Komisja Infrastruktury (19.04.2007 r.)

Protokół nr 7/07 z dnia 25.09.2007 r.

Protokół Nr  7/07xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

ze wspólnego  posiedzenia Komisji Budżetowej oraz Komisji Infrastruktury

Rady Miejskiej w Sycowie

odbytego w dniu 25 września 2007 r.

w Urzędzie Miasta i Gminy w Sycowie, sala nr 56

 

 

W posiedzeniu, któremu przewodniczyli Zdzisław Bednarek Przewodniczący Komisji Budżetowej udział wzięli członkowie obu Komisji wg listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 i nr 2 do niniejszego protokołu, oraz zaproszeni goście Burmistrz Miasta i Gminy Syców Sławomir Kapica, Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców Jacek Przybył, a także Ewa Głowacka Dyrektor ZOS w Sycowie.

Przewodniczący Komisji Budżetowej Zdzisław Bednarek o godzinie 1430 otworzył posiedzenie obu  Komisji i po powitaniu członków obu Komisji i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy ośmiu członków obu Komisji co wobec składu Komisji Infrastruktury wynoszącego trzech członków oraz wobec składu Komisji Budżetowej wynoszącego pięciu członków stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.

Następnie Przewodniczący  Komisji Budżetowej Zdzisław Bednarek przedstawił projekt porządku posiedzenia.

 

Na wniosek Przewodniczącego Komisji Budżetowej Zdzisława Bednarka Komisje jednomyślnie, przyjęły następujący porządek posiedzenia:

 

1.       Informacja o stanie oświaty na terenie gminy Syców oraz o przygotowaniu szkół i przedszkoli na rok szkolny 2007/2008

2.       Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacji podatkowej, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazaniu organów do tego uprawnionych.

3.       Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2007.

 

 

 

Ad 1) Informacja o stanie oświaty na terenie gminy Syców oraz o przygotowaniu szkół i przedszkoli na rok szkolny 2007/2008

Ewa Głowacka – Dyrektor ZOS

Przedstawiła informacje na ten temat.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Przyszkolne Nr 2 istnieje możliwość dowożenia dzieci z Komorowa i miesięczny koszt wynosi 1830 zł i koszty biletów 1133zł jak to rozumieć?

 

Ewa Głowacka – Dyrektor ZOS

To wynika z tego, że z Komorowa dzieci dowożone są autobusem z opiekunem dlatego, że szkoła tam została zlikwidowana i wszystkie dzieci w wieku od 0- 4 klasy łącznie dowożone są na koszt gminy. Natomiast bilety starsze dzieci kupują sobie, ale jest jeszcze taka umowa, że dzieci z Wioski są dowożone z tego względu, że ta wieś jest bardzo rozległa. Opłacamy im ½ biletu miesięcznego. A połowę biletu dopłacamy z tego względu, że dzieci kończą zajęcia w różnych terminach i nie ma możliwości jednego wspólnego przejazdu powrotnego.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Dobrze, że są te małe szkoły, ale patrząc na nauczycieli w szkole w Szczodrowie na ok. 50 uczniów jest 12 nauczycieli, a w Drołtowicach 123  i tez 12 nauczycieli.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców

Ale to jest niepełnozatrudnienie, to jest ilość osób pracujących, ilość etatów. To, że klasa liczy 5 osób nie oznacz, że koszt utrzymania oddziału jest niższy.

 

Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej

Trzeba brać pod uwagę ilość oddziałów, a nie ilość dzieci.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Na temat przedszkoli w tej chwili nie chciał bym się wypowiadać, chciałbym tylko przypomnieć,  że w lutym komisja złożyła wniosek do spraw restrukturyzacji placówek na terenie Miasta i Gminy Syców. Nie wiem kiedy się za to zabierzemy, we wrześniu mięliśmy się tą sprawą konkretnie zająć.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrz Miasta i Gminy Syców

Rzeczywistość na dzień dzisiejszy jest taka, że wpłata na poziomie 43 zł razem z wyżywieniem, co razem daje 120 zł powoduje, że zainteresowanie przedszkolami jest olbrzymie. W tej chwili przedszkola są w 100% zapełnione łącznie z kilkudziesięcioma osobami czekającymi na listach rezerwowych. Jest też pewien ruch na rynku pracy, który powoduje, że zapotrzebowanie rodziców na opiekę szkolna jest większe. Ale łączny udział kosztów w utrzymaniu przedszkoli wynosi zaledwie 5%.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Ile wynosi koszt utrzymania na jedno dziecko w przedszkolu?

 

Ewa Głowacka – Dyrektor ZOS

Ponad 6 tys. zł minus 25% ponieważ dotacje mamy na poziomie 262 zł do jednego dziecka miesięcznie razy 10 miesięcy to wynosi 2600zł

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Te koszty bardzo szybko rosną. Trzeba się temu dokładniej przyjrzeć. Może zrobić cos z tymi dopłatami ze strony rodziców?

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców

W Oleśnicy Rada Miejska podjęła uchwałę o nowym sposobie współfinansowania przez rodziców tego zadania ono zostało określone w wymiarze procentowym do najniższego wynagrodzenia - na poziomie 30 % najniższego wynagrodzenia. To jest opłata, której dokonuje rodzic i nie ma rozgraniczenia czy jest to z wyżywieniem czy bez. Jest to opłata za pobyt dziecka w przedszkolu.  

Na dzień dzisiejszy potrzeba funkcjonowania przedszkoli jest, bo ilość uczęszczających wynosi 100%.

 


Ewa Głowacka – Dyrektor ZOS

W publicznych przedszkolach są dwie opłaty: za 5 godzinny pobyt w przedszkolu, a druga dotyczy całodniowego pobytu. I tak jak zostało to zasugerowane to właśnie najlepiej będzie urealnić tą opłatę stałą. I wtedy pokazało by to, zweryfikowało faktyczną potrzebę korzystania z przedszkoli.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców

W tej chwili pilnego uregulowania wymaga regulamin przyjmowania do przedszkoli. Ponieważ w tej chwili odbywa się to na takiej zasadzie, że dyrektorzy nie weryfikują faktycznych potrzeb poziomów zarobków itd.

 

Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców

Jest ok. 20 osób oczekujących i niestety musieliśmy odmówić, bo to wiązało by się z koniecznością otworzenia kolejnego oddziału. Dlatego wymaga to weryfikacji wniosków, kto jest najbardziej potrzebujący.

 

Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej

Na dzień dzisiejszy nie ma co rozważać kwestii likwidacji przedszkola. Należy złożyć wniosek do Burmistrza o urealnieniu kosztów. Jeśli urealnimy koszty to może sprawa sama się rozwiąże.

 

Michał Pater – Radny

Zanim przejdzie się do głosowania trzeba ustalić jaka ma być to kwota.

 

Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej

To może złożymy wniosek Pani dyrektor ZOS zrobi rozpoznania jak wyglądają sytuacje tych odpłatności w sąsiednich gminach i zaproponuje kwotę i przygotuje uchwałę z konkretna propozycję.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Poddał pod głosowanie wniosek w sprawie projektu uchwały o urealnieniu dopłat dla rodziców za przedszkola.

 

Głosowanie Komisji Budżetowej:

Komisja Budżetowej w obecności 3 członków – 3 głosami „za”, 0 głosami „przeciwko” oraz 0 głosami „wstrzymującymi się” przyjęła wniosek do realizacji.

Wniosek został przyjęty jednomyślnie.

 

Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców

Sycowska oświata jest naprawdę w bardzo dobrym stanie. Jej poziom, kadra , obiekty komfort pracy są naprawdę na bardzo wysokim poziomie.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców

Pracując w poprzedniej instytucji mam pełny obraz stanu obiektów oświatowych na terenie naszego powiatu i mogę Państwa zapewnić, że stan techniczny naszych placówek  ich wyposażenie, estetyka i funkcjonalność jest naprawdę jednym z lepszych w powiecie. Nie mamy się czego wstydzić.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

A jak wygląda sytuacja szkoły w Ślizowie?

Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej

Rodzice z tego terenu są już nastawieni na likwidacje tej szkoły i na dowożenie dzieci do szkół do Sycowa.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

Na pewno pierwszy warunek który musimy spełnić to bezpieczny dowóz dzieci do Sycowa. A koszty dowozu dzieci są tylko małym ułamkiem w porównaniu do kosztu utrzymania całego budynku.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

A co stanie się z budynkiem szkoły?

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

Znalazła się firma, która jest zainteresowana utworzeniem wyższej uczelni, niepublicznej uczelni. Wezmą na siebie koszty kompleksowego remontu oraz zachowają mieszkania, które tam są. Na razie jest to jeszcze w formie negocjacji, szukamy racjonalnych rozwiązań.

Firma zgodziła się przyjechać na spotkanie z mieszkańcami wsi, tak aby przedstawić swoje zamiary i szerszych informacji udzielić.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Podziękował Dyrektorce ZOS za udzielone informacje i wyjaśnienia, następnie poprosił Panią Skarbnik o zabranie głosu.

 

 

 

Ad 2) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacji podatkowej, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazaniu organów do tego uprawnionych.

Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców

Przedstawiła informacje.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

Zgłosił kilka uwag formalnych, literówek.

 

Michał Pater – Radny

Zaproponował, aby nie upoważniać i nie delegować uprawnień zarówno do umorzenia jak też  do udzielania innych form pomocy dla tych, którzy są w trudnej sytuacji finansowej. Wnioskuje, aby tylko jeden organ czyli burmistrz miał do tego prawo.

 

Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i gminy Syców.

Wyjaśnił, że przedyskutował ta sprawę z Panią Skarbnik – jak to będzie wyglądało w praktyce. My chcemy aby wyglądało to tak jak w  2000 r. bo wtedy jeszcze istniał zakład budżetowy ZGK. I dyrektor ZGK sporządzał sprawozdanie finansowe i przekazywał je burmistrzowi, jest większa możliwość weryfikacji oraz przygotowania wykazu i wtedy też jest możliwość większej kontroli nad tym. Jest to na pewno łatwiejsze w zarządzaniu.

 


Leszek Wojtowicz – Radny

Przyjrzałem się sytuacji jaka jest w sąsiednich gminach i nie znalazłem takiej która nie posiadała by drugiej osoby upoważnionej. Ja osobiście oczekuję od burmistrza pracy koncepcyjnej, natomiast jeśli zawalimy go papierami nie będzie z tego efektów.

Myślę, że możemy zapisać kwotę 3 tys. dla kierowników jednostek, zamiast trzykrotności.

Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców

Może lepiej zapisać jednokrotność zamiast trzykrotności.

 

Leszek Wojtowicz – Radny

3 tys. zł jest to kwota konkretna i w każdym momencie do tego powrócić.

 

Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców

Ale to jest dla celów obliczenia funduszu socjalnego, więc ona automatycznie będzie waloryzowana dwa razy do roku.

 

Leszek Wojtowicz – Radny

I tu jest problem dla osoby kontrolującej, więc myślę, że wygodniej będzie zmienić to jednak na 3 tys. zł do konkretnej, realnej kwoty.

 

Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej

W przypadku jednostek organizacyjnych, które podlegały by tej uchwale to były by tak: Centrum Kultury, MOSiR, Szkoły i Przedszkola.  A czy MOPS też podlega tej uchwale, czy działa na podstawie rozporządzenia?

 

Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców

Oni wykonują zadania zlecone i własne. To co jest zadaniem zleconym rozwiązywane jest na podstawie rozporządzenia, ale zadania własne podlegają pod uchwałę.

 

Michał Pater – Radny

Zwrócił uwagę na §3 ust. 5. Dlaczego za okres zwłoki nie płaci się odsetek?

 

Leszek Wojtowicz – Radny

Dana osoba otrzymuje wyznaczony termin do kiedy ma zapłacić i za ten okres nie nalicza mu się odsetek.

 

Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców

Ale to co narosło do decyzji zostanie mu naliczone jako odsetki.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

To może lepiej jak będzie to zapisane jako od dnia wydania decyzji, a nie od dnia złożenia wniosku. Bo wniosek można złożyć i on może być rozpatrywany np. za 2 miesiące.

 

Michał Pater – Radny

Zasugerował wykreślenie całego tego punktu. (§3 ust.5)

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Pani Skarbnik ile jest ogólnie takich sytuacji w ciągu roku? I jak duże są to kwoty?

 


Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców

W stosunku do Urzędu Gminy w tym i ubiegłym roku nie było takich przypadków, ale nie powiem ile było w mieszkaniówce.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

Z mieszkaniówki dziennie nieraz wpływa 10 takich wniosków. I są to różne zaległości od kilkuset zł do kilkatysięcy czasami.

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Jeśli Radny Michał Pater i Radny Leszek Wojtowicz podtrzymują swoje wnioski to ja proponuje poddać je pod głosowanie.

 

Michał Pater – Radny

Zwrócił się z prośbą do pozostałych uczestników, że jeśli jego wniosek zlikwidowania delegowania uprawnień zostanie przegłosowany na „nie” to na sesji przeczytać jego zdanie odrębne na ten temat.

 

Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców

Pani Skarbnik czy były jakieś inne uchwały, które dopuszczały burmistrza do tego typu form umarzania czy jest też tak, że kierownicy mają takie uprawnienia?

 

Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców

Na ogół nie spotkałam się aby nie było upoważnień jedynie w powiatach bo tam decyduje o tym zarząd. Ale ja nie spotkałam takiego wzoru żeby nie było upoważnienia do kierowania.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

Jeśli chodzi o ust. 5 w §3 to trzeba go czytać razem z  § 4 bo to są te przypadki gdzie nie następuje to uregulowanie czy odstąpienie od terminu i wtedy te odsetki są wymagane. Ten zapis ma bardziej charakter zachęcający, aby jednak ten dłużnik regulował te zobowiązania.

 

Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zanim przejdziemy do głosowania czy wykreślamy §6 ust. 2 to należy się zastanowić nad założeniem koncepcyjnym. Czy idziemy w kierunku delegowania uprawnień czy pozostawiamy to tylko do dyspozycji burmistrza? Bo jeśli chodzi o ordynacje podatkową to tam nie ma możliwości delegowania uprawnień jeżeli chodzi o zaległości podatkowe i odsetek. Z kolei ustawa o finansach publicznych mówi jednoznacznie, że gospodarkę finansową w danej jednostce odpowiada dyrektor danej jednostki.

Jeśli zlikwidujemy delegowanie uprawnień to dyrektorzy staną się wygodni. A tak będą niejako zobowiązani do ponoszenia konsekwencji oraz odpowiedzialności za to co robią. Uważam, że można obniżyć te kwoty do jednokrotności, ale dać te uprawnienia aby dyrektorzy nie mówili że są ubezwłasnowolnieni.

 

Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców

Zwróciła uwagę na kolejny punkt który był wprowadzony §6 ust. 3 z tytułu wzrostu nieruchomości. Umarzać rentę planistyczna to takie barbarzyństwo. Uchwała tego zabrania.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

Zawęziliśmy ten zapis tylko do renty planistycznej i trzeba się zastanowić czy nie należało by również wpisać opłaty adiacenckiej.  

 


Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców

Można wykreślić rentę  planistyczną i wtedy ten zapis będzie dotyczył wszystkiego.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

Myślę, że tego typu kwoty nie powinny podlegać umorzeniu.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Poddał pod głosowanie wniosek Radnego Michała Patera w sprawie zlikwidowania delegowania uprawnień

 

Głosowanie oby Komisji:

Za przyjęciem wniosku Radnego Michała Patera głosowało 8 Radnych – 3 „za”, 4 „przeciwko” 1 „wstrzymujący się”

Wniosek nie został przyjęty.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

Zanim przejdziemy do głosowania to jeszcze zastanówmy się co do tej kwoty, czy nie lepiej dokonać zapisu „przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia” zamiast jednokrotności czy konkretnej kwoty 3 tys.? W ten sposób uchwała będzie aktualna w każdym następnym roku.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Poddał pod głosowanie wniosek aby wprowadzić zapis „przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia”.

 

Głosowanie oby Komisji:

Za przyjęciem wniosku głosowało 8 Radnych – 6 „za”, 1 „przeciwko” 1 „wstrzymujący się”

 

 

 

Ad 3) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2007.

Maria Galuba – Skarbnik Miasta i Gminy Syców

Przedstawiła informacje na ten temat.

 

Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej

Czy ta kwota 90 tys. została konkretnie przypisana do jakiś budynków czy to jest tylko takie przeniesienie środków.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

A kto będzie decydował jakie to będą budynki?

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

Burmistrz będzie o tym decydował.

 

Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców

Wyjaśnił, że te środki chcą przeznaczać na wspólnoty oraz bieżące remonty. Cieszę się, że są wspólnoty ponieważ my tylko do nich dopłacamy bo one wtedy inaczej wyglądają.

 

 


Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

W wspólnocie administrator pobiera tylko za cześć wspólną. My dopłacamy tylko do funduszu remontowego.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

A jak u nas w Sycowie wyglądają?

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

Różnie to wygląda, generalnie celem jest to że tam gdzie są wspólnoty te mieszkania jak najszybciej zbyć.

 

Sławomir Kapica – Burmistrz Miasta i Gminy Syców

Mnie najbardziej martwi te 50 budynków, które są w 100 % własnością gminy i  które musimy remontować z budżetu gminy, bo są w fatalnym stanie.

 

Krzysztof Lentka – Radny

Błędem jest to, że gmina nie podnosi czynszu.

 

Michał Pater – Radny

Jak się urealni kwoty to ludzie zaczną kupować te mieszkania.

 

Jacek Przybył – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Syców.

Czynsze w lokalach komunalnych musza ulec urealnieniu. I tak jak Pan Radny Michał Pater słusznie zauważył być może, że wtedy ta sprawa sama się rozwiąże.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Zamknął dyskusję. Komisja Budżetowa i Komisja Infrastruktury wydały pozytywna opinię w sprawie zmiany budżetu Miasta i Gminy Syców na rok 2007.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Czy w sprawach różnych ma ktoś jeszcze jakieś pytania?

 

Kazimierz Mieszała – Sołtys Biskupice

Zwrócił się z prośbą o dofinansowanie remontu świetlicy wiejskiej w Biskupicach. Zwrócił szczególna uwagę na to, że wiele remontów mieszkańcy wykonywali sami co pozwoliło na dużą oszczędność środków pieniężnych lecz za mało by móc dokończyć całe piętro świetlicy.

 

Bolesław Moniuszko – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zasugerował, aby dać Sołectwu pieniądze o które proszą, bo są jedynym sołectwem, które wykazuje inicjatywę w działaniu. Zwłaszcza jeśli widać tego efekty.

 

Wiesław Kapica – Radny

Trzeba dać im te pieniądze, niech skończą remont tego jednego piętra do samego końca.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Zaproponował wybór Wiceprzewodniczącego Komisji Budżetowej. Zgłosił kandydaturę Radnego Michała Patera.

Czy Pan Radny Michał Pater wyraża zgodę na bycie Wiceprzewodniczącym?

 


Michał Pater – Radny

Nie wyraził zgody.

 

Zdzisław Bednarek – Przewodniczący Komisji Budżetowej

Związku z tym, wybór Wiceprzewodniczącego Komisji Budżetowej przełożono na późniejszy termin. Na tym obrady obu Komisji o godz. 1700 zakończono.

 

Na tym protokół zakończono.

Przewodniczący Komisji Budżetowej

 

Zdzisław Bednarek

Protokołowała

Magdalena Pieprzka

 

 

 

 

Autor: