Obowiązki sprawozdawcze w zakresie ewidencji i sprawozdawczości odpadowej 12-01-2013

UWAGA: Zwolnienie z przedkładania wykazów opłatowych, gdy opłata nie przekracza 100 zł. W związku ze zmianą przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 672, z późn. zm.) wprowadzonych na podstawie art. 13 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz. U. z 2016 r. poz. 2255), od 1 stycznia 2017 r. podmioty korzystające ze środowiska nie przedkładają wykazów i informacji, o których mowa w art. 286 ust. 1 i 1a w przypadku gdy roczna wysokość opłaty z tytułu każdego z rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1 nie przekracza 100 zł. W przypadku, gdy jeden rodzaj korzystania ze środowiska przekracza 100 zł, obowiązek przesłania sprawozdania dotyczy wszystkich rodzajów korzystania ze środowiska. Powyższe zwolnienie dotyczy wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat za rok 2016.

Obowiązki sprawozdawcze w zakresie ewidencji i sprawozdawczości odpadowej, gospodarki bateriami i akumulatorami, gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska.

 

Ewidencja i sprawozdawczość odpadowa  

 Zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy o odpadach, posiadacz odpadów prowadzący ewidencję odpadów jest obowiązany do sporządzenia i przekazania marszałkowi województwa właściwemu ze względu na miejsce wytwarzania, odbierania odpadów komunalnych, zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, w terminie do dnia 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy, zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilościach odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Wytwórca komunalnych osadów ściekowych, o których mowa w art. 43 ww. ustawy, jest obowiązany sporządzić na formularzu zbiorcze zestawienie danych zawierające informacje określone w art. 37 ust. 2 ustawy o odpadach.  

 Obowiązek prowadzenia ewidencji nie dotyczy: wytwórców tylko odpadów komunałnych, wytwórców odpadów w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji, jeżeli pojazdy te zostały przekazane do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, osób fizycznych i jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorcami, które wykorzystują odpady na własne potrzeby zgodnie z art. 36, ust. 2-3 ww. ustawy.  

 Przez posiadacza odpadów, w tym wytwórcy komunalnych osadów ściekowych zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt.13) ww. ustawy rozumie się każdego, kto faktycznie włada odpadami w tym wytwórcę odpadów. Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 22) ustawy o odpadach za wytwórcę odpadów rozumie się każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów; wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej. Wytwórca odpadów, który prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, a także przetwarzania odpadów zawierających azbest w urządzeniach przewoźnych, jest obowiązany do uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami (art. 17 ust. 1a. ww. ustawy).  

 Zestawienie za rok sprawozdawczy 2011 należy sporządzić na formularzu zgodnie z formą, układem i techniką określoną w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 roku w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywanie zbiorczych zestawień danych o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1674). Zestawienie za lata 2007 - 2010 należy sporządzić na formularzu zgodnie z formą, układem i techniką określoną w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2007 r. w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywanie zbiorczych zestawień danych o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 101, poz. 686).

 Jeżeli podmiot nie przedłożył przedmiotowych zestawień za lata 2007-2011 (pomimo prowadzonej w tych latach działalności) powinien uzupełnić ten obowiązek wstecz, zgodnie z art. 36 i 37 ustawy o odpadach. Zgodnie z art. 79c ust. 3 ww. ustawy, marszałek województwa nakłada kary pieniężne w wysokości 500 zł na podmioty, które nie wywiązują się z obowiązku przekazywania zbiorczego zestawienia danych. Formularze do sporządzenia przedmiotowych sprawozdań oraz wzory kart ewidencji można pobrać ze strony internetowej: www.malopolskie.pl/gospodarkaodpadami. Dokumenty można składać osobiście bądź na adres korespondencyjny Urządu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, Wydział Środowiska, ul. Ostrowskiego 7, 53-238 Wrocław, tel. 71 770 43 38. 

Gospodarka bateriami i akumulatorami

 Zgodnie z art. 18 ustawy o bateriach i akumulatorach przedsiębiorca przed rozpoczęciem działalności w zakresie wprowadzania do obrotu baterii lub akumulatorów na terytorium kraju lub przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, przed dokonaniem pierwszego wprowadzenia do obrotu baterii lub akumulatorów na terytorium kraju lub pierwszego przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, jest obowiązany do złożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska wniosku o wpis do rejestru oraz uzyskania numeru rejestrowego. Wprowadzający do obrotu baterie i akumulatory, dystrybuujący baterie lub akumulatory lub sprzęt, zbierający, przetwarzający, dokonujący recyklingu lub unieszkodliwiania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, zobowiązani są odpowiednio do uiszczenia opłaty depozytowej (art. 53 – 56), opłaty produktowej (art. 38 – 43) i opłaty za kampanie edukacyjne (art. 37) oraz do przedłożenia sprawozdań i wykazów, do dnia 15 marca roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy. Dokumenty należy sporządzić w formie, układzie i technice określonej w rozporządzeniach do art. 34 ust. 2, art. 35 ust. 1, art. 36 ust. 4, art. 37 ust. 6, art. 41 ust. 3, art. 59 ust. 3 i art. 64 ust. 5 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r., o bateriach i akumulatorach.

 Wszystkie niezbędne dokumenty można znaleźć na stronie Ministerstwa Środowiska www.mos.gov.pl w zakładce Środowisko/Odpady/Zużyte baterie i akumulatory, pod linkiem: http://www.mos.gov.pl/kategoria/2453 zuzyte baterie i akumulatory/ oraz na stronie internetowej www.malopolskie.pl/gospodarkaodpadami. Dokumenty można składać osobiście bądź na adres korespondencyjny: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Wydziału Środowiska.

Gospodarka opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

 Zgodnie z ustawą z dnia 11 maja 2001 r., o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z  2001 r. Nr 63, poz. 638 z późniejszymi zmianami), każdy producent, importer, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia, eksporter i dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań jest obowiązany do składania właściwemu marszałkowi województwa rocznego sprawozdania o masie wytworzonych, przywiezionych z zagranicy oraz wywiezionych za granicę opakowań, w terminie do dnia 31 marca za poprzedni rok kalendarzowy. Wzory formularzy określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 31 grudnia 2004 roku, w sprawie wzorów formularzy służących do składania rocznych sprawozdań o masie wytworzonych, przywiezionych z  zagranicy oraz wywiezionych za granicę opakowań (Dz. U. z  2005 r. Nr 4, poz. 30) 

 Formularze do sporządzenia przedmiotowych sprawozdań (OPAK-l, OPAK-2, OPAK-3) można pobrać ze strony internetowej: www.malopolskie.pl/gospodarkaodpadami. Dokumenty można składać osobiście bądź na adres korespondencyjny: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Wydział Środowiska. 

Substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska

 Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 23 lipca 2009 r. w sprawie sposobu przedkładania marszałkowi województwa informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. z 2009 Nr 124, poz. 1033), termin przekazywania Marszałkowi Województwa informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska na administrowanym przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast terenach za rok 2012 według stanu na ostatni dzień tego roku upływa 31 marca 2013 r. Informacje uzyskane od osób fizycznych, niebędących przedsiębiorcami (m.in. od rolników, wspólnot mieszkaniowych, działkowców, szkół, domów pomocy społecznej, organizacji pożytku publicznego) należy sporządzić w formie, układzie i technice określane w ww. rozporządzeniu. Przedmiotowe dane powinny zostać wprowadzone do Bazy Azbestowej (BA - http://www.bazaazbestowa.pl). Zgodnie z obowiązującym „Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”, Polska powinna być wolna od wyrobów zawierających azbest do 2032 roku.

 Ponadto, przedsiębiorstwa oraz osoby prawne (dotyczy również urzędów gmin) działające na administrowanych przez Urząd Gminy terenach zobowiązani są do bezzwłocznego przedłożenia Marszałkowi Województwa informacji o wyrobach zawierających azbest stanowiących załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z  dnia 13 grudnia 2010 roku w sprawie wymagań w zakresie wykorzystania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. 2011 Nr 8, poz.. 31), której termin upływa 31 stycznia 2013 roku, jak również aktualizowanej na bieżąco informacji o wykorzystywanych polichlorowanych bifenyli i polichlorowanych trifenyli (PCB/PCT).  

  Zgodnie z Dyrektywą Rady 96/59/WE z dnia 16 września 1996 r. w sprawie unieszkodliwiania polichlorowanych bifenyli i polichlorowanych trifenyli (PCB/PCT) narzucono Państwom Członkowskim obowiązek poddania dekontaminacji lub unieszkodliwieniu urządzeń zawierających PCB. Termin realizacji tego obowiązku minął z końcem 2010 r., tym samym z dniem 1 stycznia 2011 r. urządzenia zawierające PCB stały się odpadami w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach. Należy zaznaczyć, że obowiązek ten dotyczył urządzeń o objętości powyżej 5 dm3, a działania w zakresie wycofania z rynku PCB wciąż trwają, gdyż dotyczą one także urządzeń poniżej wskazanej objętości.

 Formularze dotyczące ewidencji informacji o rodzaju i ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska można pobrać ze trony internetowej: www.malopolskie.pl/gospodarkaodpadami. Dokumenty można składać osobiście bądź na adres korespondencyjny: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego,  Wydział  Środowiska.

Autor:
Data utworzenia: 12-01-2013 11:40:00
Data edycji: 21-02-2017 9:44:47