrzymania w stanie gotowości urządzeń  przeciwpożarowych budynków,

-         koszty wymaganych przepisami prawa przeglądów technicznych budynków, lokali 

    i  instalacji,

 

2.  Koszty techniczne utrzymania zasobów, w tym :

-         koszty konserwacji i usuwania awarii urządzeń wyposażenia technicznego,

-         koszty remontów bieżących budynków, lokali, pomieszczeń wspólnego użytku 

          i urządzeń technicznych,

-                 koszty napraw dróg wewnętrznych, placów i zatok parkingowych oraz napraw

         przyłączy sieciowych,

-        koszty zabezpieczenia budynków w  przypadku wystąpienia klęski żywiołowej

         i zdarzeń losowych .

 

3.   Koszty wynagradzania zarządcy,

4.       Zaliczki na fundusz mieszkaniowy,

5.       Koszty sądowe i opłaty komornicze,

6.       Koszty remontów kapitalnych i modernizacji, rozbiórek stanowiących wydatki 

     inwestycyjne. 

 

 

Rozdział  VIII

 

Zasady  poprawy  wykorzystania  i racjonalizacji gospodarowania  mieszkaniowym  zasobem  gminy .

 

§ 12

 W celu poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania zasobem określa się zasady  jako priorytetowe :

 

a)  dążenie do jak największego zaspokajania potrzeb mieszkaniowych  mieszkańców gminy,

b)   racjonalizacja i urealnienie opłat  czynszu  za lokale mieszkalne  oraz kosztów zarządu  gminnym  zasobem  mieszkaniowym ,

c)   racjonalne gospodarowanie środkami z budżetu gminy przeznaczonymi na  utrzymanie gminnego zasobu mieszkaniowego ,

d)   poprawa warunków i standardu lokali mieszkalnych ,

e)    udzielanie  bonifikat dla najemców  zgłaszających  chęć  wykupu  mieszkania,

f)        dążenie do sprzedaży lokali znajdujących się w budynkach wspólnot  mieszkaniowych z udziałem  gminy.

 

Rozdział  IX

 Postanowienia  końcowe   

§ 13

Traci moc uchwała nr VII/45/2003 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 27 lutego 2003r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy,

 

§ 14

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Syców 

 

§ 15

 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym  Województwa  Dolnośląskiego .

 

 

Autor: