ITI 6220.12.-d 2014 Syców, dnia 21 sierpień 2014r.
DECYZJA nr 12/2014
Na podstawie art. 71 ust. 2, art. 75 ust.1 pkt 4 i ust. 3, art. 84 i art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2013 poz. 1235 j.t. ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 poz. 267 j.t. z póżn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku inwestora: Sycowska Gospodarka Komunalna Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ul. Wrocławska 8; 56-500 Syców dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, które zlokalizowano na terenie działki nr 16/1 i 16/2 obręb Syców.
Orzekam
Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na rekultywacji składowiska odpadów innych niż obojętne i niebezpieczne, które zlokalizowane jest na terenie działki nr 16/1 i 16/2 obręb Syców.
Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
UZASADNIENIE
W dniu 27.05.2014 r. wpłynął wniosek Sycowskiej Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ul. Wrocławska 8; 56-500 Syców o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na rekultywacji składowiska odpadów innych niż obojętne i niebezpieczne, które zlokalizowano na terenie działki nr 16/1 i 16/2 obręb Syców.
Do wniosku załączona została karta informacyjna przedsięwzięcia, mapa ewidencyjna obejmująca przewidywany teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypis z rejestru gruntów obejmujący teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie.
Analizowane przedsięwzięcie, zgodnie z § 3 pkt 80 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9.11.2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.), kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których może istnieć potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W myśl art. 63 ust. 1 cytowanej na wstępie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku (…), obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza w drodze postanowienia organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte w tym artykule. Postanowienie wydawane jest po zasięgnięciu opinii regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
W związku z powyższym pismem nr ITI 6220.12.-or 2014 z dnia 25.06.2014 r. Burmistrz Miasta i Gminy Syców wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy o wydanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia. Ponadto pismem z tego samego dnia powiadomiłem strony postępowania o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania zostało podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy Syców oraz na stronie biuletynu informacji publicznej Urzędu Miasta i Gminy Syców. W związku z powyższym strony postępowania mogły zapoznać się z aktami sprawy i były informowane na każdym etapie postępowania
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy nie zajął stanowiska w przedmiotowej sprawie, natomiast Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu, dysponując informacjami uzyskanymi od inwestora, wydał postanowienie nr WOOŚ.4240.371.2014.MB z dnia 14.07.2014 r., w którym wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Mając na względzie uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ocenie (…) przeanalizowano szczegółowo kolejne aspekty przedsięwzięcia, a mianowicie:
a) skalę przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje, które opisane są w charakterystyce planowanego przedsięwzięcia stanowiącej załącznik niniejszej decyzji;
b) powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań
przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać
przedsięwzięcie:
- planowana inwestycja usytuowana jest w obszarze miejskim, przy ul. Szosa Kępińska od strony północnej oraz od południa, wschodu i zachodu – grunty rolne i las. Oprócz działalności rolniczej, wokół składowiska nie istnieje inna działalność, która mogłaby prowadzić do kumulowania się niekorzystnych oddziaływań mogących powodować uciążliwości dla środowiska. Lokalizacja składowiska jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta Syców ( „MPZP Syców-OBSZAR A”), zatwierdzonym Uchwałą Nr XIX/107/04 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 29.01.2014r., ogłoszonego w Dz. Urz. Dolnośląskiego Nr 45, poz. 879 z dnia 10.03.2004, który oznaczony jest symbolem 164 NU – tereny wysypiska.
c) wykorzystania zasobów naturalnych:
- w chwili obecnej składowisko zaopatrywane jest w wodę z wodociągu gminnego. W trakcie prowadzonych prac zmierzających do rekultywacji woda będzie niezbędna do celów socjalno –bytowych pracowników prowadzących roboty. Jednakże po przeprowadzeniu rekultywacji składowiska, woda będzie potrzebna do podlewania nasadzonej zieleni w okresie długo utrzymującej się suszy, natomiast w pozostałym okresie roślinność podlewana będzie wodami deszczowymi zgromadzonymi w zbiorniku wód opadowych. W miejscu planowanej inwestycji znajdują się tereny nie porośnięte drzewami, więc nie nastąpi potrzeba ich usunięcia.
d) emisji i występowania innych uciążliwości:
- w trakcie realizacji planowanej inwestycji należy spodziewać się emisji hałasu, wibracji, spalin i pyłu powstających w czasie trwania prac budowlanych np. pracy maszyn (koparki) oraz środków transportu dowożących materiały i surowce. Emisje te będą miały charakter okresowy i ustaną po zakończeniu prac budowlanych. Nie przewiduje się również wpływu przedsięwzięcia na stan powietrza po zakończeniu prac rekultywacyjnych ze względu na planowane do zastosowania rozwiązania technologiczne.
e) ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii:
- planowane przedsięwzięcie nie niesie ze sobą ryzyka wystąpienia poważnej awarii. Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2013r poz. 1232 z późn. zm.).
Dodatkowym aspektem przemawiającym o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko jest jego usytuowanie poza:
- obszarami wodno-błotnymi oraz innymi obszarami o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
- obszarami wybrzeży,
- obszarami górskimi i leśnymi,
- obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych,
- obszarami wymagającymi specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk, w tym obszarami Natura 2000,
- obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,
- obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
- obszarami przylegającymi do jezior,
- obszarami ochrony uzdrowiskowej.
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami form ochrony przyrody, w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest proponowany obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Bór Jodłowy w Goli PLH020107, który oddalony jest ok. 15,5 km od planowanego przedsięwzięcia.
Inwestycja nie posiada charakteru transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Podstawowym celem realizacji przedsięwzięcia jest powstrzymanie procesów degradacji środowiska naturalnego na omawianym obszarze, poprzez zaprzestanie przyjmowania odpadów na składowisko oraz wykonanie zabiegów o charakterze technicznym i biologicznym, które zapewnią docelowe użytkowanie obszaru i jego otoczenia w sposób bezpieczny dla środowiska. W wyniku przeprowadzonej rekultywacji technicznej nastąpi poprawa jakości środowiska. Zabiegi o charakterze biologicznym terenu kwatery składowiska pozwolą na przywrócenie gruntów do stanu z przed powstania składowiska. Zaplanowana rekultywacja będzie miała na celu uszczelnienie kwatery składowania poprzez ułożenie i zagęszczenie poszczególnych warstw rekultywacyjnych, natomiast zastosowane nasadzenia roślin zabezpieczy skarpy przed obsuwaniem się oraz spełniać będzie warunki estetyczne. Po wykonaniu rekultywacji nastąpi zahamowanie infiltracji wód opadowych w głąb składowiska, odprowadzenie ich poza obręb terenu zrekultywowanego, zmniejszenie ilości powstających odcieków, zahamowanie erozji powierzchniowej składowiska, bezpieczne odprowadzenie powstającego biogazu.
W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego do tut. Urzędu Gminy nie wniesiono uwag i wniosków do zebranych dokumentów.
Zatem, po przeanalizowaniu dokumentacji załączonej do wniosku, w aspekcie uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, określonych w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…) Burmistrz Miasta i Gminy Syców stwierdza, że planowana inwestycja przy zachowaniu wymogów określonych w niniejszej decyzji nie spowoduje uciążliwego oddziaływania dla terenów sąsiednich, nie wpłynie na pogorszenie stanu środowiska przyrodniczego, nie będzie również miała niekorzystnego wpływu na warunki życia i zdrowia ludzi.
Oceniając rodzaj możliwego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko należy zaznaczyć, że zgodnie z przepisami, rekultywację wykonuje się według harmonogramu działań związanych z rekultywacją składowiska odpadów, określonego w zgodzie na zamknięcie składowiska, w sposób zabezpieczający składowisko odpadów przed jego szkodliwym oddziaływaniem na wody powierzchniowe i podziemne oraz powietrze.
Celem jest także integracja obszaru składowiska odpadów z otaczającym środowiskiem oraz umożliwienie obserwacji wpływu środowiska na środowisko w fazie poeksploatacyjnej.
Z powyższego wynika, że przy spełnieniu wymagań określonych obowiązującymi przepisami prawa, w wyniku realizacji przedsięwzięcia powinna nastąpić poprawa stanu środowiska, głównie w zakresie stanu gleb, wód gruntowych i powietrza, dlatego biorąc pod uwagę opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, mając na uwadze całość przeprowadzonego postępowania, kierując się skalą i usytuowaniem planowanego przedsięwzięcia orzekam jak w sentencji niniejszej decyzji.
Od niniejszej decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu ul. Pl. Powstańców Warszawy 1 w terminie 14 dni od daty jej otrzymania za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Syców.
Otrzymują:
1. Sycowska Gospodarka Komunalna Sp. z o.o.
2. Miasto i Gmina Syców
3. Państwowe Gospodarstwo Leśne- Lasy Państwowe Nadleśnictwo Syców
4. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie
5. Misiarz Beata
6. Wieliczko Barbara
7. Wieliczko Tadeusz
8. Koper Marcin
9. Tablica ogłoszeń UMiG Syców
10. BIP Urzędu Miasta i Gminy: www.bip.sycow.pl
11. a/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska,
Pl. Powstańców Warszawy 1; 50-951 Wrocław
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny ;
Ul. 3-go Maja 20; 56-400 Oleśnica
Sprawę prowadzi:
podinsp. Grzegorz Rosiek
tel. (062) 785 51 15